Remklauwen en diameter rempomp (ontluchten...)

wouterb038

Rookie
22 sep 2021
9
10
Dag,
Ik ben bezig met een zelfbouw projectje. Nu heb ik 2 Brembo klauwen van motor op de sloop (MV Agusta Brutale 800 Dragster B3) afgehaald (foto in bijlage). Nu ben ik deze aan het ontluchten maar de remhendel komt niet lekker op druk. Heb al het e.e.a. aan trucjes uit de kast gehaald om het beter te ontluchten maar mocht niet baten.

Even wat details:
  • Radiale (100mm) Brembo 4-zuiger klauwen van een MV Agusta Brutale 800 Dragster B3
  • Rempomp OTTOPUNTOUNO met een diameter Ø13mm
  • Hell remleidingen
  • De linker klauw is doorgelust met de rechter en er gaat 1 remleiding van rechts naar de rempomp.
Volgende dingen heb ik geprobeerd:
  • Met een spuitje het vloeistof van onderen erin gespoten.
  • Met een handvacuum pompje het vloeistof doorgepompt.
  • De klauwen losgehaald, zuigers terug geduwd en met stukje hout ertussen nog is geprobeerd.
  • Op alle banjo bouten lopen tikken met een kunststof schroevendraaier.
  • De banjo bout bij de rempomp onder druk los gedraaid.
  • Met tyrips de pomp een nachtje ingedrukt laten staan.
Maar het mocht allemaal niet baten(verbeteren)... Ik weet dat de rempomp iets aan de kleine kant qua diameter maar je zou toch wel beetje fatsoenlijk druk moet krijgen?
Ik heb nog de originele rempomp van de MV Agusta Brutale 800 Dragster B3 liggen alleen is dat ding veelste lomp voor mijn zelbouw projectje.

Nu is mijn vraag iemand nog tips/adviezen hoe ik de remdruk wat beter kan krijgen? of is de combinatie gewoon niet geschikt? Remblokken zijn nieuw. Kan het ook zijn dat het na b.v. 50km rijden en rustig inremmen beter gaat worden (er is namelijk wel druk maar niet veel).

Ik hoor het graag tips en adviezen!
 

Bijlagen

  • mv-agusta-brutale-800-1459087_4.jpg
    mv-agusta-brutale-800-1459087_4.jpg
    55,5 KB · Weergaven: 44
Ik gebruik momenteel een 12.7 mm pomp voor een enkele vierzuigerklauw en een 16 mm pomp voor dubbele vierzuigers, nog groter als het een radiale pomp is dan zit je rond de 20 mm grofweg.
 
Laatst bewerkt:
Hij krijgt ook iets druk maar niet genoeg, met een paar keer achter elkaar pompen misschien wel even een hard hendel, verder voelt zo'n combi ongeveer aan alsof er nog lucht in het systeem zit.
Klopt. Als ik 3-4x pomp voel je de druk iets opbouwen. Maar na een aantal minuten weer gaat pompen is de druk weer aanzienlijk minder.
 
Dat kan ,maar dan moet hij nog wel druk krijgen volgens mij,de hendel moet hard worden bij inknijpen
Ik heb wel iets druk maar vergeleken met de achterrem pomp (zelfde merk Ottopuntouno maar dan een 11mm Ø rempomp ipv 13 Ø en een klein CNC 4-zuiger klauwtje) is het echt een wereld van verschil. Achterrem is knetterhard voorrem lijkt nog geen eens op een natte spons.
 
Hij krijgt ook iets druk maar niet genoeg, met een paar keer achter elkaar pompen misschien wel even een hard hendel, verder voelt zo'n combi ongeveer aan alsof er nog lucht in het systeem zit.
Wat ik wel merkte toen ik de klauwen los had liggen en met het stukje hout ging testen dat ik meer druk had dan als de klauwen gemonteerd zitten. Was nog steeds niet de zelfde druk als de achterrem maar wel iets meer. Zou dit ook te maken kunnen hebben met de rempomp? Dat die gewoonweg de zuigers niet hard genoeg kan aandrukken door de kleine diameter?
 
Wat ik wel merkte toen ik de klauwen los had liggen en met het stukje hout ging testen dat ik meer druk had dan als de klauwen gemonteerd zitten. Was nog steeds niet de zelfde druk als de achterrem maar wel iets meer. Zou dit ook te maken kunnen hebben met de rempomp? Dat die gewoonweg de zuigers niet hard genoeg kan aandrukken door de kleine diameter?
Mijn mening is dat al moet je eenpaar keer knijpen dat hij wel keihard moet worden,maar wie ben ik?
 
Je hebt zo'n beetje elk truukje uit het boek gedaan, zou me verbazen als er nu nog lucht in zit. Rempomp is sowieso aan de kleine kant. Verder lijkt het een (nieuw?) merk wat veel scooterspul lijkt te maken. Misschien zit er een deel van de flexibiliteit in het materiaal gebruik en constructie van de pomp.

Denk dat je met 16mm axiaal of 19/20mm radiaal een stuk beter af bent.
 
Je hebt zo'n beetje elk truukje uit het boek gedaan, zou me verbazen als er nu nog lucht in zit. Rempomp is sowieso aan de kleine kant. Verder lijkt het een (nieuw?) merk wat veel scooterspul lijkt te maken. Misschien zit er een deel van de flexibiliteit in het materiaal gebruik en constructie van de pomp.

Denk dat je met 16mm axiaal of 19/20mm radiaal een stuk beter af bent.
Het gaat ook om een (motor)scooter project die ik zelf heb omgebouwd naar een dubbele schijfrem. Vandaar de keuze van deze rempompen omdat ik onder de stuurkap gewoon weinig ruimte heb en deze italiaanse pompen van Otto super compact zijn. De orginele pompen van deze motorscooter zijn ook niet geschikt. Die zijn maar 11mm helaas.

Wie kent er een rempomp (16mm axiaal) die super compact is? Desnoods met een los reservoir. Kan altijd een gaatje maken in de kap en het reservoir buiten de binnenkap bevestigen. Liefst geen chroom.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
ik heb een axiale 14mm pomp die 2 radiale klauwen van een ZX6-R 2004 (dus 8 zuigers met dia 32mm) bedient via stalen leidingen en ik kan het hendel niet tegen het handvat krijgen. het maakt maar de helft van de totale slag ongeveer.
13mm zou dus ook moeten lukken volgens mij
wat ik niet snap is dat mensen kiezen voor een leiding van de ene klauw over het spatbord naar de andere klauw, dat is vragen om ontluchtingsmiserie.
wil je het toch zo houden ontluchten met klauwe los en ze zo hangen dat er nergens lucht kan blijven zitten. dit lukt niet in 1 keer dus afwisselen. en gebruik een spuit zodat de vloeistof snel genoeg kan bewegen om de luchtbellen gewoon mee te sleuren.
nog beter als er maar plaats is voor 1 leiding aan je klauw is 1 leiding naar een splitter aan je T-stuk en dan een laiding naar elke klauw.
 
Om uit te sluiten of het nu aan de ontluchting lag of aan de rempomp heb ik de originele rempomp van de MV Agusta Brutale 800 Dragster B3 erop gezet(die had ik toevallig nog liggen). Binnen 10min was de hendel knetter hard met handmatig pompen. Ligt dus helaas aan de rempomp. Deze van de MV Agusta Brutale 800 Dragster B3 is te groot en lomp en gaat nooit passen onder mijn stuurkap. Moet dus echt op zoek naar een mooi compact pompje met minimaal een zuiger diameter van 16mm
 

Bijlagen

  • 2EABC002-9F4B-4170-9477-7F10A5B46A9A.jpeg
    2EABC002-9F4B-4170-9477-7F10A5B46A9A.jpeg
    146,5 KB · Weergaven: 30
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Om uit te sluiten of het nu aan de ontluchting lag of aan de rempomp heb ik de originele rempomp van de MV Agusta Brutale 800 Dragster B3 erop gezet(die had ik toevallig nog liggen). Binnen 10min was de hendel knetter hard met handmatig pompen. Ligt dus helaas aan de rempomp. Deze van de MV Agusta Brutale 800 Dragster B3 is te groot en lomp en gaat nooit passen onder mijn stuurkap. Moet dus echt op zoek naar een mooi compact pompje met minimaal een zuiger diameter van 16mm
Kan zijn dat rempompje intern versleten is. Doorgaans t rubberke.
 
Klinkt als een leuk project? Kapje netjes rondom het reservoir vrij maken een optie? Je hebt de pomp al en als het kapje netjes is aangepast dan lijkt het OEM genoeg misschien?

Anders wat plaatjes van hoeveel ruimte je ongeveer hebt om mee te werken?
 
Oja, 16mm axiaal zit op veel motoren van eind 90 met Tokico 6 zuiger remklauwen. Bijvoorbeeld TL1000R en Hayabusa. Misschien ook GSXR1000 k1/2, Kawasaki's ZX12R, en de grote naked bike?
 
Dus mijn reactie was de oplossing? O-)
Helaas wel voor mij ;(

Kan zijn dat rempompje intern versleten is. Doorgaans t rubberke.
Nee, de pompen kwamen splinternieuw uit de doos. Zal de pomp voor de zekerheid vanavond op een enkele CNC 4-zuiger klauwtje aansluiten en is op druk proberen te brengen.

Klinkt als een leuk project? Kapje netjes rondom het reservoir vrij maken een optie? Je hebt de pomp al en als het kapje netjes is aangepast dan lijkt het OEM genoeg misschien?

Anders wat plaatjes van hoeveel ruimte je ongeveer hebt om mee te werken?
Het is niet allen het reservoir wat in de weg zit. Het is ook de hendel / slag en aansluiting van de banjo wat allemaal te groot/lomp en niet praktisch is. Zal kijken of ik wat duidelijke plaatjes kan maken.
 
Dat sponzige gevoel komt in deze situatie van de buiging van de verschillende onderdelen. Je bouwt voldoende druk op met dat pompje, zelfs meer dan met een grotere. Maar er wordt te weinig volume verplaatst om te voorkomen dat je hendel tegen het stuur komt.

Maar even voor mijn begrip, ga je nou 2 hele dikke klauwen op een klein scooter wiel zetten?
Spannende set-up lijkt me :t
Ben wel benieuwd naar hoe dat eruit ziet. Zoveel remkracht in zo'n klein wiel
 
Klinkt als een leuk project? Kapje netjes rondom het reservoir vrij maken een optie? Je hebt de pomp al en als het kapje netjes is aangepast dan lijkt het OEM genoeg misschien?

Anders wat plaatjes van hoeveel ruimte je ongeveer hebt om mee te werken?
Hier heb je wat plaatjes alleen niet duidelijk van de stuurkap. Ik zal vanmiddag nog even wat duidelijke fotos maken met de stuurkap erop etc.
Het gaat om een Gilera Runner 180cc die ik heb omgebouwd naar 210cc met een CNC gefreesd motorblok met 50pk. Ik heb op de originele voorvork aangepast zodat er grote brembo klauwen op gemonteerd kunnen worden. Van 2 velgen heb ik 1 velg gemaakt. De remschijf ophanging heb ik uit 1 velg eruit gefreest en op de andere velg erop gelast. Hier wat plaatjes van het project @supervet .


Velg vlak maken om hart van andere velg erop te lassen:
WhatsApp Image 2023-02-21 at 08.59.50(5).jpeg


Donor velg het hart uitfrezen:


Meten is weten:
WhatsApp Image 2023-02-21 at 08.59.51.jpeg

WhatsApp Image 2023-02-21 at 08.59.50(4).jpeg

WhatsApp Image 2023-02-21 at 08.59.50(3).jpeg


Hart uitfreest en goed nameten en schijfafstand bepaald:
WhatsApp Image 2023-02-21 at 08.59.49.jpeg
WhatsApp Image 2023-02-21 at 08.59.49(1).jpeg
WhatsApp Image 2023-02-21 at 08.59.49(2).jpeg


Remklauw adapters positie bepalen:
WhatsApp Image 2023-02-21 at 08.59.50.jpeg



Adapters vast lassen en nabewerken:
WhatsApp Image 2023-02-21 at 08.59.49(3).jpeg
WhatsApp Image 2023-02-21 at 08.59.50(1).jpeg


328701492_1607113499749864_731532221232559547_n.jpg


Het eindresultaat:
331773983_194955849851003_2511376807775205862_n.jpg


Nog wat andere plaatjes van het project:


327596408_209908171539510_6300494083939279388_n.jpg
327619684_166519812373383_3181878222643701537_n.jpg
331492030_1159529041232988_8180053068494919138_n.jpg
WhatsApp Image 2023-02-21 at 09.23.13.jpeg
WhatsApp Image 2023-02-21 at 09.23.28.jpeg

Heb het complete project op YouTube staan. (@wbtuning) Zal vanmiddag nog even foto's maken van de stuurkap.
 
Ik heb @Robinjo z'n reply even gemarkeerd als oplossing voor je :)
wil je nu zeggen dat ik een andere rempomp moet steken ? er stond eerst een 5/8ste pomp op bij mij (15.875mm) en ik vond dat niet goed : veel te hard en te weinig beweging.
diameter rempomp heeft niets te maken met het aantal klauwen, maar alles met de hoeveelheid vloeistof die verplaatst moet worden, en dat hangt alleen af van het aantal en de diameter van alle remzuigers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan