Remklauw staat scheef!?

Boroda

Rookie
1 jan 2020
22
10
Hi allemaal,

Ik ben al een paar dagen mijn hoofd hierover aan het breken, maar kom er echt niet uit, dus heb jullie hulp nodig!

Een tijdje geleden heb ik mijn remklauw helemaal gereviseerd en nieuwe remleiding geïnstalleerd. Nu ging ik gister m’n ketting (na een klein rondje) inspuiten en zag ik dat de buitenste ring van mijn remschijf geen contact had gehad met mijn blokken!

Ik heb de klauw helemaal losgehaald en gecontroleerd of alles recht is. Op dit forum kwam ik een vergelijkbaar topic tegen, maar daar leek de riemschijf krom. Bij mij is dit niet het geval en lijkt het echt om een scheve klauw te gaan.

Ik snap dat het lastig is om iets te vinden afgaand op wat foto’s, maar wellicht komt er iemand met een geniaal idee 🙌🏼

Wie o wie?
 

Bijlagen

  • BDF74218-6A14-440E-A861-E09523BB4217.jpeg
    BDF74218-6A14-440E-A861-E09523BB4217.jpeg
    159,6 KB · Weergaven: 394
  • AEA3AB7E-FE27-4F4D-89EA-1E6238021F98.jpeg
    AEA3AB7E-FE27-4F4D-89EA-1E6238021F98.jpeg
    195,3 KB · Weergaven: 395
Nee, heb ik niet gelet, maar als het al langer was, had de rand van de remschijf er wel slechter uitgezien denk ik.

5 en 9 kunnen er maar op 1 manier in, dus dat zit goed. Ik ga de piston terugdrukken, misschien dat ik em dan recht vast kan zetten…
Moah, ik heb al wat rechte bouten er scheef in gezien hoor :)

Begin vanaf 0. Stap voor stap opnieuw. En per stap controleren.

Het is geen rocket sience :)
 
Ik heb net even een vergelijkbare klauw en remplaat in m'n handen gehad in de schuur (niet gemonteerd op de schijf), en daar is ook wel wat ruimte op de twee bouten zodat het geheel enigzins zoekend is. Ik gok dus dat jij met het monteren van de blokken/klauw iets verkeerd hebt gedaan. Alles loshalen en goed vergelijken met de exploded views
 
suzuki-sv650-2003-k3-usa-e03-rear-caliper-sv650ak7sak7_big3IMG00918498_e706.gif
Kan je de klauw wel verschuiven over de glijpennen 5 en 9 (busje10)
Glijpen nr 7 mag ook wel een opfrisbeurtje krijgen, daar moet je remblokje over kunnen schuiven.
En aan de voorkant moet het remblokje ook zijwaarts kunnen bewegen.
 
Die laatste opmerking was ook mijn gedachte. Misschien zijn de voetplaten van de blokken wel asymmetrisch en moet de binnenste en buitenste blokjes omgewisseld worden...
We gokken wat af met z'n allen.
Maar een remklauw kan natuurlijk nooit zodanig hogere wiskunde zijn dat dit opgelost gaat worden :)
 
Met wat voor vet heb je de glijpen en glijbus (5 en 9) bij de revisie ingevet? Siliconenvet werkt hier goed op. Veel andere vetten doen de rubbers opzwellen of drogen uit waardoor de klauw vast gaat zitten. Als je hier ATE vet heb gebruikt dan is dit uitgedroogt en misschien zelfs gaan roesten.
 

'(
 
ik dacht dat ik het had opgelost, maar of dat echt zo is moet nog blijken. Om in te gaan op alle vragen: ik heb keramisch vet gebruikt om alles in te vetten. Geen andere blokken op gedaan, dus deze moeten goed zijn. Ook de klauw zonder blokken gemonteerd om te kijken hoe deze nu zou zitten (zie foto). Waar ik achter ben gekomen is dat ik nr. 4 wellicht verkeerd had teruggeplaatst (met de brede kant naar de zuiger) op diverse filmpjes zag ik namelijk dat dit plaatje met het smalle deel naar de zuiger zat. Dit heb ik nu veranderd, maar nog niet gereden om erachter te komen of dit het nou is. Echter lijk ik op de technische tekeningen te zien dat het brede deel van dit plaatje juist wel richting de zuiger zit. Plan is nu om met een testritje te checken of dit inderdaad het probleem is geweest…
 

Bijlagen

  • 8AAED434-3A94-4048-BDA0-CE98F1CE9776.jpeg
    8AAED434-3A94-4048-BDA0-CE98F1CE9776.jpeg
    173,9 KB · Weergaven: 381
ik dacht dat ik het had opgelost, maar of dat echt zo is moet nog blijken. Om in te gaan op alle vragen: ik heb keramisch vet gebruikt om alles in te vetten. Geen andere blokken op gedaan, dus deze moeten goed zijn. Ook de klauw zonder blokken gemonteerd om te kijken hoe deze nu zou zitten (zie foto). Waar ik achter ben gekomen is dat ik nr. 4 wellicht verkeerd had teruggeplaatst (met de brede kant naar de zuiger) op diverse filmpjes zag ik namelijk dat dit plaatje met het smalle deel naar de zuiger zat. Dit heb ik nu veranderd, maar nog niet gereden om erachter te komen of dit het nou is. Echter lijk ik op de technische tekeningen te zien dat het brede deel van dit plaatje juist wel richting de zuiger zit. Plan is nu om met een testritje te checken of dit inderdaad het probleem is geweest…
Oei! Zonder blokken staat de boel nog steeds scheef zo te zien aan de foto..

Probeer eens de bouten zonder de klauw, en kijk of de boel wel haaks zit (het schroefdraad dus)! En check de speling van de glijbussen?
 
Laatst bewerkt:
ik dacht dat ik het had opgelost, maar of dat echt zo is moet nog blijken. Om in te gaan op alle vragen: ik heb keramisch vet gebruikt om alles in te vetten. Geen andere blokken op gedaan, dus deze moeten goed zijn. Ook de klauw zonder blokken gemonteerd om te kijken hoe deze nu zou zitten (zie foto). Waar ik achter ben gekomen is dat ik nr. 4 wellicht verkeerd had teruggeplaatst (met de brede kant naar de zuiger) op diverse filmpjes zag ik namelijk dat dit plaatje met het smalle deel naar de zuiger zat. Dit heb ik nu veranderd, maar nog niet gereden om erachter te komen of dit het nou is. Echter lijk ik op de technische tekeningen te zien dat het brede deel van dit plaatje juist wel richting de zuiger zit. Plan is nu om met een testritje te checken of dit inderdaad het probleem is geweest…
Obv de foto; de klauw zit scheef tov de bout die zichtbaar is.

Demonteren, nakijken, oorzaak achterhalen, oplossen, juist monteren, controleren, op druk zetten, nogmaals controleren, testen.
 
Doe mijn even een plezier , haal de remklauw er af en schroef even een stuk draadeind van een halve meter er in (remklauw montage plaat ) en met contra bout even vast zetten ,nu de motor goed recht en kijk of het draad eind haaks op de remschijf staat.
Ik zelf verwacht nu dat je remklauw montage plaat het probleem is .
 
Doe mijn even een plezier , haal de remklauw er af en schroef even een stuk draadeind van een halve meter er in (remklauw montage plaat ) en met contra bout even vast zetten ,nu de motor goed recht en kijk of het draad eind haaks op de remschijf staat.
Ik zelf verwacht nu dat je remklauw montage plaat het probleem is .
ik niet , die bout zit recht in de plaat maar de klauw hangt scheef op de bout , is toch duidelijk te zien op de foto ?
 
Doe mijn even een plezier , haal de remklauw er af en schroef even een stuk draadeind van een halve meter er in (remklauw montage plaat ) en met contra bout even vast zetten ,nu de motor goed recht en kijk of het draad eind haaks op de remschijf staat.
Ik zelf verwacht nu dat je remklauw montage plaat het probleem is .
TS doet zichzelf een plezier door er even iemand naar te laten kijken.
 
Doe mijn even een plezier , haal de remklauw er af en schroef even een stuk draadeind van een halve meter er in (remklauw montage plaat ) en met contra bout even vast zetten ,nu de motor goed recht en kijk of het draad eind haaks op de remschijf staat.
Ik zelf verwacht nu dat je remklauw montage plaat het probleem is .
waar koop je draadstang met fijne draad ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan