Remklauwen zonder stofkeringen

JJSTNN

MF'er
17 mrt 2013
39
0
Tilburg
Hoi mede motorsport liefhebbers :)

zijn er hier toevallig meerdere die rijden zonder de stofkeringen in de remklauwen?
Voor van sommige dat je remzuigers dan minder snel blijven hangen, en dat je wiel dan natuurlijk minder weerstand heeft, zodat je remblokken minder snel overhit kunnen raken.
iemand hier ervaring mee toevallig?

Mvg Justin
 
Uit betrouwbare bronnen weet ik dat er inderdaad rijders zijn die dit zo doen, maar er moet ook nog een ander trucje worden uitgehaald, anders schijnt het tricky te kunnen zijn...
 
nouja qua remdruk enzo zou het niet uit moeten maken, omdat dat enkel door de eerste keeringen wordt tegengehouden.
 
In de racerij weet ik niet, maar ik heb vorige maand op mn naked straat fietsje de voor remklauwen gereviseerd en de stofring vervangen door remzuigervet. Geen grapje, bestaat echt. Dat vet houdt ook derrie tegen en zorgt ook nog eens voor goede smering van je zuiger.. dus het kan zeker..
 
Kheb tijdje zonder gereden. Toen op advies van van meel alsnog ringen erin gezet. Wiel draaide wel soepel zonder ringen :) maar weet niet of t echt zoveel scheelde.
 
De stofringen dragen IMHO bij aan het vlotter terug komen van de remzuigers na een rem actie.
 
De stofringen dragen IMHO bij aan het vlotter terug komen van de remzuigers na een rem actie.


Waarom zou dat zo zijn? Functie van de stofring is.. stof en vuil buiten houden, weg van de keerring.

Als je die sleuf van de stofring dan helemaal volstopt met remzuigervet, DAN PAS komen de zuigers vlotter terug, die worden namelijk beter gesmeerd. Een stukje rubber smeert niet en laat de zuiger dan ook niet per se sneller terug komen...?

En dat vet erin doen is dus dat extra "trucje" wat Krizzy zou kunnen bedoelen..
 
Neem een nieuwe remklauw die nergens op aangesloten is. Houdt hem overeind en trek met de hand een remzuigertje een paar millimeter er uit. Je zal zien dat als je hem los laat, hij een klein stukje terug gaat. Dat komt niet door het remsysteem, niet door een vacuüm (want die is er niet) en ook niet door een onzichtbaar veertje, maar door de stofring.

Geen idee of dat voor alle motoren geldt en in welke mate het belangrijk is, maar ik weet wel zeker dat die stofring meer doet dan alleen maar "afdichten".
 
Neem een nieuwe remklauw die nergens op aangesloten is. Houdt hem overeind en trek met de hand een remzuigertje een paar millimeter er uit. Je zal zien dat als je hem los laat, hij een klein stukje terug gaat. Dat komt niet door het remsysteem, niet door een vacuüm (want die is er niet) en ook niet door een onzichtbaar veertje, maar door de stofring.

Geen idee of dat voor alle motoren geldt en in welke mate het belangrijk is, maar ik weet wel zeker dat die stofring meer doet dan alleen maar "afdichten".


Ok. Ik geloof je.

Maar, for the sake of the argument.. Ik heb afgelopen week mijn klauwen er uit gehaald, en de keerring heeft naar binnen toe een opstaand randje, terwijl de stofring gewoon flush in de sleuf zit. En.. de keerring is ook van rubber. Als er dus iets zorgt dat het "terugveert", zou het eerder de keerring kunnen zijn imho, dan de stofring. Aangezien de keerring dus meer tegen je zuiger aanduwt, om natuurlijk de remvloeistof terug te houden en de boel af te dichten.

En.. met vet zul je toch ook die terugverende functie hebben? Misschien op een andere manier inderdaad, niet een snelle terugvering, maar meer een soepele geleidelijke terugvering. En als je de stofring sleuf helemaal volkalkt met vet en het randje naar buiten toe ook nog een beetje, smeert en dus veert ie beter dan een rubberen ringetje..

Bovendien.. Heb je wel eens een nieuw remklauw in je handen gehad ZONDER stofring? Om aan te tonen dat de stofring dat terugveren verzorgt?

:P

Sorry, ik vind het een interessante discussie, wil je niet aanvallen.. ben gewoon benieuwd naar onderbouwde argumenten..
 
Wat denk wat er gebeurd bij veel/extreem remmen(normaal op een circuit)?
Het lijkt mij logisch dat door warmte overdracht,het vet minder visceus wordt uit de klauw gaat vlloeien.
Klooien met remmen,dat moet je niet willen :N
 
Laatst bewerkt:
Wat denk wat er gebeurd bij veel/extreem remmen(normaal op een circuit)?
Het lijkt mij logisch dat door warmte overdracht,het vet minder visceus wordt uit de klauw gaat vlloeien.
Klooien met remmen,dat moet je niet willen :N

Temperatuur klinkt inderdaad wel als een potentieel probleem, had ik inderdaad ook al bedacht.

Maargoed, ik weet de verwerkingstemperatuur van dat vet ook niet.. Als die pas van viscositeit verandert bij 300 graden ofzo, is er niks aan de hand..

Om de discussie te helpen, heb ik zelf even contactformulier ingevuld bij ATE:
http://www.ate-info.de/en/products/datasheet/ate-bremszylinder-paste-180-ml/
 
Terug
Bovenaan Onderaan