Remklauw met grotere zuigers op bestaande schijf

The Labrigs

MF'er
2 aug 2017
32
20
Ik heb nu tokico 6 zuiger axiale remklauwen vóór, maar niet echt onder de indruk van deze remmen. Heb al wel Brembo radiale rempomp besteld met betere leidingen in de hoop dat dat verbetering brengt.
Wilde aanvankelijk ook M4 calipers kopen, maar vraag me af of dat nog kan met bestaande remschijven. Zijn schijven die iets van 2000km hebben gereden ( door vorige eigenaar gemonteerd) .
Is nog niet echt een groef op de schijf merkbaar, maar je kunt wel verschil voelen waar de remblokken er tegenaan komen. Vraag is dan : ook al gebruik ik de juiste spacers om de remklauw op de goede plek te krijgen, gaat het remblok ook op precies dezelfde plek de schijf raken, en zo niet, ga ik het merken op een licht-gebruikte schijf ?
Zitten nu ook al Brembo blokken in dus in neem aan dat het verschil in maat van de zuigers ( van 30 naar 34) niet meer relevant is ?
Het moet uiteindelijk wel beter gaan remmen.
 
Die 6 zuiger klauwen zijn niet goed, de 4 zuiger varianten uit diezelfde tijdsperiode of zelfs eerder zijn beter.
Dus meet ff of je 90mm afstand hebt, en pak dan de vierzuiger varianten. Samen met je andere upgrades gaat dat zeker werken.
 
Er zijn al meerdere topics vol geschreven over die 6 zuiger klauwen.
Bij sommige mensen werken ze prima,bij velen niet,en als er problemen mee zijn krijg je meestal nooit meer goed.
De oplossing staat hier boven al:4 zuiger klauwen van een GSXR.
 
Deze moet je hebben,
Die 6-zuiger dingen hebben een gebrek aan stijfheid waardoor ze uit elkaar buigen als je in je remhendel knijpt. Ik had ze eerst ook, maar ontluchten was lastiger, remmen ging minder goed en ze zijn zwaarder.... al schijnen er versies te zijn die wel naar behoren werken. Maar daar weet ik het fijne niet van.

Die radiale rempomp (wel 19mm nemen) en staalomvlochten leidingen geeft een prima setup. Een gewone 16mm pomp gaat ook prima, daar zijn ze immers mee geleverd destijds. In het classic race gebeuren zie je ze ook vaak gemonteerd als de regelementen het toelaten. kan geen toeval zijn....
 
Ik heb ook niet gezegd dat ze slecht zijn, maar kom van een 2jr oude motor met radiale remklauwen... het voelt duidelijk als een stap terug.
De remklauwen zelf zijn overigens (net als de hele motor) nog als nieuw, dus van slijtage zal nog geen sprake zijn.

Maar....als ik 4-zuiger Nissin zou monteren dan kan dat zonder enige aanpassingen of spacers ? En dus ook geen problemen bij het monteren op een gebruikte remschijf...? (dus of de remblokken hetzelfde (ingesleten) deel op de remschijf raken).

Qua prijs zal er waarschijnlijk weinig verschil zijn. Brembo M4 zijn ongeveer 600, maar op dit moment bijna nergens leverbaar in 108mm. Nadeel is dat daar weer remklauwsteunen (K-Tech van ruim €400 incl verzenden en import) bijkomen.
Maar die Nissin is nog steeds een axiale remklauw, dus dan de vraag weer of het zin heeft om een radiale rempomp te combineren met een axiale remklauw...


50212174-A940-4C67-83EB-23C50F7128C2.jpeg
 
Laatst bewerkt:
[knip]
Maar die Nissin is nog steeds een axiale remklauw, dus dan de vraag weer of het zin heeft om een radiale rempomp te combineren met een axiale remklauw...

Ja dat heeft zin. Doordat bij beide onderdelen het woord "radiaal" wordt gebruikt werkt dat wat verwarrend. Het lijkt daardoor alsof de onderdelen (pomp en klauw) in combinatie met elkaar gebruikt dienen te worden. Dit is niet het geval.

De radiaal opgebouwde remklauwen hebben een stijvere constructie dan een axiaal opgebouwde klauw. Een radiaal opgebouwde rempomp heeft een directer gevoel dan een axiaal opgebouwde rempomp. Combineer je ze, dan heb je natuurlijk het beste van twee werelden, maar een radiale rempomp met axiale klauwen remt ook uitstekend.

Als op je huidige remschijven de overgang van gebruikt oppervlak naar ongebruikt oppervlak niet of nauwelijks voelbaar is, dan zal dat geen problemen opleveren wanneer je andere klauwen monteert. Sowieso komen klauwen uit dezelfde periode toch allemaal ongeveer gelijk uit. Anders wordt het wanneer je b.v. een enkel zuiger klauw uit de jaren 80 gaat verwisselen voor een moderne 4 zuiger klauw.

Radiale rempomp Brembo 18mm op 2x 4zuiger (30mm) Tokico klauwen
8a9887550052540.JPG


Radiale rempomp Chinees 14mm op 2x 2zuiger (34mm) axiale Chinese klauwen
0f92831334244019.jpg
 
Ik heb ook niet gezegd dat ze slecht zijn, maar kom van een 2jr oude motor met radiale remklauwen... het voelt duidelijk als een stap terug.
De remklauwen zelf zijn overigens (net als de hele motor) nog als nieuw, dus van slijtage zal nog geen sprake zijn.

Maar....als ik 4-zuiger Nissin zou monteren dan kan dat zonder enige aanpassingen of spacers ? En dus ook geen problemen bij het monteren op een gebruikte remschijf...? (dus of de remblokken hetzelfde (ingesleten) deel op de remschijf raken).

Qua prijs zal er waarschijnlijk weinig verschil zijn. Brembo M4 zijn ongeveer 600, maar op dit moment bijna nergens leverbaar in 108mm. Nadeel is dat daar weer remklauwsteunen (K-Tech van ruim €400 incl verzenden en import) bijkomen.
Maar die Nissin is nog steeds een axiale remklauw, dus dan de vraag weer of het zin heeft om een radiale rempomp te combineren met een axiale remklauw...


Bekijk bijlage 1512930
Inderdaad, deze 6-zuiger tangen kunnen zo de kliko in en die 4-zuiger tangen kunnen er zo op ;) oude of nieuwe remschijf mag de pret niet drukken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan