Remklauw wil niet los

pberge

Rookie
7 dec 2011
6
0
Goes
Ik wil mijn voorwiel verwijderen om er een nieuwe band op te laten leggen.
Alles is los maar het voorwiel komt niet vrij. De remklauw wil er niet af, omdat wegens inslijten van de schijf de remblokken achter een randje blijven steken.
Zowel de linker als de rechter remklauw.
Wie kan me helpen?
full
 
Je kunt de remzuigers toch zo ver mogelijk terug duwen, waarna je voldoende ruimte hebt om alles te verwijderen? Platte schroevendraaier tussen schijf en remblok, en voorzichtig uiteen duwen.
 
Moet dan het reservoir van de remvloeistof open zijn? Is het wel verstandig om met een schroevedraaier aan de slag te gaan? Het risico van beschadigen schijnt groot te zijn.
 
Nee, reservoir hoeft niet open. Misschien kun je de zuigers handmatig terug geduwd krijgen, maar voorzichtig met een platte schroevendraaier is een normale methode.
 
Ik ga het vanavond weer eens proberen. Gisteravond een poos geprutst, maar niet gelukt.
Het zijn nissin remklauwen op een Honda Transalp XL600V (1999). Misschien moet het dan anders?
 
De bouten waarmee de remblokken vastzitten eruit draaien, zodat de remblokken loskomen bij het verwijderen van de klauw.
 
Volgens mij zijn er geen bouten waarmee de remblokken vast zitten. Althans ik kan ze niet vinden.
 
Ik hoop dat het vanavond lukt. Ik vrees van niet. Dan helaas toch maar naar de dealer.
Of is er iemand in de buurt van Goes de me kan helpen?
 
Idd gewoon een brede platte schroevendraaier ertussen steken (tussen de blokken zelf, het ijzer dus, niet zomaar tussen voering en schijf) en deze draaien. Zo duw je de blokken uit elkaar.
 
Ik hoop dat het vanavond lukt. Ik vrees van niet. Dan helaas toch maar naar de dealer.
Of is er iemand in de buurt van Goes de me kan helpen?


Gewoon effe wrikken. Dan duw je de zuigers terug. Of de glijpennen eruit halen. Kan best wel eens zwaar gaan. Durf je het niet aan, ga dan naar de dealert. Die duwt er een schroevendraaier tussen.
 
Of je pakt de remschijf met je vingers, en de klauw met je handpalm. Dan die twee tegen elkaar aanduwen, daarna de andere kant op duwen. Dan duw je de zuigers naar binnen, en komt de boel ook los.
 
Hallo Oemoemenoe, harstikke bedankt voor je aanbod.
Verder iedereen bedankt voor de tips en opmerkingen. Het is me gisteravond gelukt.
Flink duwen, trekken, wrikken, voorzichtig met een schroevedraaier en jawel ik heb ze los.
 
Als de zuigers echt zo lastig los gaan, loont het vast de moeite om je klauw een keer uit elkaar te halen en goed schoon te maken. Wanneer je remzuiger niet goed meer terug gaan, kan je rem aan gaan lopen. Hier ontstaat veel warmte en in het ergste geval blokkeren je remmen een keer door de warmteontwikkeling. Controleer in ieder geval even of je wiel goed vrij rond wil draaien als je de rem even goed ingeknepen hebt.
 
Als de zuigers echt zo lastig los gaan, loont het vast de moeite om je klauw een keer uit elkaar te halen en goed schoon te maken. Wanneer je remzuiger niet goed meer terug gaan, kan je rem aan gaan lopen. Hier ontstaat veel warmte en in het ergste geval blokkeren je remmen een keer door de warmteontwikkeling. Controleer in ieder geval even of je wiel goed vrij rond wil draaien als je de rem even goed ingeknepen hebt.
:^
 
Als de zuigers echt zo lastig los gaan, loont het vast de moeite om je klauw een keer uit elkaar te halen en goed schoon te maken. Wanneer je remzuiger niet goed meer terug gaan, kan je rem aan gaan lopen. Hier ontstaat veel warmte en in het ergste geval blokkeren je remmen een keer door de warmteontwikkeling. Controleer in ieder geval even of je wiel goed vrij rond wil draaien als je de rem even goed ingeknepen hebt.



Geslacht: vrouw :?



:+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan