Remdruk loopt op!

ZuluXrayRomeo

Die hard MF'er
9 jul 2010
807
0
Mede MF'ers


Wie kan mij helpen met het volgende.
Mijn remsysteem bestaat uit een rempomp van een GSXR uit '97, een staalflex remleiding en een 4-zuigerige remklauw van een RS125.

Het probleem is dat na een paar keer remmen de rem zodanig vastloopt, dat de motor niet meer vooruit valt de duwen.
Nu ben ik er vrij zeker van dat het remsysteem de druk vasthoudt.

Ik heb inmiddels de rempomp compleet gedemonteerd (dus ook de cilinder) en schoongemaakt, ook het compensatie gaatje doorgestoken, maar dit helpt niks.
Alle 4 de zuigers van de klauw kunnen vrij en soepel bewegen.

Ter verduidelijking een plaatje van het geheel:
full



Alvast bedankt. :W
 
Laatst bewerkt:
hmm, okee. iets fungeert er als terugslagklep in je systeem, als de zuigers vrij kunnen bewegen. rempomp zou de eerste verdachte zijn, zitten de rubbers bij de plunjer goed en zijn ze van het juiste type? anders zou er misschien iets in de leidingen kunnen zitten wat éénrichtingverkeer maakt van de remvloeistof.... dit lijkt me al minder voor de hand liggend. remt het wel goed? als er ergens een blokkade is waardoor druk moeilijk kan ontsnappen zou dit ook een mogelijkheid kunnen zijn.
 
Guntherrex je zit in de goede richting te zoeken! ik was eerst bang voor een kantelend rubber van de plunjer maar dar is ook niet het geval.. de rem remt uitstekend maar als hij vast zit, voelt de hendel ook hard aan
 
Draai de dop van het reservoir eens los op het moment dat de rem vastzit. Als de druk dan wegvalt, is kennelijk de druk in het potje zo hoog dat de vloeistof niet terugstroomt.

Op deze manier kan je het potje uitsluiten en weer terug naar de pomp.
 
Is de remleiding die erop zit een nieuwe of is die al lang probleemloos gebruikt?

De kans dat het daar fout zit is miniem, maar niet helemaal uitgesloten. Eén keer meegemaakt (bij duizenden leidingen) dat een leiding verstopt was, foutje af fabriek bij de productie van de slang. Was in dit geval redelijk duidelijk omdat de afsluiting volledig was. Maar als het dat nèt niet is kan ik me voorstellen dat je met de druk van de pomp wel vloeistof erdoor pompt en dat het niet terug wil lopen. Het is wat vergezocht, en dan zou je ook bij vullen en ontluchten moeten merken dat pompen niet zo soepel gaat als normaal.
 
Ik heb op dit ogenblik precies hetzelfde.
Vorige week kortsluiting gehad met de motor, heeft even een weekje geduurd voordat ik het probleem had gevonden.
Wilde ik gisteren gaan rijden, liepen de remmen vanuit het niets aan. Ook de remhendel zelf kon je niet meer indrukken. Stond helemaal strak.
Toen ik even stil stond en ging pompen met de remhendel werd het wat minder.

Vandaag kon ik er gewoon mee rijden, alleen grijpt de remhendel niet meer zo soepel aan als voorheen. Staat nog steeds veel spanning op en vrijwel geen speling.

Ik blijf het topic even volgen, hopelijk komt er wat nuttigs uit :)
 
Ik heb op dit ogenblik precies hetzelfde.
Vorige week kortsluiting gehad met de motor, heeft even een weekje geduurd voordat ik het probleem had gevonden.
Wilde ik gisteren gaan rijden, liepen de remmen vanuit het niets aan. Ook de remhendel zelf kon je niet meer indrukken. Stond helemaal strak.
Toen ik even stil stond en ging pompen met de remhendel werd het wat minder.

Vandaag kon ik er gewoon mee rijden, alleen grijpt de remhendel niet meer zo soepel aan als voorheen. Staat nog steeds veel spanning op en vrijwel geen speling.

Ik blijf het topic even volgen, hopelijk komt er wat nuttigs uit :)

Ik zou dan toch niet meer gaan rijden. Wanneer je remmen zo strak gaan aanlopen wordt de hele zooi ook gloeiend heet, en da's niet erg best voor je blokken+schijven. Daarnaast, als je op zo'n moment je rem echt nodig hebt, kan die het ook weleens laten afweten....
 
Heb het lang geleden ook eens aan de hand gehad knap vervelend dan sta je ook heel gauw stil,

bleek dat de pomp alleen nog vloeistof pompte maar en geen teruggang had(even kan ik niet op de juiste benaming komen)

het lag aan het reservoir,met het welbekende metalen plaatje wat ik verkeerd had gemonteerd :( ,Andersom gemonteerd,probleem opgelost.
 
Ben erg blij met de hoeveelheid (nuttige) reacties hier! Ik heb vanmiddag de remklauw doorgespoten en alle zuigers eruit gehaald. Niks aan de hand

Ook het compensatiegaatje doorgestoken, tijdens het 'prikken' kom ik wel tegen een rubbertje aan, maar als ik mijn vinger voor het gat van de banjo houd, voel ik de druk erop en af gaan. Dit lijkt me goed!

We hebben we de rem met zn tweeën gemonteerd en ontlucht, zodat er iemand is ter controle. We blijven immers mensen.

Ik ga de rem proberen, het resultaat horen jullie uiteraard
 
Heb dat vorig jaar ook met mijn Brembo 19x20 rempomp gehad. Was er mee gevallen in de Haarbocht en daarna voelde hij al wat raar aan. Uit elkaar & weer in elkaar gezet en toen ik richting de Bult reed en remde sloeg mijn rem ook opeens vast :X . Gelukkig was het geen snel rondje, omdat ik de rem wilde uitproberen, maar daarna ben ik meteen de pits in gereden (dat wilde nog net) en heb mijn originele rempomp er weer op gezet.

Dit jaar gaat deze Brembo 19x20 niet meer op (die ligt in de vuilnisbak), maar de nieuwe Brembo RCS19. Wil geen risico lopen dat ie ineens vast slaat.

Ontopic: ik vermoed dat bij mij het compensatiegaatje ook niet helemaal goed vrij kwam, maar daar heb ik niet meer naar gekeken. Hij ligt nu in de vuilnisbak :P.
 
Verdwijnt de druk wanneer je een tijdje stilstaat? Dan heb je vocht in je leidingen, en begint het water te koken. Dat zet uit, met remmen tot gevolg. Maar je remvloeistof ziet er heel helder uit, dus zou eigenlijk niet weten hoe het komt. Topic niet gelezen.
 
chrisjemol lees voor de grap het topic eens ;)
vdv goeie vraag! Het was de hendel die de pomp wat indrukte. Precies wat eerder ook al werd gezegd, maar ik was er vrij zeker van dat de hendel bij de pomp hoorde..
 
Terug
Bovenaan Onderaan