Remklauwen zoeken, hoe doe je dat?

meknoy

Rookie
27 dec 2016
27
5
Terhagen
Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuwe of 2 de hands remklauw voor mijn gsx s1000.

Mijn zuigers blijven wel eens hangen dus dacht ik een nieuwe revisieset te kopen. Nadien ben ik naar 2de handsklauwen gaan kijken waarna ik natuurlijk bij de nieuwe race klauw uitkwam.

EIgenlijk weet ik niet veel over klauwen, ok met olie en een pomp en zuigers ec. maar over de afmetingen en upgrades weet ik niet veel.
Kan er mij iemand wat meer wegwijs maken over welke keuze je kan maken , waar op te letten, wat wel en niet te doen.

Alvast bedankt.
 
Het is niet echt radiaal, want uiteindelijk zit de complete klauw mbv een adapterstuk gewoon axiaal gemonteerd. Compleet idiote oplossing (mijn bescheiden mening).
_O-

Volgens mij zit de klauw radiaal gemonteerd op een adapter die axiaal gemonteerd zit.
Moeilijker moet je het niet willen maken.

De vraag was wat het verschil tussen radiaal en axiaal is en op dit plaatje zie je beiden, dus leek me een handig voorbeeld.
 
Technisch geen mooie oplossing, maar je koopt nu eenmaal voor weinig frisse radiale klauwen. Met wat geluk met goeie blokjes. Bij axiaal is het afwachten of er nog wat van te maken valt. Misschien ook een stukje onwetendheid "radiaal is nieuw, dus beter"..?
Radiaal is beter, omdat de remklauwen zowel aan de boven -als onderzijde aan de voorvork gemonteerd worden, en dus minder kunnen bewegen. Axiale remklauwen zitten alleen aan de bovenzijde aan de voorvork gemonteerd, en kunnen dus meer bewegen. Bij het remmen wil de onderkant van de klauw mee naar boven bewegen (met de remschijf mee); bij een radiaal gemonteerde klauw kan dat niet.
 
Radiaal is beter, omdat de remklauwen zowel aan de boven -als onderzijde aan de voorvork gemonteerd worden, en dus minder kunnen bewegen. Axiale remklauwen zitten alleen aan de bovenzijde aan de voorvork gemonteerd, en kunnen dus meer bewegen. Bij het remmen wil de onderkant van de klauw mee naar boven bewegen (met de remschijf mee); bij een radiaal gemonteerde klauw kan dat niet.
Zeker technisch efficiënter ja, zonder adapter dan. Trouwens, niet alle radiale klauwen hebben centreerbussen. En dat vind ik wel een beetje een minpunt. Heb het nooit gemeten ofzo maar remklauwen kunnen volgens mij een beetje scheef gemonteerd worden.
 
Zeker technisch efficiënter ja, zonder adapter dan. Trouwens, niet alle radiale klauwen hebben centreerbussen. En dat vind ik wel een beetje een minpunt. Heb het nooit gemeten ofzo maar remklauwen kunnen volgens mij een beetje scheef gemonteerd worden.
Klopt,Kawasaki ZX10R uit de jaren 2004/5 heeft dat niet en latere modellen weet ik niet maar een R1 uit dat jaar heeft dat wel.
Bij bijv. Brembo worden wel afstandbussen geleverd met centrering maar dan zit het niet altijd op de vork.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Klopt,Kawasaki ZX10R uit de jaren 2004/5 heeft dat niet en latere modellen weet ik niet maar een R1 uit dat jaar heeft dat wel.
Bij bijv. Brembo worden wel afstandbussen geleverd met centrering maar dan zit het niet altijd op de vork.
Met de Stylema klauwen op de S1000RR moest ik die centreer bussen helaas verwijderen. O-)
Misschien zijn er wel series die gelijk passen.
Maar het is best even pielen zonder.
 
Misschien een dummy vraag (heb er geen ervaring mee), maar centreert het zichzelf niet? Als in,handvast, beetje remdruk er op, zoekt hij zelf het midden en met druk er op vast zetten?

Of zijn er goede redenen om dat niet te doen?
Perfect legitieme vraag wat mij betreft? Want eigenlijk lees ik er nooit iets over hoe men dat doet.

De vraag is dan hoe perfect recht is de remschijf. En kun je ervan uitgaan dat deze nul buigt of schuift over de floaters bij het uitlijnen. Sommige oude Superbike schijven zijn veel te 'floating'. Staat alles dan 'net niet' dan gaat een deel van de kracht misschien in het overwinnen van die scheefstand. En dat staat haaks op wat je wil van goeie remmen.
 
Perfect legitieme vraag wat mij betreft? Want eigenlijk lees ik er nooit iets over hoe men dat doet.

De vraag is dan hoe perfect recht is de remschijf. En kun je ervan uitgaan dat deze nul buigt of schuift over de floaters bij het uitlijnen. Sommige oude Superbike schijven zijn veel te 'floating'. Staat alles dan 'net niet' dan gaat een deel van de kracht misschien in het overwinnen van die scheefstand. En dat staat haaks op wat je wil van goeie remmen.
Volgens mij wordt het bij de BMW S1000RR zo voorgeschreven bij montage klauwen.
 
Volgens mij wordt het bij de BMW S1000RR zo voorgeschreven bij montage klauwen.
Vanavond even de klauwen los, zuigers terug en op deze wijze gemonteerd.
Ik heb nog niet gereden, maar voorlopig loopt het wel minder aan.
Dus ik deed het nog niet op deze wijze(!!). :o :$ :t
(Al vier jaar regelmatig aan geklust en erop - en gelijk vast)

(Origineel zijn er wel pasbussen, dat scheelde ook wel.
Maar die heb ik vorig jaar verwijderd i.v.m. andere klauwen.
Misschien scheelt dit net 0.1 .. 0.2 mm tolerantie met monteren. 8-) )
 
Vanavond even de klauwen los, zuigers terug en op deze wijze gemonteerd.
Ik heb nog niet gereden, maar voorlopig loopt het wel minder aan.
Dus ik deed het nog niet op deze wijze(!!). :o :$ :t
(Al vier jaar regelmatig aan geklust en erop - en gelijk vast)

(Origineel zijn er wel pasbussen, dat scheelde ook wel.
Maar die heb ik vorig jaar verwijderd i.v.m. andere klauwen.
Misschien scheelt dit net 0.1 .. 0.2 mm tolerantie met monteren. 8-) )
Ik heb titanium spacers laten draaien en echt tot op de honderdste met aan beide zijden een pasbus die superstrak in klauw en vork gaan en gat voor bout ook zo strak mogelijk gehouden dus bijna nul speling en dat scheelt al zoveel.
 
Ging er vanuit dat dat soort remklauwen altijd met pasbussen zouden hebben .
Net als het raakvlak van de axiaal gemonteerde remklauwen
Mijn S1000RR wel, de klauwen van een Panigale 1299 niet kwam ik dus achter.
Het voorbeeld filmpje is een MV Augusta. :)

Net een 50 km ritje gedaan, geloof graag dat het beter werkt.
Maar na vier weken niet rijden maakt elke moderne rem indruk. De remwerking voelt wat soepeler aan lijkt het wel, en de blokken lopen minder langs de schijven aan.
Na elf juli weet ik meer.
Dan weer even het wiel laten rollen na een circuitdag. :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan