Remkracht K75RT

Goaner

Die hard MF'er
18 nov 2008
324
0
Afgelopen vrijdag heb ik een BMW K75RT gekocht (particulier). Het viel mij tijdens de proefrit al op dat het leek alsof de machine minder remkracht had als dat hij eigenlijk zou moeten hebben. Toen ik bij lage snelheid probeerde om het voorwiel te laten blokkeren, kreeg ik dit niet voor elkaar. Echter heb ik mij hierdoor niet van aanschaf laten weerhouden.

Vandaag heb ik de remvloeistof van de voorrem vervangen en de leidingen meteen goed ontlucht. In eerste instantie leek dit effect te hebben. Nu kreeg ik het namelijk wel voor elkaar om het voorwiel te blokkeren. Na enkele keren remmen lukte dit echter niet meer.

Ik heb niet de indruk dat er een lek in het remsysteem zit, volgens mij verlies ik namelijk geen remvloeistof.

Wie kan mij vertellen wat er aan de hand kan zijn?
 
Hoe viel het je op dat hij te weinig remkracht had - door een andere K75 die je gereden hebt, of door vergelijking met nieuwe motoren? Het is en blijft een 20 jaar oude motorfiets, uit een tijd waarin BMW niet bekend stond om zijn fantastische remmen.
 
Afgelopen vrijdag heb ik een BMW K75RT gekocht (particulier). Het viel mij tijdens de proefrit al op dat het leek alsof de machine minder remkracht had als dat hij eigenlijk zou moeten hebben. Toen ik bij lage snelheid probeerde om het voorwiel te laten blokkeren, kreeg ik dit niet voor elkaar. Echter heb ik mij hierdoor niet van aanschaf laten weerhouden.

Vandaag heb ik de remvloeistof van de voorrem vervangen en de leidingen meteen goed ontlucht. In eerste instantie leek dit effect te hebben. Nu kreeg ik het namelijk wel voor elkaar om het voorwiel te blokkeren. Na enkele keren remmen lukte dit echter niet meer.

Ik heb niet de indruk dat er een lek in het remsysteem zit, volgens mij verlies ik namelijk geen remvloeistof.

Wie kan mij vertellen wat er aan de hand kan zijn?

Hierdoor viel het op?
 
Laatst bewerkt:
Op zich is het een terechte vraag om te vragen waar ik mijn bevindingen op baseer.
Dit is de eerste BMW die ik bestuur, dus heb geen vergelijkingsmateriaal. Ik vind het alleen vreemd dat het voorwiel met geen mogelijkheid te blokkeren is. Daarbij viel het op dat vlak na het ontluchten/verversen remvloeistof, dit wel mogelijk was. Daarbij voelt het gewoon erg vreemd, alsof mijn remweg gewoon een stuk korter kan zijn. Zal best dat BMW's remmen uit die periode niet de beste zijn, maar dit lijkt me overdreven...

Oja, de remhendel is trouwens ook tegen het handvat aan te drukken, zowel vóór als ná het ontluchten..
 
Ik heb zoiets aan de hand gehad.
Het was een lekke pakking (cup) in de remklauw.
Was bijna niet te zien, en het remmen viel wel mee zij de monteur, lag volgens hem aan het indirecte ABS systeem.

Uiteindelijk toch de lekke cup laten vervangen en daarmee was het kwaaltje over .
 
Ik heb zoiets aan de hand gehad.
Het was een lekke pakking (cup) in de remklauw.
Was bijna niet te zien, en het remmen viel wel mee zij de monteur, lag volgens hem aan het indirecte ABS systeem.

Uiteindelijk toch de lekke cup laten vervangen en daarmee was het kwaaltje over .


Hmmm, wist ik nou maar wat je hiermee bedoelde :+..

Kan ik dit zelf nakijken op de een of andere manier, of moet ik 'm daarvoor wegbrengen. Zou namelijk niet weten wat je met "cup" bedoelt!

Wel bedankt voor je reactie natuurlijk, dit schept hoop
 
Het kan je remcilinder zijn of je remklauw.

Die K75 hebben toch van die zwarte Brembo klauwen? Die kan je splitsen en dan vind je tussen de helften een o-ringetje, dat kan poreus zijn. Of de dichtringen rond de cupjes.

Andere remblokken laat hem misschien ook beter remmen.
 
Hoe dan ook: remleidingen willen nogal eens blijven zitten op een motor. En bij veel oudjes zijn deze dan ook eigenlijk te oud.
Vervangen dus, al is het maar onder het mom van regulier onderhoud of preventief onderhoud.

Een revisie van de klauw kan ook geen kwaad. Het sluit een hoop uit, is niet te duur, en goed zelf te doen.

Mocht er na bovenstaande toch nog iets zijn, dan moet je het zoeken in je master cilinder. Ik weet uit mijn hoofd niet of ook daar revisiesetjes voor zijn (zijn er wel weet niet of BMW dat ook heeft). Ook daar treedt namelijk slijtage op.
 
www.bmwk.nl
www.klubzuid.nl

2 websites waar het wemelt van de bmw rijders..

goed bedoelde adviezen hier..maar zelfs met rubberen slangen..kan ik een k75 ee stoppie laten maken..

waarschijnlijk is het:
Oude remvloeistof of er zit nog wat oude in de leidingen
remcilinder is niet helemaal goed meer..
remcilinder moet gereviseerd worden..
remblokken zijn glazig geworden (te lang er tegenaan gelopen)
verkeerde remblokken bij de schijf..
lekke voorvorkkeeringen waardoor er olie op de blokken is gekomen..

Ik heb meerdere bmw''s gereden allemaal k serie.. 26 stuks..

zoek het eens op www.bmwk.nl

succes!
 
26 stuks...
Moeten wel beroerde motoren zijn dan.. :P

En je kan lullen wat je wil... maar rubber is rubber.. en oud is oud.

Je kan mij niet wijsmaken dat bmw een of ander magisch rubber heeft wat niet oud wordt.
 
Laatst bewerkt:
www.bmwk.nl
www.klubzuid.nl

2 websites waar het wemelt van de bmw rijders..

goed bedoelde adviezen hier..maar zelfs met rubberen slangen..kan ik een k75 ee stoppie laten maken..

waarschijnlijk is het:
Oude remvloeistof of er zit nog wat oude in de leidingen
remcilinder is niet helemaal goed meer..
remcilinder moet gereviseerd worden..
remblokken zijn glazig geworden (te lang er tegenaan gelopen)
verkeerde remblokken bij de schijf..
lekke voorvorkkeeringen waardoor er olie op de blokken is gekomen..

Ik heb meerdere bmw''s gereden allemaal k serie.. 26 stuks..

zoek het eens op www.bmwk.nl

succes!


:Y klopt helemaal. Gezeik dat een K75 niet zou remmen. Ook met de standaard leidingen kun je het voorwiel laten blokkeren. Er is dus iets anders aan de hand maar alle mogelijkheden zijn al "verklapt" volgens mij.

Voordat je andere leidingen koopt/monteerd, eerst de klauwen nakijken/nieuwe rubbers en andere remblokken monteren.
 
beste mede Deventernaar bolletje bas..

Ik zeg niet dat het niet scheelt, maar dat ik met oude rubberen leidingen van bmw prima een stopje kan maken.

Vervangen van de rubberen leiding is beter, maar niet noodzakelijk om dit probleem op te lossen.

als ik het probleem lees, denk ik dat de blokken glazig zijn geworden.

Wat je eventueel zou kunnen doen is de remblokken afslijpen (tenzij ze al dun zjin) dat is een goedkope oplossing, maar ook nieuwe blokken is een tip..
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan