Remhendel afstellen.

ElmerYeet

Die hard MF'er
2 sep 2020
461
248
Hoogezand
1615497828085.png


Dit is de remhendel van mijn vrouw dr Yamaha YZF 750,
Nissin remcilinder, stalen remleidingen, bijna nieuwe remblokjes, remschijven dik genoeg.
Geen lucht in de remleidingen. (paar keer doorgespoelt, nee echt, geen lucht.)
De remhendel staat met de draaiknop al compleet naar buiten, voor de grootste handen zegmaar.

Hoe kan ik er voor zorgen dat de rem eerder pakt?

Dat 'remlamp, remstart en blokkeer' eerder op de beweging van de hendel komen en je niet de halve remhendel moet indrukken om zachtjes te remmen.
 
Oplossing
Ik had ook een Nissin rempomp op mijn Suzuki en die heb ik er af gegooid en een brembo op gezet. Wereld van verschil. En die van mij was een relatief nieuw model van 2015. Als je het beter wilt krijgen denk ik toch dat je eerst de pomp moet vervangen voor een nieuwe upgrade en als het dan nog niet naar de zin is andere remklauwen
Tssss. Geen nieuwe R1???
Als je nagel scheur ook maar gelijk een kunstarm aan laten zetten.

Misschien zit er wel een stukkie van het rubbertje tussen de plunjer en de circlip of een ander vuiltje waardoor die plunjer niet helemaal terugkomt, Om dan gelijk maar alles nieuw er op te zetten. Ik heb er een stuk of 10 met dit spul en ja het is allemaal 25 jaar oud, mag het dan wat onderhoud hebben. Het remt...
dit is nu precies de reden waarom sommige mensen een probleem hebben met china hendels. Ik zou niet met deze oplossing gaan rijden. Er zit gewoon speling in het mechanisme, dat is waarschijnlijk om blokkeren te voorkomen, en dat haal je er zo uit. Uiteraard kan het zijn dat die speling over de jaren groter wordt tot het als irritant bevonden wordt...

misschien niog niet genoemd; maar hoe is de passing van het scharnierpunt? Is die bout of de gaten uitgelubbert? Kleine spelingkjes daar zorgen voor grote afwijkingen aan het einde van de hendel.

Er zijn genoeg goedkope rempompjes te vinden om deze te vervangen :t
 
@ElmerYeet ben je nâh nog op zoek naar een wiel???





 
Op die hendel? :N
bespaar je de moeite
3GM8392250 is het onderdeelnummer van de hele heboom incl draaipunt
Jij nog belang bij zoiets? Goed te maken met een beetje kit van de Action ofzo ;)
IMG_20210317_140456.jpg

Nah, ben vandaag langs de verfshop geweest, zelfde kleur als voor gezocht, lekker zelf kliederen. Ehrm spuiten.

Tenzij jij graag zon mooie blauwe wil hebben, dan spuit ik een andere.

Ben ondertussen ook bezig met een rempomp-revisie-setje van Roukama, 20euro is nog te doen.

Heb nog wel meer vragen maar die post ik lekker in het FZR topic, denk dat jij, Rob, daar ook wel antwoord/ervaring mee hebt.
 
Update rempomp:

Revisie setje in gedaan, was niks vies van binnen, alles goed ingevet etc, doorgespoelt, je weet wel.

Alles er weer op, lucht uit gehaald.

Geen verschil met ervoor.

Met andere woorden, zal wel het aard van het beestje zijn, met een 5/8e pomp 12 potten aandrukken duurt gewoon ff.
Jammer maar helaas, de laatste 10% verbetering zit er niet in zonder er veel geld in te steken.

Bedankt voor de hulp iedereen, ik ben weer behoorlijk wat wijzer geworden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Ik kan nog wel kijken of ik een 3/4 pomp tegenkom. Zit in de opruimmodus. Alle remdelen zitten nu bijelkaargevonden in een kist die ik nog niet in behandeling heb genomen maar wel eens op korte termijn aan de beutrt zou kunnen zijn. En misschien heb ik wel een 3/3 op een motor zitten waar een 5/8 op moet... De tijd gaat het leren
 
Update rempomp:

Revisie setje in gedaan, was niks vies van binnen, alles goed ingevet etc, doorgespoelt, je weet wel.

Alles er weer op, lucht uit gehaald.

Geen verschil met ervoor.

Met andere woorden, zal wel het aard van het beestje zijn, met een 5/8e pomp 12 potten aandrukken duurt gewoon ff.
Jammer maar helaas, de laatste 10% verbetering zit er niet in zonder er veel geld in te steken.

Bedankt voor de hulp iedereen, ik ben weer behoorlijk wat wijzer geworden.

Dat is de belangrijkste reden dat men vaak 4 zuiger bleupots plaatst ipv de 6 zuiger remklauwen.
Remt net zo hard maar beter doseerbaar
 
Ik kan nog wel kijken of ik een 3/4 pomp tegenkom. Zit in de opruimmodus. Alle remdelen zitten nu bijelkaargevonden in een kist die ik nog niet in behandeling heb genomen maar wel eens op korte termijn aan de beutrt zou kunnen zijn. En misschien heb ik wel een 3/3 op een motor zitten waar een 5/8 op moet... De tijd gaat het leren
Als jij in de opruim modus zit, ik heb onderdelen nodig voor de Unicorn. Ik pm je wel ff.
 
Terug
Bovenaan Onderaan