Remblokken vervangen

j4ntje

MF'er
18 dec 2008
169
2
Hallo,

Vanavond ben ik aan de slag gegaan om mijn 4 remblokken aan de voorkant te gaan vervangen.
Het demonteren van de remklauw met een ratel ging gemakkelijk ook het terug duwen van de zuigers ging makkelijk.
So far so good de oude remblokken klikten gemakkelijk eruit, maar één zijde van de remblokken zit vast aan een bout.

Deze los draaien met een goed passende bit in de ratel lukte niet, grote schroevendraaier was ook geen succes.
Vervolgens van beide zijden op de bout wat kruipolie gespoten en na 10 min te laten inwerken nogmaals geprobeerd maar helaas geen beweging in te krijgen.
De kop van de bout begint nu te beschadigen door het meerdere malen proberen.

ehavxj.jpg


2cp520n.jpg


111ngjs.jpg


Iemand nog tips om dit te fixen?

Groet j4ntje
 
Gebruik ten eerste goed gereedschap.
Tik de schroevendraaien met een niet al te zware hamer goed in de groef.
draai dan die borgmoer los.
Mocht het niet lukken dan kan je die borgmoer aan de buitenkant van de groef er beweging in tikken met de schroevendraaier.
Onder de borgmoer zit een 5 mm imbus, nou die zal je vast ook wel rot draaien omdat je een slechte kwaliteit imbus in je kistje hebt.
Mocht het wel lukken draai je de borgpen eruit en kan je de blokken wisselen.
Simpel toch?
 
De bout die jij niet los krijgt is een borgboutje van nog geen cm lang.
Achter deze borgbout zit de stift waar de blokken op geleiden.
Deze bouten gaan erg vast zitten.
Met een goed passende slagschroevendraaier moet hij los komen.
 
Sorry maar zie je dat zelf niet???

Die as waar je remblokken aan hangen is de as waarvan je de kop kapot hebt gedraaid....

tang/moordenaar/bankschroefje/griptang....>>>>>asje pakken>>>>>draaien>>>>>los :)
 
Sorry maar zie je dat zelf niet???

Die as waar je remblokken aan hangen is de as waarvan je de kop kapot hebt gedraaid....

tang/moordenaar/bankschroefje/griptang....>>>>>asje pakken>>>>>draaien>>>>>los :)
:N
De as waaraan de blokken hangen word geborgd door een bout die je tegen de as aan draait.
Deze borgbout heeft hij stuk gedraaid, niet de as zelf, dat komt daarna ;)
 
Gebruik deze:
full



Die borgmoertjes gaan zoals gezegd heel erg vast zitten. Passende bit in de slagschroevendraaier, opletten dat hij de goede kant op draait en mep met de hamer. Na 1 of 2 keer tikken moet het borgmoertje loskomen. Daarna imbus in de rempen en deze losdraaien.
 
Laatst bewerkt:
Tip:
Zet de klauw eerst terug (en vast) op je voorvork dan heb je meer grip.
Juiste maat schroevedraaier er op, klap op z'n kop, en draaien maar (eventueel in combinatie met een waterpomptang op het hadvat van je schroevendraaier.
Succes!
 
gisteren ook 2 van die borgmoertjes eruit gehaald, en gelijk vervangen door nieuw.
Die slagschroevendraaier gaat er hier ook maar eens komen.
Motorzaak hier in de buurt past op dit soort moertjes koperpasta toe.
 
gisteren ook 2 van die borgmoertjes eruit gehaald, en gelijk vervangen door nieuw.
Die slagschroevendraaier gaat er hier ook maar eens komen.
Motorzaak hier in de buurt past op dit soort moertjes koperpasta toe.

er zijn mensen die dat plaatje als borging zien. Ik zie het als een afdek kapje en zet het ook zo vast (dat is dus vrij los). Veel nieuwere nissin klauwen hebben daar zelfs een plastic dopje, maar een andere pen met 8mm 6kant komt ook vaak voor.
 
Ik wilde de mijne eigenlijk vervangen door iets zelf te maken. Voorkeur zou imbus zijn.
Maar de draad is volgens mij fijner dan wat normaal toegepast word.
Ik heb nl een probleem met dingen te vast draaien. :X
 
In een werkplaats handboek zal vast staan hoeveel Nm iets vast moet, ik ken een motorzaak die mijn wielbouten veels te vast had gezet, sinds ik ze zelf op het juiste moment vast zet, is loshalen een eitje en zit het nog prima vast.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan