Remblokken passen niet door vaste remklauw

KarlBaruel

Honda CB500 '95
30 jun 2022
7
2
HI allemaal,

Vorige week heb ik mijn honda cb500 uit 1994 opgehaald. Als eerste motor een prima ding! ik ben begonnen met een afspraak bij de garage voor nieuwe banden en heb nieuwe remblokken gekocht om deze te gaan vervangen. Echter, na het terugduwen van de zuigers passen de blokken nog niet over de schijf. Na drie keer kijken zag ik dat de bevestigingsplaat tegen de remschijf aankomt en de klauw (incl. blokken) daarom niet over de schijf past. Nu is het een drijvende remklauw, dus met de zuigers slechts aan 1 kant. Dus dat betekent dat de remklauw in zijn geheel 'drijft' op de bevestigingsplaat, deze zou dus verder en dichterbij van de plaat te verschuiven moeten zijn, echter gaat dit niet meer. Heeft iemand tips voor mij?

Vast bedankt!
 
HI allemaal,

Vorige week heb ik mijn honda cb500 uit 1994 opgehaald. Als eerste motor een prima ding! ik ben begonnen met een afspraak bij de garage voor nieuwe banden en heb nieuwe remblokken gekocht om deze te gaan vervangen. Echter, na het terugduwen van de zuigers passen de blokken nog niet over de schijf. Na drie keer kijken zag ik dat de bevestigingsplaat tegen de remschijf aankomt en de klauw (incl. blokken) daarom niet over de schijf past. Nu is het een drijvende remklauw, dus met de zuigers slechts aan 1 kant. Dus dat betekent dat de remklauw in zijn geheel 'drijft' op de bevestigingsplaat, deze zou dus verder en dichterbij van de plaat te verschuiven moeten zijn, echter gaat dit niet meer. Heeft iemand tips voor mij?

Vast bedankt!
De glijpennen zitten vast, waarschijnlijk door roest. Probeer eens kruipolie.
 
De glijpennen zitten vast, waarschijnlijk door roest. Probeer eens kruipolie.
Niet met kruipolie kutten.
f9c932210babccdb68221615aa1ce7d5.png
De klauw eraf halen en pennen 8 & 9 goed schoonmaken, ook de rubbers waar zij in zitten.
 
Eentje kan je met een steeksleutel uit de ankerplaat draaien.
Als hij dan los is van de remklauw kan je de ander met een inbus op de kop losdraaien.
Maar eigenlijk hoeven ze er niet uit, losmaken en schoonmaken is genoeg.

Maar misschien zitten ze zo vast gerot dat je er wel eentje uit moet draaien om ze los te wrikken. (van de klauw halen)
Dan draai je die ene eruit met de steeksleutel.
slider45131-166-016-768x768.jpg.pagespeed.ce.SxzoOpbGfn.jpg
 
bedankt voor de reacties, de onderste kan nu weer vrij bewegen na wat slaan/wrikken met een hamer, de andere ga ik later proberen. heb het toch maar in de kruipolie gezet en daarna de rest eromheen gelijk met remreiniger afgespoten
 
bedankt voor de reacties, de onderste kan nu weer vrij bewegen na wat slaan/wrikken met een hamer, de andere ga ik later proberen. heb het toch maar in de kruipolie gezet en daarna de rest eromheen gelijk met remreiniger afgespoten
Remmenreinger lost geen olie op, het verplaatst het hooguit.
En zolang je ze niet uit elkaar hebt gehaald blijft er opgehoopt vuil achter zodat je binnenkort wederom de zooi vast hebt zitten.
 
Remmenreinger lost geen olie op, het verplaatst het hooguit.
En zolang je ze niet uit elkaar hebt gehaald blijft er opgehoopt vuil achter zodat je binnenkort wederom de zooi vast hebt zitten.
Ik sluit hier bij aan. Haal het even uit elkaar. Als je het eng vind: ik woon in Helmond. Kan wel even mee kijken. Is een stukkie rijden, misschien zit er iemand dichter in de buurt. @Erwin P bijvoorbeeld?
 
Ik pak de pennen (wel andere motoren) er altijd uit en zet ze even in de draaibank (boormachine werkt even goed uiteraard). Stukje scott's bright in de handen en je hebt ze zo glimmend als uit de fabriek.
 
Ik pak de pennen (wel andere motoren) er altijd uit en zet ze even in de draaibank (boormachine werkt even goed uiteraard). Stukje scott's bright in de handen en je hebt ze zo glimmend als uit de fabriek.
Ik denk dat ze in de fabriek een coating meekrijgen. En niet blank (geschuurd).

Maakt ook niet veel uit als je bij de montage maar een passend vettig goedje erop smeert.
 
Ik denk dat ze in de fabriek een coating meekrijgen. En niet blank (geschuurd).

Maakt ook niet veel uit als je bij de montage maar een passend vettig goedje erop smeert.
Ook wel weer waar, maar als de roest en rottigheid er al op zit zou ik niet te zuinig meer zijn op een coatingkje.
Bij de Kawa van m'n vriendin was het gewoon een stalen pin. 2 dagen uit de verpakking in een vochtige ruimte en hij is bruin.
 
Ik pak de pennen (wel andere motoren) er altijd uit en zet ze even in de draaibank (boormachine werkt even goed uiteraard). Stukje scott's bright in de handen en je hebt ze zo glimmend als uit de fabriek.
Dit deed ik vroeger met elk boutje en moertje.
Jammer dat alles daarna alleen maar harder gaat roesten.
Gevalletje meer input is niet altijd beter. _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan