Remblokken vervangen achter Brembo

Raviel

Die hard MF'er
28 jul 2017
495
513
Aerdt
Hoi iedereen,

Ik heb enige tijd getwijfeld om een nieuw topic te openen gezien er al 68.000 onderwerpen zijn over remblokken. Maar toch doe ik het, omdat het toch een specifieke situatie is rondom mijn Brembo klauw. En ik ben beginnend sleutelaar dus geen flauw genuil :Z

Laatst zijn de remblokken vóór vervangen. Dat ging makkelijk. Nu vind ik het tijd om ook achter te vervangen. De remklauw van Brembo is vóór gemakkelijk geheel los te halen, achter ben ik zoekende. Aangezien ik geen idee heb welke blokjes ik nodig heb en door het bos de bomen niet zie vanwege de verschillende vormen van de blokken die ik tot nu toe heb gevonden, wil ik ze dus eerst bekijken en bv een typenummer zoeken (voor is er Sinter Road 07 BB03SA in gegaan). Dus eruit.

Ik heb het werkplaatshandboek erbij en die beweert dat ik met de klauw er nog op gemakkelijk de pin kan loshalen en de blokjes kan vervangen. Ik kies er dan bewust voor om de verdere staat van de klauw en cylinders niet te controleren.. Dus zekeringspinnetje eruit, even meppen ("Use a small punch"...) om de borgpin eruit te krijgen en de blokjes zouden er zo uit moeten vallen.

Maar de pin geeft tot nu toe dus geen sjoege. De pin wil wel een prima slag draaien. Ik vraag me af of het verstandig is meer geweld te gaan gebruiken want een stalen centerpons met hamer lijkt me meer dan voldoende "punch", en ik ben een lompert die snel dingen kapot maakt omdat het te snel te hard gaat. Jullie begrijpen dan mijn twijfel.

Een foto ter illustratie. Rood is borgpin en zekeringspinnetje. Blauw houdt de klauw aan het framewerk, daar hoef ik (nog) niet te zijn. Geel is olie toevoer en nippetje, daar hoef ik ook niet te zijn.

20180704_143224.jpg



Ik ben dus gestopt met proberen. Ik kan naar mijn schoonvader gaan, die hoogstwaarschijnlijk toch doet waar ik gestopt ben en ik hem heel lullig aan kan kijken. Maar dan heb ik geen nieuwe blokjes, en daar ging het in beginsel juist om: Weten wélke blokken, en dan nieuwe erin zetten.

1 Kan het zijn dat ik een stap mis? Of moet ik gewoon harder meppen?
2 Door blauw los te maken, kan ik de klauw loshalen. Maar hoe krijg ik die schoen eraf? Bovenop zit nog een slagpen, die krijg ik wel los, daar zit dan ook geen schoen op. OF
3 Wiel loshalen en vanaf daar verder? Dan wordt een makkelijk klusje al snel een hele middag sleutelen.


Wie? :+
 
Laatst bewerkt:
Moet er gewoon op die manier uit kunnen, even inspuiten met iets en met een passende doorslag eruit jagen.

Op deze manier van vervangen moet je wel even opletten dat je niet teveel vuil op je zuiger hebt zitten voordat je deze terug duwt.
Ik zou gewoon de klauw even loshalen (moet wel je ankerplaat en dus wiel los), schoonmaken, zuiger terugduwen en dan direct de pennen voorzien van het juiste vet.

Houd ook het vloeistofniveau in de gate wanneer je de zuiger terug duwt.
 
Remklauw kun je er ook afhalen , zonder je wiel te demonteren.
Zit er aan de voorkant v.d. klauw niet nog een borgpen voor de remblokken ?
Als je er niet uitkomt , laten doen het zijn wel je remmen.
 
Correctie: 519 onderwerpen over remblokken.

Borg clipje er uit. Beetje imal of soortgelijk gebruiken. Je zou met een passende tang kunnen proberen het pennetje met een draaiende bewering eruit te duwen/trekken. Kijk ook even aan welke kant je m er uit duwt.

Alvorens je zuigers terug te duwen; maak, zoals Cas al zegt, de zuigers even schoon. Gewoon met een doekje of tandenborstel. GEEN schuurpapier. Scotch bright zou ook nog wel kunnen.

Wiel hoeft ook niet los. Bouten van de klauw even los halen (niet de banjobout waar de remslang mee gemonteerd zit(!). Draai de bouten niet te vast bij het monteren! Kijk in het WPHB voor het juiste aanhaalmoment.

Ook handig; kijk tijdens het terug drukken van de zuigers of er niet te veel remvloeistof je reservoir in gaat. Indien nodig een beetje er uit halen dmv een injectiespuit, of een stukje keukenrol oprollen en die de vloeistof laten absorberen.

Jim
 
Laatst bewerkt:
Ja! Ik heb ze er toch uit gekregen. Toch nóg harder rammen, en het bleek om nog enkele mm pin te gaan. Cylinder zag er op het oog nog schoon uit, heb met wat wiebelen de blokjes ook weer goed terug gekregen. Even draaien, op pedaal trappen, remt goed. Alles zit weer goed vast.

En nee geen tweede borgpen
07bb02.jpg

Wel al bijna op. BB0235 bestellen dus. Dan bij het monteren klauw e.d. loshalen... Ik heb pasta.
@ Jim Staalwol 000 grade heb ik ook? Anders gewoon doekje.
 
Laatst bewerkt:
Ja! Ik heb ze er toch uit gekregen. Toch nóg harder rammen, en het bleek om nog enkele mm pin te gaan. Cylinder zag er op het oog nog schoon uit, heb met wat wiebelen de blokjes ook weer goed terug gekregen. Even draaien, op pedaal trappen, remt goed. Alles zit weer goed vast.

En nee geen tweede borgpen
[afbeelding]
Wel al bijna op. BB0235 bestellen dus. Dan bij het monteren klauw e.d. loshalen... Ik heb pasta.
@ Jim Staalwol 000 grade heb ik ook? Anders gewoon doekje.

Dat kan ook wel. Maar meestal veeg je ze zo schoon.
 
Affijn, conclusies
Die schoenen niet relevant want ik moet er vanaf de andere kant bij nadat het wiel los is.
Op de remblokken zelf staan geen typenummers die ik gemakkelijk online kan opzoeken. En ze zijn niet zichtbaar zonder de boel los te maken. Op de klauw ook al niet. Handig...
Proberen totdat je gaat janken voordat je een topic opent, want je zal zien dat als je het daarna nog een keer probeert het wel lukt.
 
Laatst bewerkt:
Ook bijzonder omslachtig, daar kan je amper bij en het zit vaak met locktite vast. Zelfs al lukt het is het nog de vraag of je de klauw voldoende kan opschuiven om hem te kunnen demonteren. Die haal je normaliter alleen los als de pen zelf vervangen moet worden.

In dezelfde tijd heb je het wiel al lang laten zakken, wat voldoende is.
 
Ook bijzonder omslachtig, daar kan je amper bij en het zit vaak met locktite vast. Zelfs al lukt het is het nog de vraag of je de klauw voldoende kan opschuiven om hem te kunnen demonteren. Die haal je normaliter alleen los als de pen zelf vervangen moet worden.

In dezelfde tijd heb je het wiel al lang laten zakken, wat voldoende is.

Daar ging het ook niet om. Ik DACHT dat ze met n inbus zaten. Dan heb je zo los. Vervolgens zeg jij van niet. Dus ging even kijken hoe ze dan vast zaten (gewoon eigen interesse).
 
Terug
Bovenaan Onderaan