Remblokken met en zonder "anti piep plaatjes"

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.716
982
Almere
Op mijn motor zit aan de voorzijde tussen remblok en remklauw een dun metalen plaatje welke je tijdens montage vast klemt op de remblok zelf. Ik ben er altijd maar van uit gegaan dat dit anti piep plaatjes zijn.

Veel blokken hebben tegenwoordig een voering tegen piepen aan de achterkant en ik ben ook genoeg remmen tegen gekomen waarbij dit plaatje er niet op zit.

Hoe om te gaan met dit plaatje? Moet dat altijd geplaatst worden ongeacht het merk/type remblok? Of is het juist verstandig om dit plaatje gewoon weg te laten? Bijv. als ze verroest zijn of gewoon omdat het niet meer nodig is.

Zie ook bijlage.
 

Bijlagen

  • IMG_20220504_214337.jpg
    IMG_20220504_214337.jpg
    186,9 KB · Weergaven: 75
Hier is de coating van af en het oppervlak ongelijk. Ze zijn weer zwart omdat ik ze in de roestverwijderaar heb gehad en daarna heb gespoten maar als ik kan kiezen monteer ik deze liever niet terug.
 
Ze zijn niet nieuw los te krijgen bij de onderdelenboer waar ik nu de spullen besteld heb, ik heb wel eens een set blokken gehad waar ze bij zaten maar bij deze dus niet.

Het zat na het antwoord van janbros al vrij snel weer gemonteerd, het ligt dus niet meer uit elkaar :)
 
Zie ook bijlage in de eerste post. Een beetje donker, maar deze plaatjes gaan idd achter op het remblok o.a. tussen blok en zuiger.

Voor zover ik weet zijn het anti piep plaatjes maar omdat ik aan mijzelf begon te twijfelen vroeg ik het hier.

Als ze een ander doel hebben hoor ik dat graag.
 
Ik heb die plaatjes er ook zitten, zowel bij de auto als mijn motor. Ik heb het ook nooit anders gekend dan dat ze er zaten origineel fabriek af. Ik maak ze altijd weer zuiver en heel licht insmeren met remmenvet. Ik heb ze altijd overgezet op de nieuwe blokken. Ik kan ook geen reden bedenken om ze weg te laten, als ze origineel gemonteerd zitten.
 
De reden om ze weg te laten is dat ze zwaar verroest en ongelijk zijn. Ik denk dat ze meer kwaad dan goed doen op dit moment.

Met een staalborstel op boormachine niet meer goed te krijgen.

Op mijn auto zitten ze niet.
Zelfde principe remklauw.
 
De reden om ze weg te laten is dat ze zwaar verroest en ongelijk zijn. Ik denk dat ze meer kwaad dan goed doen op dit moment.

Met een staalborstel op boormachine niet meer goed te krijgen.
Lijkt mij op achterstallig onderhoud? Ik doe toch 1 of 2 keer per jaar de blokken eruit en alles een keer goed schoonmaken, daarna blokken en plaatjes weer op dezelfde plek terugzetten. Beetje afhankelijk van de gemaakte kilometers.
 
Als men (of de wet) het niet nodig acht gaan ze het niet monteren want dat kost geld en verminderd winst. Dus wat men met een café racer doet is niet per definitie overbodig. Ze vinden het zelf overbodig maar zonder waren ze waarschijnlijk nooit door een typegoedkeuring gekomen.
 
Die plaatjes direct achter de remblokken hebben door hun materiaalkeuze een veel lagere thermische geleidbaarheid dan de zuigers in de remklauw die vaak van aluminium zijn. IJzer heeft grofweg 3x lagere thermische geleidbaarheid dan aluminium. Ik ben de plaatjes ook van RVS tegengekomen. Dat heeft grofweg 10-12x lagere thermische geleidbaarheid dan aluminium.

De plaatjes lijken me dus zeker nuttig om de warmteoverdracht naar de remzuigers, en daarmee naar de remvloeistof, te beperken.
 
Die plaatjes direct achter de remblokken hebben door hun materiaalkeuze een veel lagere thermische geleidbaarheid dan de zuigers in de remklauw die vaak van aluminium zijn. IJzer heeft grofweg 3x lagere thermische geleidbaarheid dan aluminium. Ik ben de plaatjes ook van RVS tegengekomen. Dat heeft grofweg 10-12x lagere thermische geleidbaarheid dan aluminium.

De plaatjes lijken me dus zeker nuttig om de warmteoverdracht naar de remzuigers, en daarmee naar de remvloeistof, te beperken.
Overigens de 'warmteoverdracht' op de reminrichting wil je sowieso zo minimaal houden. Bij bepaalde duc modellen (incl diavel) heb je ook dat de achterrem geleidelijk aan weer lucht in komt,,, doordat deze langs het blok loopt en warm wordt (vertelde de dealer iig). Inmiddels verholpen met een hitteschildje bij nieuwere modellen.

Komt erop neer, sowieso elk jaar achterrem ontluchten
 
Terug
Bovenaan Onderaan