remhandel L/R

eggman

Die hard MF'er
2 dec 2008
589
0
Ede (Gelderland)
Kan iemand mij uitleggen waarom op de motor de voorrem handel rechts zit [wrs iets met gas], maar bij en fiets juist aan de linkerkant.

PS, dit is geen verkapt vrijdagmiddag topic :+
 
Het is toch de bedoeling dat je remt OF gas geeft.
Beide is nou niet echt een goeie combi in geval van een noodrem, daarom bij elkaar dan is het of het een of het ander.
Voor de stunters en gummers is het alleen niet echt praktisch.

OW en natuurlijk even :W :W :W
 
Kan iemand mij uitleggen waarom op de motor de voorrem handel rechts zit [wrs iets met gas], maar bij en fiets juist aan de linkerkant.

PS, dit is geen verkapt vrijdagmiddag topic :+
Geen idee, heb het zelf om laten draaien zodat ik daar niet de fout mee in ga.
 
:W
Mijn remhendel van mijn fiets zit gewoon rechts. Net als op mijn motor.

Missch ff Willem Wever mailen?
 
Het is toch de bedoeling dat je remt OF gas geeft.
Beide is nou niet echt een goeie combi in geval van een noodrem, daarom bij elkaar dan is het of het een of het ander.
Voor de stunters en gummers is het alleen niet echt praktisch.

OW en natuurlijk even :W :W :W
helemaal duidelijk, maar waarom dan bij een gewone fiets met trappers niet dezelfde kant aanhouden.
 
Er zijn genoeg fietsen met voorrem rechts en achterrem links.

Maar ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat fietsen met 1 rem alleen een achterrem hebben. Nu ken ik geen fietsen met 1 handrem, maar wellicht hebben die vroeger wel bestaan, en zat die dan rechts. Een 2e rem werd dan links geplaatst.

Het hangt ook nogal van je fiets af welke rem het hardste remt. Op een racefiets of mountainbike geldt hetzelfde als op een motor: je voorrem doet het meeste werk. Maar op een rechtop-stadsfiets, zit er veel meer druk op je achterwiel.
 
BIj fietsen varieert het heel erg. Soms voorrem op de linker, soms op de rechter hendel. Op het moment is het bij op de rechterhendel, maar Batavus heeft het altijd op de linker hendel dacht ik.
 
Bij een fiets kan je simpel genoeg gewoon de kabbeltjes in omwisselen en in de andere remleiding propen et voila omgewisseld.
 
je moet het veel slimmer aanpakken. Gewoon een trapfiets met achteruittraprem... kun je je ook niet vergissen :P
Valt vies tegen. Heb op een geleende terugtrapfiets regelmatig heel hard in m'n stuur geknepen om me pas een halve seconde later te realiseren dat ik geen handremmen had. En andersom, in de tijd dat ik op mijn fiets een terugtraprem had, op een handremfiets achteruit in de lucht zitten trappen.
 
Valt vies tegen. Heb op een geleende terugtrapfiets regelmatig heel hard in m'n stuur geknepen om me pas een halve seconde later te realiseren dat ik geen handremmen had. En andersom, in de tijd dat ik op mijn fiets een terugtraprem had, op een handremfiets achteruit in de lucht zitten trappen.


Gewoon even wennen.. Als je iedere dag fietst knal je niet meer tegen de muur op ;)
 
Ik heb rechts mijn voorrem en links een gecombineerde voor-achterrem
Dat is het handige van een automaatje ;)
 
Ik heb rechts mijn voorrem en links een gecombineerde voor-achterrem
Dat is het handige van een automaatje ;)

Zou liever een gecombineerde voor/achterrem en een losse achterrem hebben eigenlijk.

Nu kan jij dus gewoon nooit alleen je achterrem gebruiken? Lekker zal dat zijn in het grind/zand.
 
Valt vies tegen. Heb op een geleende terugtrapfiets regelmatig heel hard in m'n stuur geknepen om me pas een halve seconde later te realiseren dat ik geen handremmen had. En andersom, in de tijd dat ik op mijn fiets een terugtraprem had, op een handremfiets achteruit in de lucht zitten trappen.

... Of als je net op de motor hebt gereden en daarna even een stuk fietsen :$

De eerste bocht was ik onderuit gegaan. Maat van me kwam niet meer bij _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan