Remklauw: scheurtje bij remblok pin

smirrie

Die hard MF'er
13 mrt 2005
471
0
Ik heb zojuist bij een vriend van me staalomvlochten remleidingen gemonteerd en het volgende viel me op bij zijn remklauw; op de plek waar de pin gemonteerd wordt die je blokken vasthoudt, zit een scheurtje. Zie foto: (willekeurige klauw, gewoon even om aan te geven)

full


Het is niet helemaal doorgescheurd, maar ik ben wel benieuwd of hier verder mee gereden kan worden. Staan hier bijv grote krachten op?
 
Laatst bewerkt:
De echte remkracht komt op de zijgelijder, dat oog/pennetje houd alleen de remblokken op z'n plaats.
Als je remt wil je remblok meedraaien dus je kan zelf makkelijk bekijken waar de krachten op komen te staan.
Maar hou kan dat nu gescheurd zijn, wat is er dus gebeurt waardoor die scheur daar zit
verder geen beschadiging te zien?.
 
De echte remkracht komt op de zijgelijder, dat oog/pennetje houd alleen de remblokken op z'n plaats.
Als je remt wil je remblok meedraaien dus je kan zelf makkelijk bekijken waar de krachten op komen te staan.
Maar hou kan dat nu gescheurd zijn, wat is er dus gebeurt waardoor die scheur daar zit
verder geen beschadiging te zien?.
Verder geen beschadiging nee, ik denk dat ie gewoon te strak aangedraaid is ooit...
 
Kan absoluut geen kwaad, zou bde bout eruithalen, minst sterke locktite op de draad, en weer opnieuw met beleid vastzetten, komen helemaal geen krachten op, al helemaal niet als je remt
 
Is het idd geen oppervlaktescheurtje?
Kijk maar eens naar je motorblok, zit ook vol met kleine scheurtjes.
Dit komt door warmte met als gevolg uitzetting en inkrimpen. :)
 
De foto is maar een voorbeeld, maar toch een opmerking...
[zeikmodus]
Het is niet verstandig dergelijke metalen onderdelen als de vorkpoten zonder bescherming zo op de straatklinkers te zetten, elk putje of krasje kan het begin zijn van een scheur...
[/zeikmodus]
 
De foto is maar een voorbeeld, maar toch een opmerking...
[zeikmodus]
Het is niet verstandig dergelijke metalen onderdelen als de vorkpoten zonder bescherming zo op de straatklinkers te zetten, elk putje of krasje kan het begin zijn van een scheur...
[/zeikmodus]
dit is echt een voorbeeldplaatje, zijn niet mijn vorkpoten en ook niet mijn foto :+

ik heb net even opnieuw kunnen kijken; het is echt een scheurtje in het metaal zelf, niet de verf ofzo. Ook is het geen oppervlakte scheur; ik denk dat als ik de bout eruitdraai, het bovenste stukje weleens kan afbreken.
 
Als je(hij) jezelf er niet fijn bij voelt ---> Vervangen :)
ik heb hem ook aangeraden ff internet af te struinen naar een ander setje klauwen, zou het zelf echt niet lekker vinden.

Denk dat we hiermee de vraag redelijk beantwoord hebben; het is misschien niet direct een groot probleem, maar omdat het toch een belangrijk onderdeel is heb ik hem aangeraden naar een vervanger te kijken.

Bedankt voor jullie hulp! Kan wat mij betreft op slot :+
 
Die scheur duidt er toch op dat daar spanning in het materiaal ontstaat. Spontane scheuren komen daar niet voor, of er moet een fabrieksfout in het materiaal hebben gezeten.
De remblokken gaan wringen onder het remmen, waardoor er spanning op de pen en het omliggende materiaal komt.
Lijkt me wel degelijk voldoende reden om de klauw te vervangen.
 
ik vertrouw dit meer dan de remtangen van de meeste motoren, waarvan de zuigertjes half of heel vast staan. op de borgpennen komen geen krachten te staan.

mocht dat stukje doorscheuren heb je nog een 2de pen :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan