remklauw niet meer te monteren

Thijs83

Rookie
28 apr 2006
18
0
Enschede
Hallo, Ik ben hier redelijk nieuw. Dus allereerst een hallo naar iedereen ;)

Ik heb een probleempje met mij Honda CBR600F uit 93
Ik wou mijn remblokjes vervangen, en heb dus de oude blokjes eruit gehaald, de nieuwe erin gestopt. De klauw weer gemonteerd, dit ging goed aan 1 kant van mijn voorwiel. De andere kant heeft een probleempje.

full


Zoals op de foto is te zien past de klauw niet meer om de remschijf. Weet iemand hier hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?


Alvast bedankt.

Gr. Thijs
 
Laatst bewerkt:
heb je niet alleen de blokken terug gedrukt bij demontage klauw dat je nu weer ff in de hendel moet knijpen om weer druk te hebben :?


edit: ik was te snel en keek niet goed
 
In eerste instantie proberen de zuigertjes schoon te maken (veel remmenreiniger, tandenborstel oid, zo goed als kan) terug te duwen zou ik zeggen :)

(er van uit gaande dat de zuigertjes te ver naar buiten zitten inmiddels om de extra mm's remblok te kunnen verwerken)
 
Het probleem is dus niet de zuigertjes.
Het lijkt wel of de remblokjes te dik zijn. op de foto is het linker blokje zover mogelijk naar links geschoven, maar toch blokkeert dit nu het bovenstte sleufje in de klem zelf
 
Het probleem is dus niet de zuigertjes.
Het lijkt wel of de remblokjes te dik zijn. op de foto is het linker blokje zover mogelijk naar links geschoven, maar toch blokkeert dit nu het bovenstte sleufje in de klem zelf


Zit de klem zelf niet op glijpennen. Dus even kijken of je dat aludeel tenopzichte van je klauw kunt bewegen. Dit kan een beetje vastzitten.
 
nope....ook dat is het niet.
Links is gewoon een stuk ijzer zeg maar. Van de remklauw. Daar is het blokje helemaal tegenaan geduwd. Maar nu zit het blokje dus voor dat sleufje dat over mn remschijf heen moet worden geschoven.
 
Even je oude blokken er weer in en met een grote schroevendraaier er tussen voorzichtig je zuigers iets terug duwen of met de oude blokken even weer terug op de schijf zetten en vervolgens tegen de remschijf aanduwen.

Omdat je oude blokken versleten waren en je nieuwe meer remmateriaal hebben heb je te weinig ruimte.

Check voor je dit doet wel even de staat van je cilinder(s).
 
Kijk...dat zit bij mij dus muurvast...dat aludeel is niet te bewegen tenopzichte van dat zwarte deel. Dat moet dus kunnen? Hoe kan ik dat het beste weer losmaken?


Ik ben niet zo bekend met een cbr maar mij lijkt dat de blauw omcirkelde delen die glijpennen zijn. Deze zijn van de zijkant los te halen met een imbusbout (is zo bij mijn bandiet).
full
 
Wat jij blauw omcirkeld hebt zijn de pennen waarover de remklauw heen en weer beweegt, in plaats van zwevende schijven zijn dit zwevend klauwen. Heeft dus niks met de remblokken te maken. Misschien eens wijs het dekseltje van het vloeistofreservoir te verwijderen, wat vloeistof er uit halen d.m.v. een spuit. En dan nog eens met de oude blokken (zoals eerder getipt) de remzuigers echt helemaal naar binnen duwen.
 
Wat jij blauw omcirkeld hebt zijn de pennen waarover de remklauw heen en weer beweegt, in plaats van zwevende schijven zijn dit zwevend klauwen. Heeft dus niks met de remblokken te maken.

Tuurlijk wel, als die montageadapter in de weg zit en vast zit blijkbaar.

Misschien eens wijs het dekseltje van het vloeistofreservoir te verwijderen, wat vloeistof er uit halen d.m.v. een spuit. En dan nog eens met de oude blokken (zoals eerder getipt) de remzuigers echt helemaal naar binnen duwen.

Dat lost het niet op, hij moet die glijpennen weer gangbaar maken, daar hoort ook netjes vet op etc.
 
Tuurlijk wel, als die montageadapter in de weg zit en vast zit blijkbaar.Dat lost het niet op, hij moet die glijpennen weer gangbaar maken, daar hoort ook netjes vet op etc.

Ik zie inderdaad dat er aan de rechterkant een randje in de weg zit. In dat geval volstaat het verschuiven van de remklauw over de pennen in de montage plaat. Zal wel vastgerot zitten dus ik ruik een revisie.
 
De zuigers heb ik al helemaal naar binnen geduwd. Dat is inderdaad het probleem niet.
Als de blauw omcirkelde delen horen te schuiven, dan klopt dat bij mij dus niet. Dat zit muurvast. Ik ga zo even kijken of er een inbus aan de zijkant zit. En een beetje WD-40 hier en daar en dan hopen dat ik het weer schuifbaar kan krijgen.
 
Nou, geen inbus te bekennen. KAn ik dat aluminium deel gewoon naar links van de klem af schuiven? Dat lijkt me een beetje vreemd. Daar zit de klauw namelijk mee aan mn frame vast.

Iemand nog tips?
 
Bekend probleem (nou ja, alom bekend in mijn garage :P ): Zwevende klauw waarvan de pennen zijn verroest. Op mijn Africa Twin (waarvan de Nissin klauw veel hierop lijkt) kun je de klauw van de schetsplaat afduwen zonder verder iets los te draaien (vooropgesteld natuurlijk dat de klauw gedemonteerd is van de motor). Dat lijkt vreemd / "eng" maar op zich kan een gemonteerde klauw op een schijf er nooit afschuiven.

Hoe meer verrot de pennen zijn hoe moeilijker dat gaat maar het moet uiteindelijk wel lukken. De rubberen "laars" rond de voet van de pennen wil wel eens gaan lekken waardoor er water (en pekel bv) naar binnen kan komen. Die pennen gaan dan roesten en zetten daardoor uit waardoor de boel klemt en niet meer helemaal teruggeduwt kan worden als je nieuwe (dus dikkere) remblikjes monteert.

De pennen op mijn 6 jaar oude "kwaliteits" Honda leken wel archeologische vondsten en moesten vervangen worden, tesamen met de rubber afdichtingen (niet zo moeilijk zelf te doen). De nieuwe (of schoongemaakte) pennen met lithium vet of kopersmeer monteren. Ik zou zelf meteen de andere klauw ook controleren, en ook maar meteen de zuigers iets uitpompen en goed schoonmaken / controleren. Let ook goed dat je geen lekkages ziet, anders zijn de dichtringen van de zuigers ook aan vervanging toe.

Wat je ook doet, NIET met veel geweld de boel er op zetten want als de klauw niet soepel kan bewegen heb je ongelijke belasting van de remschijf waardoor je blokken ongelijk slijten en je schijf krom worden en/of sterk gegroefd aan de kant van de zuigers.

Succes!
 
Bekend probleem (nou ja, alom bekend in mijn garage :P ): Zwevende klauw waarvan de pennen zijn verroest. Op mijn Africa Twin (waarvan de Nissin klauw veel hierop lijkt) kun je de klauw van de schetsplaat afduwen zonder verder iets los te draaien (vooropgesteld natuurlijk dat de klauw gedemonteerd is van de motor). Dat lijkt vreemd / "eng" maar op zich kan een gemonteerde klauw op een schijf er nooit afschuiven.

Hoe meer verrot de pennen zijn hoe moeilijker dat gaat maar het moet uiteindelijk wel lukken. De rubberen "laars" rond de voet van de pennen wil wel eens gaan lekken waardoor er water (en pekel bv) naar binnen kan komen. Die pennen gaan dan roesten en zetten daardoor uit waardoor de boel klemt en niet meer helemaal teruggeduwt kan worden als je nieuwe (dus dikkere) remblikjes monteert.

De pennen op mijn 6 jaar oude "kwaliteits" Honda leken wel archeologische vondsten en moesten vervangen worden, tesamen met de rubber afdichtingen (niet zo moeilijk zelf te doen). De nieuwe (of schoongemaakte) pennen met lithium vet of kopersmeer monteren. Ik zou zelf meteen de andere klauw ook controleren, en ook maar meteen de zuigers iets uitpompen en goed schoonmaken / controleren. Let ook goed dat je geen lekkages ziet, anders zijn de dichtringen van de zuigers ook aan vervanging toe.

Wat je ook doet, NIET met veel geweld de boel er op zetten want als de klauw niet soepel kan bewegen heb je ongelijke belasting van de remschijf waardoor je blokken ongelijk slijten en je schijf krom worden en/of sterk gegroefd aan de kant van de zuigers.

Succes!

Hoi, ik heb de rubberen "laars" rond de voet van de pen erafgescheurd... En inderdaad het ziet er daar een beetje veroest uit. Maar het geval is met geen mogelijkheid uit elkaar of in elkaar te drukken. Ik heb nu dan ook alles goed ingespoten met WD40 en er een klem opgezet met lichte druk. Ik laat het gevalletje maar een nachtje staan en kijk morgen of het een beetje los te krijgen is.
Bedankt voor de tip.

de zuigertjes zien er trouwens nog wel prima uit. Hier en daar heeeele lichte roestplekjes. Daar moet dus ook wat aan gedaan worden.
 
Laatst bewerkt:
Hoi, ik heb de rubberen "laars" rond de voet van de pen erafgescheurd... En inderdaad het ziet er daar een beetje veroest uit. Maar het geval is met geen mogelijkheid uit elkaar of in elkaar te drukken.
Ik kreeg de mijne ook heel moeilijk los B|
De andere klauw ging gemakkelijker, maar die was het jaar daarvoor vervangen vanwege brokkelschade rond de zuigers (de stofringen kwamen naar buiten zetten!!), dus daar hoefde ik niets aan te doen.

Wat helpt is om de plaat en klauw zo evenwijdig mogelijk te houden ten opzichte van elkaar tijdens het trekken zodat er minder kans op klemmen is. Vooral aangezien je de afdichtrubber er af hebt gescheurd ben ik bang dat-ie er toch helemaal af moet :+
 
Nou....met veel rammen en wrikken heb ik uiteindelijk beide klauwen los weten te maken. Ze waren inderdaad zo los te trekken van het aluminium deel (als ze niet zo erg verroest zouden zijn.

Zie de foto's, ik ga maar nieuwe kopen ;)

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan