Remklauwen blijven lekken

Vulcanrider

MF veteraan
Donateur
1 nov 2008
2.948
1.022
Zaandam
  • Merk:Kawasaki
  • Type:GTR1000
  • Bouwjaar:2002
  • Kmstand:58.000
  • Probleem:
  • Wanneer is het probleem onstaan: verleden week tot heden.
  • Wat is er al aan gedaan: cilinder gepolijst, nieuwe rubber ringen en nieuwe zuigers.

Afgelopen week de remklauwen gereviseerd, het is trouwens niet de eerste keer dat ik dit doe.

Nieuwe 2x 2 zuigers gehaald, inclusief de 2x 2 rubber ringen.

De zuigers opgemeten en die zijn op een tiende van een mm verschillend.

De zaak ontlucht en daarna nog 24 uur de remhendel vastgezet met een tyrape.

Vandaag de remklauwen geïnspecteerd en zag geen remvloeistof en voelde geen vloeistof aan mijn vingers.

Dus even een kwartiertje rijden en heftig remmen.

Daarna na het ritje de remklauwen aan de onderaan gecheckt en %$#@£€ aan beide kanten had ik remvloeistof aan mijn vingers.

20200415_164528.jpg


De remvloeistof zat/was in dat punt terug te vinden. Ik heb de indruk dat het de kleinste cilinder/zuiger is.

Mijn opties zijn op, dus graag advies.
 
in zo'n klauw, @LePensZeur heeft iedere bewerking een tolerantie. zuiger is bijvoorbeeld af fabriek 32,00 +0,01 / -0,1 mm een goed zuigertje is dus groter dan 31,9 maar kleiner dan 32,01. uiteraard is de afwijking naar boven kleiner als naar beneden anders past doe zuiger niet.

Die fabriekstoleranties gelden voor alle bewerkte of gemaakte onderdelen, de boring in de klauw, de afmeting voor de ring. Hun eigen toleranties.

In het slechtste geval is de ring de minimumtolerantie, de zuiger de minimumtolerantie en de boring in de klauw de maximum tolerantie. Dan zit je alles opgeteld op de faalgrens. Na schoomnaken ben je daar overheen emet kans op lekkage

Duidelijk, maar ik wist dus niet of het bij de productie van remzuigers op 1 tiende ging, ik draai zelf niet maar 1/10 mm klinkt ruim voor zo iets precies.
Het was mij ook niet duidelijk of het verschil van 1/10 tussen de nieuwe zuigers onderling zat of als verschil tussen de nieuwe en oude.
Als het verschil bij de nieuwe zuigers onderling is zou omwisselen een optie zijn (garantie?) of bellen met de leverancier of hij even wil meten of hij er 1 heeft liggen die net iets dikker is. Waarbij omruilen dan misschien wenselijk is om een volgende niet met het (mogelijke) probleem op te zadelen.
 
Welk merk?
Ik heb hier ergens wel eens gelezen dat pakkingen, keerringen en dergelijke van Althena niet van beste kwaliteit was.
Ik kan be-amen dat de Afdichtingen weleens tegen kunnen vallen. Mijn bandit 1200 paar jaar geleden gereviseerd, de O-ringen van de retourleidingen zijn niet de juiste maat lijkt het wel. Deze zweten met als gevolg dat je olie lekt
 
Tja, dat sommige dingen duur zijn, lijkt een beetje aan motorrijden vast te zitten. Al valt dit nog wel mee toch, als ik het goed heb heb je 2 zuiger klauwen, dus 4 zuigers totaal. Elke zuiger heeft een grotere en kleinere ring. Dus 8 ringen totaal. 6 euro voor de kleinere, 7 voor de grotere. Het is niet gratis, maar het zijn wel de ringetjes die de GTR netjes helpt stoppen... Dus voor grofweg 5 tientjes (euro... ) gaat al die kinetische energie keurig omgezet worden naar warmte.

bron van de prijzen: CMSNL.com GT1000
 
Langs Horeon in Zwanenburg geweest. Nieuwe rubber afsluitringen geplaatst.
Alles schoongemaakt incl. de aftapbout en rondom de de plaats waar de banjobout komt.

Ik heb de indruk dat het wat zweet, maar dat kan ook van de zuiger afkomstig zijn. Omdat ik die ingesmeerd heb met remvloeistof.
Voorlopig blijf ik er even af.

Nu de kleppen stellen....
 
Terug
Bovenaan Onderaan