Remblokken vervangen

Yahonduci

God van dienst
29 mei 2010
42.276
1
Hallo MFérs! Ik ben op dit moment bezig mijn remblokken van mijn achterrem te vervangen op mijn Yamaha FZS 600 2001.

Ik heb de remklauw (nog aan het slangetje) los hangen, en heb de oude remblokjes eruit. Nu moet ik de nieuwe ertussen steken, en daar moeten de cilinders wat verder voor uit elkaar geduwd worden (lees: meer ruimte ertussen zodat de nieuwe, uiteraard dikkere blokjes, en de schijf er tussen passen).

Dit laatste lukt voor geen meter, ik heb het dekseltje van het reservoir eraf, en probeer de cilinders naar buiten te drukken maar dit lukt niet. Als ik rem dan komen ze wel netjes een klein stukje naar binnen.

Wie weet wat ik fout doe? :/ Nog even voor de duidelijkheid:

-Remklauw nog aan slang.
-Blokjes eruit.
-Niks aan ontluchtingsnippels oid gedaan.
-Cilinders willen niet verder naar binnen geduwd.

Zou ontzettend blij zijn als ik dit straks voor elkaar kon krijgen! :Y
 
2ewiivt.jpg

11h58pe.jpg

2ik2hp0.jpg

(dekseltje zit er hier even op omdat remvloeistof vocht aantrekt, maar had m open toen ik de cilindertjes terug probeerde te drukken.)

Even voor de verduidelijking van het verhaal.
 
Laatst bewerkt:
Voor een 2001 fiets is de remklauw wel erg smerig :X

Even alles schoonpoetsen en met een waterpomptang de cilinders naar binnen drukken, je kunt ze namelijk aan beiden kanten nog zeker wel 5 mm naar binnen krijgen ;)
 
remzuigers er verder uitpompen todat je bij iedere zuiger een schoon deel van de zuiger ziet. dan de zuigers met remmenreiniger schoonmaken en terug naar binnen duwen.

mocht bovenstaande niet helpen, dan alle zuigers eruit halen, rubberen ringen eruit halen en alles schoonmaken en invetten met ATE remcylindervet. vergeet niet de randjes waar de ringen in vallen goed schoon te krabben met een haakje!
 
inderdaad met een waterpomptang, of een lijmklem werkt ook goed.

vergeet niet aan de buitenkant even een doekje te doen tegen het beschadigen door je gereedschap..........

suc6

note* maak eerst netjes je plunjers schoon, als je ze terugdrukt zal anders het aangekoekte vuil je keringen kunnen beschadigen. (ideaal schoonmaakspul hiervoor vind ik persoonlijk wd40 of sopje met dreft).
 
~
remzuigers er verder uitpompen todat je bij iedere zuiger een schoon deel van de zuiger ziet. dan de zuigers met remmenreiniger schoonmaken en terug naar binnen duwen.

mocht bovenstaande niet helpen, dan alle zuigers eruit halen, rubberen ringen eruit halen en alles schoonmaken en invetten met ATE remcylindervet. vergeet niet de randjes waar de ringen in vallen goed schoon te krabben met een haakje!~



Vergeet nadien niet te ontluchten ;)
 
Dank jullie wel. *D Het is gelukt! Inderdaad even stukje pompen, schoonmaken, en vervolgens (met wel aardig wat kracht trouwens) met een waterpomptang naar binnen duwen. :) Heb net getest, en alles werkte naar behoren. :Y

Nogmaals dank!
 
Voor een 2001 fiets is de remklauw wel erg smerig :X

Even alles schoonpoetsen en met een waterpomptang de cilinders naar binnen drukken, je kunt ze namelijk aan beiden kanten nog zeker wel 5 mm naar binnen krijgen ;)
Vies?!? Die klauw is volledig vergaan... Die zuigers lijken wel verroest, dus niet zo gek dat ze niet naar binnen gaan...
 
Je had inderdaad de remcups beter even met een waterproof schuurpapiertje lichtjes kunnen opschuren en dan de remcups invetten met remcilindervet.
Dit om de eventuele randen te verwijderen die ontstaan als er vuil of braampjes op de remcups zijn gekomen in de loop van tijd.
Aan de andere kant........je hebt het toch voor elkaar gekregen en de volgende keer gaat het makkelijker. :Y :}
 
Vies?!? Die klauw is volledig vergaan... Die zuigers lijken wel verroest, dus niet zo gek dat ze niet naar binnen gaan...

Dat kun je met zo'n foto niet zo makkelijk zien.
Roesten doen die zuigers niet zo snel, aangekoekt vuil en remstof is veel waarschijnlijker!

Helemaal demonteren en goed reinigen kan uiteraard geen kwaad.
 
Laatst bewerkt:
Dat kun je met zo'n foto niet zo makkelijk zien.
Roesten doen die zuigers niet zo snel, aangekoekt vuil en remstof is veel waarschijnlijker!

Helemaal demonteren en goed reinigen kan uiteraard geen kwaad.

Eens, het was gewoon wat aanslag dat je krijgt na een flink aantal km's. Onder het laagje zooi zat een mooi schoon cylindertje. ;)
 
Zo, gister en vandaag weer de eerste KM's gemaakt met de nieuwe blokjes, gaat perfect! Cilindertjes komen goed terug, lopen niet aan. Nogmaals dank voor de tips, als ik binnenkort de voorremmen ook moet doen zal dat nu makkelijker gaan, ik leer! :Y
 
Hallo MF-ers!
Ik kijk al een tijdje mee op dit forum maar ik heb hier wel een vraagje over.

Als ik mijn remblokken vervang o.i.d. en ik moet de zuiger(s) terug drukken, draai ik gewoon de ontluchtingsnippel iets open, dan druk je ze zo (met de hand) terug, ipv bezig te gaan met een waterpomptang. Of is hier iets op tegen?

Gr Gijs
 
Hallo MF-ers!
Ik kijk al een tijdje mee op dit forum maar ik heb hier wel een vraagje over.

Als ik mijn remblokken vervang o.i.d. en ik moet de zuiger(s) terug drukken, draai ik gewoon de ontluchtingsnippel iets open, dan druk je ze zo (met de hand) terug, ipv bezig te gaan met een waterpomptang. Of is hier iets op tegen?

Gr Gijs

je gaat je remolie naar buiten duwen, wat niet de bedoeling is, dacht ik.
Nog maar te zwijgen van 't feit, dat je lucht gaat mee insluiten
 
je gaat je remolie naar buiten duwen, wat niet de bedoeling is, dacht ik.
Nog maar te zwijgen van 't feit, dat je lucht gaat mee insluiten

Hoezo ga je 'lucht mee insluiten', waar moet die lucht dan vandaan komen? Het enige wat je volgens mij doet is de remvloeistof in de cilinder door de onluchtingsnippel naar buiten duwen dmv de zuiger. Als het spul weer in elkaar zit pomp je het tekort aan remvloeistof er via de remhendel weer in.
 
Het kan werken, maar er zullen genoeg mensen zijn die met die methode toch wat lucht in de klauw krijgen.

Dat zie ik niet. Desnoods kun je na afloop nog een keer ontluchten, daar is die nippel tenslotte voor. :)

Als ik blokjes moest vervangen zou ik ook gelijk de remvloeistof mee vervangen. Dat moet regelmatig (om de twee jaar of zo) gebeuren maar ik denk dat er velen rondrijden die er nooit naar kijken.
 
Het kan ook zijn dat de zuigers niet nog verder terug willen omdat het reservoir vol zit.
Beetje remvloeistof uit het reservoir halen en dan moet het lukken.
Sowieso bij wisselen remblokken altijd gelijk ook maar de remvloeistof verversen.
Het spul neemt erg makkelijk vocht op en dat is schadelijk voor je remsysteem.
 
je gaat je remolie naar buiten duwen, wat niet de bedoeling is, dacht ik.
Nog maar te zwijgen van 't feit, dat je lucht gaat mee insluiten


ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de lucht, die komt er niet in. MAAR ........ als je de spullen goed voor elkaar hebt en alles is soepel, zal je de vloeistuf makkelijk weg duwen en is het opendraaien van de nippel dus niet nodig.
 
Hallo MF-ers!
Ik kijk al een tijdje mee op dit forum maar ik heb hier wel een vraagje over.

Als ik mijn remblokken vervang o.i.d. en ik moet de zuiger(s) terug drukken, draai ik gewoon de ontluchtingsnippel iets open, dan druk je ze zo (met de hand) terug, ipv bezig te gaan met een waterpomptang. Of is hier iets op tegen?

Gr Gijs
Ja kan, waarom niet. Het zou niet nodig moeten zijn, maar het is veeeel verstandiger dan met een waterpomp aan de slag gaan. Als je uitschiet dan heb je een kras op je cilinder. Zo goedkoop zijn deze nu ook weer niet.
Waterpomp moet je gebruiken om je centrale verwarming op te hangen en that's it.

WD40 heb ik hier ook gelezen. Ook een geniaal plan in de buurt van remafdichtingen :N
 
Dat zie ik niet. Desnoods kun je na afloop nog een keer ontluchten, daar is die nippel tenslotte voor. :)

Als ik blokjes moest vervangen zou ik ook gelijk de remvloeistof mee vervangen. Dat moet regelmatig (om de twee jaar of zo) gebeuren maar ik denk dat er velen rondrijden die er nooit naar kijken.


Ben blij, dat je zelf zegt waarvoor de ontluchtingsnippel dient… Om te ontluchten dus, en niet om eenvoudiger remzuigers terug te duwen. Als je deze mee onderhoud, zijn ze eenvoudig terug te drukken. Laat het er 10 doen, als er één van die 10 zijn nippel niet meteen terug toedraait, nadat zijn zuiger teruggeduwd is, heeft hij lucht in zijn systeem
Om de remvloeistof vernieuwing te laten samenlopen met het vervangen van de blokken, vind ik persoonlijk niet zo’n goed idee. Doe het liever met een vooropgesteld tijdsinterval. Om de twee jaar, bij mij dus. Gebruikte remvloeistof verouderd, blokken niet. Zo zou je weinig km met je motor kunnen doen (zomer-Zondagsrijders) en na 4 jaar nog niks blokken veranderd, en dus ook geen olie.
 
Als je je zuigers terug wilt drukken......maak ze eerst goed schoon.......dan ate vet .......dan je remvloeistof potje open maken en kijken of er niet te veel vloeistof in zit anders ietsje leeg maken. Dan voorzichtig je zuigers terug drukken....is een kusje van niets en ik hoor hier 1 x in de 2 jaar je remvloeistof vervangen.....vervang het 2x per jaar. En na elke winter haal ik mijn klauwen uit elkaar (splitsen) zodat ik weer een hele zomer kan knallen.
 
Als je je zuigers terug wilt drukken......maak ze eerst goed schoon.......dan ate vet .......dan je remvloeistof potje open maken en kijken of er niet te veel vloeistof in zit anders ietsje leeg maken. Dan voorzichtig je zuigers terug drukken....is een kusje van niets en ik hoor hier 1 x in de 2 jaar je remvloeistof vervangen.....vervang het 2x per jaar. En na elke winter haal ik mijn klauwen uit elkaar (splitsen) zodat ik weer een hele zomer kan knallen.


uiteraard moet je op veiligheid niet bezuingen, maar 2x per jaar is wel heel veel.

En voor de meeste zomer rijders is elk jaar splitsen ook wel wat veel.

als je de winter door rijdt is splitsen voor en na de winter wel heel verstandig, vooral na de winter om al de koekebak en pekel te verwijderen.

Maar goed ieder moet doen waar hij zich goed bij voelt. ;) Het gaat tenslotte ook om vertrouwen in je motor.
 
Ben blij, dat je zelf zegt waarvoor de ontluchtingsnippel dient… Om te ontluchten dus, en niet om eenvoudiger remzuigers terug te duwen. Als je deze mee onderhoud, zijn ze eenvoudig terug te drukken. Laat het er 10 doen, als er één van die 10 zijn nippel niet meteen terug toedraait, nadat zijn zuiger teruggeduwd is, heeft hij lucht in zijn systeem
Om de remvloeistof vernieuwing te laten samenlopen met het vervangen van de blokken, vind ik persoonlijk niet zo’n goed idee. Doe het liever met een vooropgesteld tijdsinterval. Om de twee jaar, bij mij dus. Gebruikte remvloeistof verouderd, blokken niet. Zo zou je weinig km met je motor kunnen doen (zomer-Zondagsrijders) en na 4 jaar nog niks blokken veranderd, en dus ook geen olie.

Mee eens, was bijna vergeten dat er ook velen zijn die wat minder rijden.
Ik dacht dat TS de motor onlangs gekocht had, met versleten remblokken. Dan zou ik dus juist wel die olie mee vervangen omdat je dan tenminste weet waar je mee rondrijdt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan