remhandel L/R

Tegenwoordig hebben veel fietsen de voorrem aan de linkerkant zitten. De filosofie hierachter is dat de meeste mensen minder kracht hebben in hun linkerhand, waardoor de kans op een blokkerend voorwiel kleiner is. Dus vallen mensen minder snel van hun fiets bij een remactie.

(Zojuist even bij de fietsenmaker gevraagd...)
 
Tegenwoordig hebben veel fietsen de voorrem aan de linkerkant zitten. De filosofie hierachter is dat de meeste mensen minder kracht hebben in hun linkerhand, waardoor de kans op een blokkerend voorwiel kleiner is. Dus vallen mensen minder snel van hun fiets bij een remactie.

(Zojuist even bij de fietsenmaker gevraagd...)
Interressante theorie. :)
Aangezien de meeste mensen rechtshandig, en zodoende ook "rechtbenig"zijn zou je verwachten dat het meeste gevoel ook in je rechterbeen zit [aub geen geintjes over dat andere been qua gevoel }) ] Is het dan niet logisch dat je schakeld met de voet waar het meeste gevoel in zit. Toch zit vlg mij op elke motor het versnellingsdingetje aan de linkerkant. hmmmm interressant O-)

Iemand hier een verklaring voor
 
Interressante theorie. :)
Aangezien de meeste mensen rechtshandig, en zodoende ook "rechtbenig"zijn zou je verwachten dat het meeste gevoel ook in je rechterbeen zit [aub geen geintjes over dat andere been qua gevoel }) ] Is het dan niet logisch dat je schakeld met de voet waar het meeste gevoel in zit. Toch zit vlg mij op elke motor het versnellingsdingetje aan de linkerkant. hmmmm interressant O-)

Iemand hier een verklaring voor


Hiervoor niet, maar dat over het "onderuitremmen" op de fiets...
De meeste moderne remsystemen op de fietsen hebben een soort van remkrachtverdeler, waardoor je al minder hard kunt remmen.
(hoewel je m dan nog steeds wel geblokkeerd kunt krijgen hoor O-) )
 
das bijzonder, ik dacht dat ik de enige was die dat had. Schrijf rechts en voetbal links, betekend dus dat er meer mensen zijn met twee ontwikkelde hersen helften. Welkom *O*

Heeft dat met je hersenhelften te maken ja? Dacht dat ik gewoon vreemd was. Maar idd, heb ook nog nooit iemand ontmoet die hetzelfde had. :+
 
Interressante theorie. :)
Aangezien de meeste mensen rechtshandig, en zodoende ook "rechtbenig"zijn zou je verwachten dat het meeste gevoel ook in je rechterbeen zit [aub geen geintjes over dat andere been qua gevoel }) ] Is het dan niet logisch dat je schakeld met de voet waar het meeste gevoel in zit. Toch zit vlg mij op elke motor het versnellingsdingetje aan de linkerkant. hmmmm interressant O-)

Iemand hier een verklaring voor

Moet je dan zoveel gevoel hebben om te schakelen? En pookje naar boven of beneden tikken. Daar heb je volgens mij niet echt een porseleinen voetje voor nodig, integendeel soms.
 
Hebben motorscooters dat dan?

sommige oude Vespa's hebben dat inderdaad (en de MP3 in auto-uitvoering ook...).
de mijne niet; rechts is alleen vóór en links is gecombineerd
links is wel met de meeste kracht op de achterrem, als ik goed hard doorknijp, voel ik ook de voorrem bijremmen
heb het eigenlijk nog niet gemist dat ik niet alleen achter kan remmen
op rechte stukken (remmen voor stoplicht bijv.) pak ik ook vaak alleen m'n voorrem

dus; voetjes lekker naar voren en heerlijk relaxed rijden *D
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de rem die de meeste remkracht verricht rechts zitten, dat is bij mijn fietsje de achterrem (mede omdat mijn voorrem gewoon slecht afgesteld is :X ).

Over dat gedoe met links of rechts schakelen, schakelen is zegmaar een lompe actie, gewoon dat ding omhoog of omlaag rammen (alleen neutraal is ietsje preciezer), terwijl je bij het remmen gevoel nodig hebt anders glijd je achterwiel je zo voorbij ;)
 
Ik heb de rem die de meeste remkracht verricht rechts zitten, dat is bij mijn fietsje de achterrem (mede omdat mijn voorrem gewoon slecht afgesteld is :X ).

Over dat gedoe met links of rechts schakelen, schakelen is zegmaar een lompe actie, gewoon dat ding omhoog of omlaag rammen (alleen neutraal is ietsje preciezer), terwijl je bij het remmen gevoel nodig hebt anders glijd je achterwiel je zo voorbij ;)
rem nooit met de achterrem
 
bij een trapfiets zit het gewoon willekeurig. geen touw aan vast te knopen.
Op de motor lijkt me wel logisch.
gasgeven en koppelen met 1 hand tegelijk lijkt me nogal lastig.

maar waarom de versnelling altijd links zitten vind ik wel een goeie vraag.
 
Laatst bewerkt:
Waarom? Waarom? Waarom kiest iemand iets?

Gewoon wennen. Als je niet kunt wennen, omdraaien! Appeltje eitje, kabeltjes wisselen.
 
Remmen doe je met rechts (voor- en achterrem)
Schakelen met links (koppelingshendel en versnellings'pookje')

Zal lekker kut rijden als de koppeling en gashandel aan 1 kant zaten :P
 
Laatst bewerkt:
Rechts is voor het controleren van de snelheid, versnelling en vertraging, links is voor de overige meuk koppelen, knipperen, licht etc ( is mij ooit verteld).
Overigens bij fietsen en dan bedoel ik high end mountainbikes/racefietsen is de voorrem gewoon links en achter rechts en dat kan ik combineren zonder na te denken.
*-ik ga toch ook niet fietsen met gas geef beweging in de pols en dan raar opkijken dat ik omval omdat ik toch niet vooruit ga :')
 
bij een trapfiets zit het gewoon willekeurig. geen touw aan vast te knopen.
Op de motor lijkt me wel logisch.
gasgeven en koppelen met 1 hand tegelijk lijkt me nogal lastig.

maar waarom de versnelling altijd links zitten vind ik wel een goeie vraag.

Ook niet altijd, er zullen er nog genoeg rondrijden met de vesn.pook aan de rechterkant.
Ik heb ooit eens proefritje gemaakt met met een gilera (cross), 1 rondje, het was voor mij niet te doen :$

Edit leest net dat er verschillende oudere HD's dit hebben.
 
Laatst bewerkt:
Waarom heb je niet links ook een gashendel zodat je ook met je rechterhand kunt zwaaien? :W
Als je leert om met je linkerhand gas te geven, kan je rechts zwaaien. Ik heb het me aangeleerd, omdat ik regelmatig even mijn rechterhand moet "ont-prikkelen". Even er mee wapperen omdat ie af en toe "slaapt".

Is in het begin best wel eng, maar het kunstje went heel snel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan