Remleiding banjo pakkingsringetjes ?

Fietsie

Die hard MF'er
14 aug 2003
426
106
Ergens in de buurt van Joure
Hoi

Ik wil mijn kawa binnenkort gaan voorzien van nieuwe remblokken en om het allemaal wat makkelijker/ergonomischer te maken met het werken wil ik dus (a la de remrevisie howto) de remleiding even losmaken.
Nu begreep ik uit mijn werkplaatshandboek dat er dan nieuwe pakkingsringetjes op de banjobout moeten.

Zijn dit speciale ringetjes ? Of kan een alu ringetje van de bouwmarkt het werk ook gewoon aan ? (Lees: koopt de motorboer ze zelf bij de bouwmarkt, ver-tigvoudigt hij de prijs en zijn het dan ineens hele goede speciale dichtingsringetjes voor banjoboutjes geworden ?) Of moet ik echt Kawasaki-specifieke ringetjes op de kop zien te tikken ?
(De remblokken kreeg ik bij de aankoop van de motor erbij, de vorige eigenaar had een reservesetje thuis....)


Gr, Martijn
 
Ik heb er nog wel liggen. Mag je zo van me hebben.
Hoeveel heb je er nodig? Ping me off-list met je adres en ze komen jouw kant uit.

Maar om je blokken te verwisselen hoef je echt de banjo's niet te lossen hoor !
 
Ik heb er nog wel liggen. Mag je zo van me hebben.
Hoeveel heb je er nodig? Ping me off-list met je adres en ze komen jouw kant uit.

Maar om je blokken te verwisselen hoef je echt de banjo's niet te lossen hoor !

Bedankt voor het aanbod, maar als het standaard koper of alu ringetjes mogen zijn dan heb ik die wel liggen gelukkig. Nogmaals bedankt!

Ik wil ze ook alleen maar helemaal loshebben omdat dit de eerste keer is dat ik blokken ga vervangen, en ik dus gewoon normaal op een werkbank wil kunnen werken zodat ik in een prettige ontspannen houding kan kijken wat ik doe/moet doen...
Als ik ze dan vast zou moeten laten zitten dan zou ik een enorme oprijplank moeten bouwen om mijn kawa 60cm boven de grond te krijgen, of moeten hopen op flinke rek in de rubberleiding :) :)

In de loop van de winter was ik nl ook van plan stalen remleidingen te gaan monteren en nieuwe voorwiellagers, dus dan moet het hele zaakje toch ook wel weer uitelkaar....
 
Ik wil ze ook alleen maar helemaal loshebben omdat dit de eerste keer is dat ik blokken ga vervangen, en ik dus gewoon normaal op een werkbank wil kunnen werken zodat ik in een prettige ontspannen houding kan kijken wat ik doe/moet doen...
Als ik ze dan vast zou moeten laten zitten dan zou ik een enorme oprijplank moeten bouwen om mijn kawa 60cm boven de grond te krijgen, of moeten hopen op flinke rek in de rubberleiding :) :)

tja, waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan.
 
Ik gebruik altijd dezelfde alu ringen als er in zitten, nog nooit problemen mee gehad. soms een beetje afschuren, als er een randje op zit.
alleen koperen ringen willen nog wel eens problemen opleveren als je ze terugzet.
( zeker die van de uitlaat :+ )
 
:^

Werkt perfect, ook met oliekeerringen trouwens.

Maar na een keer of 3 kan je beter een nieuwe kopen.

Klopt, maar ik dacht laat ik het maar veilig doen en het niet meteen te moeilijk maken voor die paar euro's. Mijn koperen olie ringetjes heb ik ook op deze manier bewerkt en die hebben geen druppel gelekt. Alleen liet ik ze niet schrikken in water maar in spiritus (dacht ik) zo stond het in elk geval in mijn werkplaatsboek.
 
In de loop van de winter was ik nl ook van plan stalen remleidingen te gaan monteren en nieuwe voorwiellagers, dus dan moet het hele zaakje toch ook wel weer uitelkaar....

Ehm, tja, kan niet zeggen dat ik de GTR tot in het laatste detail ken, maar ff blokjes verwisselen met de klauwen los van de vorkpoot maar nog wel gewoon aan de leiding (niet los laten hangen, remleidingen kunnen er slecht tegen als eraan getrokken wordt) is waarschijnlijk minder kromgebogen werk dan de leidingen loshalen en later weer vast maken. Nog even afgezien van het ontluchten en alles.

Ik zal je ook even een offerte voor staalommantelde remleidingen mailen, daar zitten de nieuwe dichtringen al bij in trouwens, lekker makkelijk.

Groetjes, Noud
 
Nou ik heb me er eingelijk maar eens toe gezet; het werd alleen allemaal wat ingewikkelder dan verwacht...

Het "gewone deel", de blokwissel, was zo voorelkaar. (Lijmtang, zo'n knijpding dus niet een draaiende en een bus remmenreiniger en een staalborsteltje waren voldoende om de remcylinder weer in zijn huisje te krijgen)

Tijdens het vervangen van de remolie en het ontluchten begon de ellende....
Toen bleek dat een van de vorige eigenaars de ontluchtingsnippel links voor (en die op de achterrem) heeft vervangen door een M8 inbusbout met een aluminium ring eronder. Zo te voelen heeft men de draad toen zelf getapt, want de bout past er nieteens strak in, je kunt heb bijna ingedraaid nog iets bewegen; de alu ring moet de dichting volledig verrichten.
Tijdens het gepiel met die bout heeft de remleiding (uit '86 waarsch.) het leven gelaten (remleiding loopt over de bout...); na mijn testrondje bleek er nl wat remolie tussen de leiding en het aangeperste metalen deel tevoorschijn gekomen (niet veel, maar remdruk was voelbaar te laag).

Ik heb Noud dus maar alvast een bestelling voor Staalflex leidingen doen toekomen; ik ga niet met halfbrakke leidingen de weg op. Voor de nippels ga ik nog iets verzinnen, want ik heb niet echt trek om gelijk maar een complete set remklauwen te kopen (denk ook niet dat de "nieuwe" 2-zuiger klauwen van een "moderne" GTR op deze passen, al zou ik dat moeten kunnen uitzoeken..)

Misschien dat ik nu maar iets anders moet gaan doen buiten, alhoewel ik nu liever was gaan sturen '(
 
Nou ik heb me er eingelijk maar eens toe gezet; het werd alleen allemaal wat ingewikkelder dan verwacht...

Het "gewone deel", de blokwissel, was zo voorelkaar. (Lijmtang, zo'n knijpding dus niet een draaiende en een bus remmenreiniger en een staalborsteltje waren voldoende om de remcylinder weer in zijn huisje te krijgen)

Tijdens het vervangen van de remolie en het ontluchten begon de ellende....
Toen bleek dat een van de vorige eigenaars de ontluchtingsnippel links voor (en die op de achterrem) heeft vervangen door een M8 inbusbout met een aluminium ring eronder. Zo te voelen heeft men de draad toen zelf getapt, want de bout past er nieteens strak in, je kunt heb bijna ingedraaid nog iets bewegen; de alu ring moet de dichting volledig verrichten.
Tijdens het gepiel met die bout heeft de remleiding (uit '86 waarsch.) het leven gelaten (remleiding loopt over de bout...); na mijn testrondje bleek er nl wat remolie tussen de leiding en het aangeperste metalen deel tevoorschijn gekomen (niet veel, maar remdruk was voelbaar te laag).

Ik heb Noud dus maar alvast een bestelling voor Staalflex leidingen doen toekomen; ik ga niet met halfbrakke leidingen de weg op. Voor de nippels ga ik nog iets verzinnen, want ik heb niet echt trek om gelijk maar een complete set remklauwen te kopen (denk ook niet dat de "nieuwe" 2-zuiger klauwen van een "moderne" GTR op deze passen, al zou ik dat moeten kunnen uitzoeken..)

Misschien dat ik nu maar iets anders moet gaan doen buiten, alhoewel ik nu liever was gaan sturen '(


Niet kutten!!!!!!

Haal ff een paar tweedehandjes..doe ik ook altijd klauwen zijn relatief goedkoop of je maakt er van 2 exemplaren 1 goeie...Als die nippels en schroefdraad verrot zijn....weg met dat deel van die klauw...je moet er toch niet aan denken als je druk in 1 keer wegvalt...

En je wil toch niet constant met dat rot gevoel blijven rijden?
 
Ik heb gelukkig al iemand gevonden die alles netjes passend maakt voor me, iemand met ervaring met hydroliek en aluminium, dus dat gaat wel goedkomen...

Dan de nieuwe remleidinkjes er ook op en daarna zal ik wel opnieuw moeten leren remmen.... (offuh, wennen dat remmen niet iets is wat je met je cardan doet...)
 
Ik heb gelukkig al iemand gevonden die alles netjes passend maakt voor me, iemand met ervaring met hydroliek en aluminium, dus dat gaat wel goedkomen...

Dan de nieuwe remleidinkjes er ook op en daarna zal ik wel opnieuw moeten leren remmen.... (offuh, wennen dat remmen niet iets is wat je met je cardan doet...)


zorg dat je de eerste 100 tot 200 km rustig remt niet zomaar voor de lol bot in de ankers gaan.
je blokken moeten eerst inslijten naar het oppervlak van je schijf.

daarna veel plezier met stoppie power *D
 
Hergebruiken kan prima.. schoonschuren; ff gloeiend heet stoken, en ff in een bakje water laten schrikken. Erop draaien en zit potdicht :)


Hergebruiken kan in de meeste gevallen inderdaad best wel, maar niet echt aan te raden.
Stel dat je na het ontluchten tot de ontdekking komt dat er 1 ringetje een beetje slecht afdicht, kan je alles weer over doen B|

Als je de ringetjes eerst uitgloeit kan het wel (zijn ze weer als nieuw)

Maar niet op de manier zoals Neonlampje beschreef !!!!!!!!
Want als je de ringetjes laat "schrikken" (roodgloeiend maken en versneld af laten koelen in koud water) maak je ze juist hard |(

Dus gewoon nieuwe ringetjes gebruiken of de oude ff roodgloeiend stoken en rustig af laten koelen.
 
daarna veel plezier met stoppie power *D


Ehmmmm... zelfs met de beste wil van de wereld zie ik mezelf geen stoppie maken hoor met deze OAD-bus :)
(zo noemt m'n broertje m'n GTR1000....)

Maak ik zou het wel fijn vinden alsie wat vlotter stopt dan voorheen; inslijten van de blokken ga ik wel even voorzichtig doen ja :]

En dan weer iets nieuws zoeken he, om aan te klooien... Misschien dat ik die autoradio die iemand er ooit ingeprutst heeft maar eens uit ga halen... gebruik ik toch niet....
 
heb er van het weekend bij safe nog 2 meegenomen costa qwanta 0,32 euricent! maar als je ze goed schoon maakt kun je ze ook wel hergebruiken maar voor de prijs hoef je t niet te laten wel je systeem goed ontluchten weer!
 
Terug
Bovenaan Onderaan