Remklauwen en diameter rempomp (ontluchten...)

wouterb038

Rookie
22 sep 2021
9
10
Dag,
Ik ben bezig met een zelfbouw projectje. Nu heb ik 2 Brembo klauwen van motor op de sloop (MV Agusta Brutale 800 Dragster B3) afgehaald (foto in bijlage). Nu ben ik deze aan het ontluchten maar de remhendel komt niet lekker op druk. Heb al het e.e.a. aan trucjes uit de kast gehaald om het beter te ontluchten maar mocht niet baten.

Even wat details:
  • Radiale (100mm) Brembo 4-zuiger klauwen van een MV Agusta Brutale 800 Dragster B3
  • Rempomp OTTOPUNTOUNO met een diameter Ø13mm
  • Hell remleidingen
  • De linker klauw is doorgelust met de rechter en er gaat 1 remleiding van rechts naar de rempomp.
Volgende dingen heb ik geprobeerd:
  • Met een spuitje het vloeistof van onderen erin gespoten.
  • Met een handvacuum pompje het vloeistof doorgepompt.
  • De klauwen losgehaald, zuigers terug geduwd en met stukje hout ertussen nog is geprobeerd.
  • Op alle banjo bouten lopen tikken met een kunststof schroevendraaier.
  • De banjo bout bij de rempomp onder druk los gedraaid.
  • Met tyrips de pomp een nachtje ingedrukt laten staan.
Maar het mocht allemaal niet baten(verbeteren)... Ik weet dat de rempomp iets aan de kleine kant qua diameter maar je zou toch wel beetje fatsoenlijk druk moet krijgen?
Ik heb nog de originele rempomp van de MV Agusta Brutale 800 Dragster B3 liggen alleen is dat ding veelste lomp voor mijn zelbouw projectje.

Nu is mijn vraag iemand nog tips/adviezen hoe ik de remdruk wat beter kan krijgen? of is de combinatie gewoon niet geschikt? Remblokken zijn nieuw. Kan het ook zijn dat het na b.v. 50km rijden en rustig inremmen beter gaat worden (er is namelijk wel druk maar niet veel).

Ik hoor het graag tips en adviezen!
 

Bijlagen

  • mv-agusta-brutale-800-1459087_4.jpg
    mv-agusta-brutale-800-1459087_4.jpg
    55,5 KB · Weergaven: 44
Knap gedaan.
Er gaat een wereld voor mij open. Ik wist niet dat scooters een dergelijk frame hebben.
Enne, er komt nog een hugger tussen achterwiel en luchtfilter???
Zeker! Die ligt nog bij de Hydrodipper. Kappen zijn in Gun Metal Grey gespoten met extra metallic erin en de binnenwerk is in een Forced Carbon tintje gedipt.
wil je nu zeggen dat ik een andere rempomp moet steken ? er stond eerst een 5/8ste pomp op bij mij (15.875mm) en ik vond dat niet goed : veel te hard en te weinig beweging.
diameter rempomp heeft niets te maken met het aantal klauwen, maar alles met de hoeveelheid vloeistof die verplaatst moet worden, en dat hangt alleen af van het aantal en de diameter van alle remzuigers.
Ik denk dat het per merk / per type kan verschillen. Misschien heb jij net geluk gehad of werken jouw klauwen wel goed samen met iets kleinere diameter. Ik heb volgens mij 8x34mm zuigers en en een 13mm rempomp. Jij hebt een 14mm rempomp met 8x32mm.
Misschien als ik een 14mm pomp had gehad en iets kleinere zuigers had het misschien ook net gekunt. Ik heb nu ook wel iets druk maar in mijn ogen gewoon veeeelste slap. Ik heb vanochtend ook even met de eigenaar van Ottopuntouno geappt en die gaf ook aan dat zijn rempompen zijn ontwikkeld voor 2 remklauwen met 4 zuigers en een max diameter van 24mm per zuiger. Mijne zijn dus 34mm en hij gaf ook aan is 'onmogelijk' om dat goed werkend te krijgen.

Ik denk dat een Brembo 16mm pomp ga bestellen met een los reservoir en daarvoor een eigen remhendel ga CNCen/Frezen in dezelfde stijl als mijn achterrem pomp. En dan het reservoir buiten de stuurkap monteren.

Wat ook nog een idee is om een een trommelremhendel van een scooter merk te pakken en met een kabel te gaan werken. Dan monteer ik onder de voorkap een losse 16mm pomp. En dan vandaar een remleiding met t-stuk naar de klauwen.

Word vanavond op de bank nog is even brainstormen......
 
Wat een project joh, wauw!

Een rempomp met los reservoir gaat je helpen denk ik. Radiaal of axiaal kun je zelf het best inschatten.

Oja, voor sommige hendels verkochten ze vroeger korte hendels. Misschien geeft dat je nog wat speelruimte om de pomp verder naar rechts te kunnen plaatsen.
 
Hier heb je wat plaatjes alleen niet duidelijk van de stuurkap. Ik zal vanmiddag nog even wat duidelijke fotos maken met de stuurkap erop etc.
Het gaat om een Gilera Runner 180cc die ik heb omgebouwd naar 210cc met een CNC gefreesd motorblok met 50pk. Ik heb op de originele voorvork aangepast zodat er grote brembo klauwen op gemonteerd kunnen worden. Van 2 velgen heb ik 1 velg gemaakt. De remschijf ophanging heb ik uit 1 velg eruit gefreest en op de andere velg erop gelast. Hier wat plaatjes van het project @supervet .


Velg vlak maken om hart van andere velg erop te lassen:
Bekijk bijlage 1850679

Donor velg het hart uitfrezen:
Bekijk bijlage 1850680

Meten is weten:
Bekijk bijlage 1850681
Bekijk bijlage 1850682
Bekijk bijlage 1850683

Hart uitfreest en goed nameten en schijfafstand bepaald:
Bekijk bijlage 1850684Bekijk bijlage 1850685Bekijk bijlage 1850686

Remklauw adapters positie bepalen:
Bekijk bijlage 1850693
Bekijk bijlage 1850692

Adapters vast lassen en nabewerken:
Bekijk bijlage 1850694Bekijk bijlage 1850695

Bekijk bijlage 1850696

Het eindresultaat:
Bekijk bijlage 1850697

Nog wat andere plaatjes van het project:


Bekijk bijlage 1850698Bekijk bijlage 1850699Bekijk bijlage 1850700Bekijk bijlage 1850701Bekijk bijlage 1850702
Heb het complete project op YouTube staan. (@wbtuning) Zal vanmiddag nog even foto's maken van de stuurkap.
Zo mooi alles open gewerkt,ik vind het echt een heel gaaf ding,ik hoop niet dat je alles dicht gaat maken met kappen
 
Terug
Bovenaan Onderaan