remklauw hapert bij vast zetten

Leon88

Rookie
4 sep 2014
23
0
Haarlem
Beste mede forum gebruikers,

Ik heb al heel wat handige tips en trucs gelezen op dit mooie forum, maar stuit nu ook echt zelf op een probleem.
Dit betreft een probleem met mijn remklauw van mijn Honda cb450sc uit 1986.
Het is precies dezelfde remklauw als in de how-to remmen reviseren, en heb dit ook pas gedaan. Ook heb ik nieuwe remblokken geplaatst.
Alleen na het reviseren loopt mijn wiel enorm aan zodra ik de 2 bouten vast draai waarmee de klauw aan de voorvering vast zit zeg maar.

Zolang ik de remklauw los over mijn schijf doe en dan mijn wiel draai blijft hij even door draaien. zodra ik rem staat hij stil en laat ik de rem los is hij weer vrij dus aan de zuigers lijkt het niet te liggen, die gaan ook gewoon netjes heen en weer.
Zou er iets krom zijn ? want het is echt zodra ik de klauw vast zet dat het wiel gelijk heel vast staat en met moeite is rond te draaien. Ik hoop dat iemand een idee heeft wat het zou kunnen zijn?

Groetjes Leon
 
Beste allemaal,

Ik heb de gelijdebus er met geweld uit moeten halen, maar het is gelukt dit was dus het hele probleem die zat zo vast als maar kon. helaas zijn de rubber stofkapjes wel gesneuveld dus daar moet ik nog nieuwe voor vinden.

full


Ik heb hem schoon gemaakt en nu even tijdelijk rubber O ringetjes op gedaan en weer terug gezet.
alles werkt nu zoals het werken moet !! Helemaal super.

full


Het zal me nu ook niets verbazen dat het wel zou lukken met die dikkere blokken maar dat heb ik niet getest ben allang blij dat deze het nu doen!

Ik wil iedereen bedanken voor het mee denken, de goede tips en hulp. Ik heb er in ieder geval heel veel van geleerd!!
 
Denk dat je de how to maar half heb gelezen want ik kan mij niet voor stellen dat een how to op MF niet zo dusdanig uitgebreid is beschreven dat ze daar niet in hebben beschreven dat ook deze geleide/schuif bus gangbaar moet zijn en dat je dat moet controleren.

Verder mooi natuurlijk dat je weer rijden kan.
Wel nog ff nieuwe rubberhoesjes halen en monteren en de geleidepennen niet smeren met gewoon vet/kopervet enz enz maar met speciale siliconen vet of ATE remvet.
De gewone vetten zorgen er namelijk voor dat je rubber hoesjes week worden en opzwellen waardoor alles weer klem gaat lopen en snel weer stuk gaat.
 
Denk dat je de how to maar half heb gelezen want ik kan mij niet voor stellen dat een how to op MF niet zo dusdanig uitgebreid is beschreven dat ze daar niet in hebben beschreven dat ook deze geleide/schuif bus gangbaar moet zijn en dat je dat moet controleren.

Verder mooi natuurlijk dat je weer rijden kan.
Wel nog ff nieuwe rubberhoesjes halen en monteren en de geleidepennen niet smeren met gewoon vet/kopervet enz enz maar met speciale siliconen vet of ATE remvet.
De gewone vetten zorgen er namelijk voor dat je rubber hoesjes week worden en opzwellen waardoor alles weer klem gaat lopen en snel weer stuk gaat.

Ik mag hopen dat je dan niet de remcilinder vet bedoeld maar zoiets?:
ate_plastilube.jpg.jpg
 
Wrm geen remcilinder vet? Want dat gebruik ik al jaren voor dat soort smeer klusjes en dat werkt uitstekend.
Zelfs zuurvrije vaselinewerkt uitstekend als de rubber hoesjes nog mooi strak en gesloten zijn. 8-) }) _O- :P
 
@ daddyphilipsen op deze how to staat er niets over de glijbussen voor zover ik lees ?:
How-to: remmen reviseren incl foto's

Bij de motorzaak zeiden ze wel kopervet te gebruiken, maar als dat niet zo goed is ga ik daar nog wel ander vet voor halen! bedankt!!

@ westes Nee daar ging het nog niet mis haha ik heb die pennen zelf schoon gemaakt, maar wist niet dat daar ook een bus los in zat! Maar ik ben blij dat het opgelost is, en kan nu wel dromen hoe de klauw werkt! *D

Nu op naar de volgende klus.. voorvork na kijken die lekt ook olie... het houd je bezig zo'n motor!
 
Gefeliciteerd met het behaalde resultaat! Zorg wel dat je zeker weet dat je blokjes de goeie dikte hebben.
Als de dunne blokjes te dun zijn, schieten je remzuigers uit de klauw als de blokjes versleten zijn!
 
Beste allemaal,

Ik heb de gelijdebus er met geweld uit moeten halen, maar het is gelukt dit was dus het hele probleem die zat zo vast als maar kon.

Je meent het :o

Volgende keer echt lezen wat er al op de eerste pagina meerdere keren gezegd werd en echt controleren ipv denken dat het wel goed is, kan je een hoop tijd/ergernis/geld enz schelen. ;)
 
@ rembabbel als jij ook goed leest,staat er niets over glijbussen alleen maar glij pennen. De glijpennen waren goed schoon en gangbaar. Maar als er niets over een bus is uitgelegd in de howto weet ik ook niet dat die daar zit. Dus vind jou opmerking een beetje vreemd. Niet iedereen weet alles de eerste keer namelijk .
 
Laatst bewerkt:
@ rembabbel als jij ook goed leest,staat er niets over glijbussen alleen maar glij pennen. De glijpennen waren goed schoon en gangbaar. Maar als er niets over een bus is uitgelegd in de howto weet ik ook niet dat die daar zit. Dus vind jou opmerking een beetje vreemd. Niet iedereen weet alles de eerste keer namelijk .

snap je nu dat je een wiel geen velg mag noemen?
 
@ rembabbel als jij ook goed leest,staat er niets over glijbussen alleen maar glij pennen. De glijpennen waren goed schoon en gangbaar. Maar als er niets over een bus is uitgelegd in de howto weet ik ook niet dat die daar zit. Dus vind jou opmerking een beetje vreemd. Niet iedereen weet alles de eerste keer namelijk .

Er werd direct al gezegd dat het in het schuifsysteem zat, dan controleer je toch of hij wil schuiven? Als je er dan achter komt dan hij dat niet wil zoek je op waarom.

Howto's zijn gevaarlijk. Mensen vergeten er zelf bij te denken.
 
Ja een schuifsysteem ja. Dan nog moet je weten dat daar een bus zit. Hij glee ook heen en weer maar niet genoeg blijkbaar. En als je iets voor de eerste keer doet weet je niet alles. En wat doe je dan, dan vraag je Hulp. Zoals wat hier gebeurt. Daar is zo'n forum nou super mooi voor! En ben ik hartstikke blij met iedereen die mee denkt. Sorry dat ik niet alles weet gelijk de eerste keer. Ben geen wereld wonder maar een mens
 
Goed gedaan Leon!
En versleten dunne blokjes zijn natuurlijk even dik als versleten dikke blokjes.......

Als het niet met rem materiaal beklede deel ook even dik is tenminste.

Veel succes met volgende klussen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan