remleidingen doorspoelen met alcohol

Waarvoor? Met een GS? Gewoon stahlflex leidingen en DOT4 werkt het beste.

Ik betwijfel of de pakking van de GS geschikt zijn voor DOT5.

Marc

DOT5 NIET DOEN! Is iets totaal anders als DOT4!

DOT5.1 mag wel ;) . En waarom doorspoelen met alcohol? Kan je ook gewoon remvloeistof voor gebruiken mocht het nodig zijn :Y
 
Laatst bewerkt:
dit is de fles

full
 
jah ik heb die fles dot 5 al, en de monteur zei dat hun het ook gewoon overal in gooien , het is dot 5 geen 5.1


Monteur?? Zeker je TV monteur, als je wilt hebben dat de rubbers gaan
opzwellen zou ik het zeker gebruiken. DOT 4 en 5 gaan niet samen ook
niet na spoelen. Of je gebruikt 4 of 5.1 dat kan wel.

PS 5.1 niet alleen voor hogere temp. maar neemt minder vocht op,
dat is het grote voordeel.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap'em...

jij wil je leidingen dus superclean hebben zonder de resten van die andere DOT's....


DOT 3 , 4 , 5.1 = polyethylene glycol-base = hygroscopisch

DOT 5 = silicone = niet hygroscopisch en gaat langer mee zonder verversen/vernieuwen.

Kijk uit met het gebruik van de DOT 5........DOT5 in een DOT4 remsysteem lijdt tot corrosie van de rubber onderdelen: niet doen dus.....of je moet alle leidingen meteen gaan vervangen en ook de rubbers in de pomp( stuurhandel) en de rubbers v/d zuigers in de klauw.
 
Laatst bewerkt:
ok, nou heb ik alleen laatst me remzuigers schoongemaakt en de pakkingen vervangen deze heb ik dus wel met die dot5 ingebracht en de zuigerkamertjes gespoeld met de dot 5....


Dan moet dan OK zijn!

Ben nu dan nog benieuwd of de remdruk in orde blijft op de lange duur, bij het inknijpen van het remhandel. ( rubbers v/d rempomp)
Een nieuw setje kost trouwens niet veel. ( 25/30 euro)
MSB307.jpg
 
wat kunnen jullie toch allemaal heerlijk dom lullen.

dot 5 en dot 5.1 zijn europa over het algemeen hetzelfde. huh? wat lul je nu zul je denken.
sla even wikipedia open zou ik zeggen. Wat de amerikanen dot 5.1 noemen, noemen ze in Europa dot 5 en vice versa. de meeste fabrikanten richten zich op amerika, met als gevolg dat het "europese 5.1" in een flesje zit met als opschrift dot 5.


zolang het spul niet blauwig van kleur is, maar helder (tot heel licht gelig) en/of er op het flesje staat dat het mengbaar is met dot 4, kun je het rustig door elkaar mengen.
 
overigens is dot 4 minder hygroscopisch en voor normaal gebruik beter geschikt. 5.1 trekt sneller water aan, waardoor je sneller de kans hebt op dampvorming in de leidingen, als je de remmerij een keer echt gaat gebruiken. daarom word vaak dot 4 nog geadviseerd in wegmoteren.

de circuitrijders gebruiken wel weer 5.1 omdat dit bestand is tegen hogere temperaturen, etc. (die je op de weg niet vaak tegen komt) maar zij vervangen hun vloeistof dan ook veel vaker.
 
Laatst bewerkt:
wat kunnen jullie toch allemaal heerlijk dom lullen.

dot 5 en dot 5.1 zijn europa over het algemeen hetzelfde. huh? wat lul je nu zul je denken.
sla even wikipedia open zou ik zeggen. Wat de amerikanen dot 5.1 noemen, noemen ze in Europa dot 5 en vice versa. de meeste fabrikanten richten zich op amerika, met als gevolg dat het "europese 5.1" in een flesje zit met als opschrift dot 5.


zolang het spul niet blauwig van kleur is, maar helder (tot heel licht gelig) en/of er op het flesje staat dat het mengbaar is met dot 4, kun je het rustig door elkaar mengen.

Nee, jij bent lekker slim aan het typen zeg...

Als je een flesje DOT 5 koopt hoort er gewoon DOT 5 in te zitten en absoluut geen 5.1, ik ben het in de praktijk ook nog nooit tegengekomen. Bovendien meeste fabrikanten richten zich op amerika? Meeste vloeistoffen wat je hier koopt worden gewoon in Nederland gefabriceerd.
 
tsja, kan er ook niks aan doen.

ben het ooit aan het uitzoeken geweest toen ik van mijn dealer een busje remvloeistof meekreeg waar in grote letters op stond dot 5, en in kleine dot 4 compatible (volgens mij van eurol ofzo). er was een mooi pagina met de historie van dat spul en de naamsverwarring die er een tijdje geweest is, maar kan hem zo niet meer terugvinden.

tegenwoordig let ik dus niet zo meer op de benaming, maar of het compatible is met dot 4 en of het glycol gebaseerd is.

het blauwige of paarsige silyconenspul moet je iig niet gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
overigens is dot 4 minder hygroscopisch en voor normaal gebruik beter geschikt. 5.1 trekt sneller water aan, waardoor je sneller de kans hebt op dampvorming in de leidingen, als je de remmerij een keer echt gaat gebruiken. daarom word vaak dot 4 nog geadviseerd in wegmoteren.

de circuitrijders gebruiken wel weer 5.1 omdat dit bestand is tegen hogere temperaturen, etc. (die je op de weg niet vaak tegen komt) maar zij vervangen hun vloeistof dan ook veel vaker.

uhm nee dot 5.1 trekt geen water aan en is niet mengbaar, vandaar dat als er water in je systeem komt dit naar beneden zakt en lekker helemaal onderaan komt te zitten, met gevolg dat het snel kan koken.... maar jah water in je systeem :z

en de dot5 die ik heb ik rood...

thnx iig heb vandaag een flesje dot 4 gehaald Probleem opgelost(is voor de fiets van me vriendin dus ik neem geen risico's *O*
 
Laatst bewerkt:
overigens is dot 4 minder hygroscopisch en voor normaal gebruik beter geschikt. 5.1 trekt sneller water aan, waardoor je sneller de kans hebt op dampvorming in de leidingen, als je de remmerij een keer echt gaat gebruiken. daarom word vaak dot 4 nog geadviseerd in wegmoteren.

de circuitrijders gebruiken wel weer 5.1 omdat dit bestand is tegen hogere temperaturen, etc. (die je op de weg niet vaak tegen komt) maar zij vervangen hun vloeistof dan ook veel vaker.



Tuurlijk droom fijn verder :Z , je hebt gelijk. :}
 
Zoals al aangegeven is het helemaal niet zo slecht dat remvloeistof voor normaal gebruik hygroscopisch is. In je leidingen ontstaat nu eenmaal condens.
Die wordt door de hygroscopische vloeistof opgenomen en zolang de hoeveelheid opgenomen water beneden een bepaald niveau blijft, heb je daar bij het remmen geen last van.

Zou de remvloeistof dat niet doen, dan verzamelt het water zich in je leidingen. Water kookt veel sneller dan remvloeistof en vormt dan dampbellen. Dat remt niet zo best......

Zoals al gezegd: remvloeistof voor racemotoren is niet of veel minder hygroscopisch. Voordeel is dat het kookpunt/de hittebestendigheid veel hoger is, nadeel dat je de remdruk veel sneller kwijt raakt als er maar even vocht in je leidingen komt. Vandaar dat die vloeistof veel vaker ververst moet worden. Voor racemotoren niet zo'n punt, voor dagelijks gebruikte motoren wel.
 
tsja, kan er ook niks aan doen.

ben het ooit aan het uitzoeken geweest toen ik van mijn dealer een busje remvloeistof meekreeg waar in grote letters op stond dot 5, en in kleine dot 4 compatible (volgens mij van eurol ofzo). er was een mooi pagina met de historie van dat spul en de naamsverwarring die er een tijdje geweest is, maar kan hem zo niet meer terugvinden.

tegenwoordig let ik dus niet zo meer op de benaming, maar of het compatible is met dot 4 en of het glycol gebaseerd is.

het blauwige of paarsige silyconenspul moet je iig niet gebruiken.

http://www.eurol.nl/site/eurol_document.asp?strFileName=Remvloeistof DOT 5 siliconen.PDF

Als je er niks vanaf weet zeg dan niks!! -O- -O- :r

;( ;( staat in je profiel dat je iets met computers doet, moet je een keer naar http://www.google.nl (www.google.nl) gaan en "dot 5 remvloeistof intypen. Dan kom je oa deze link tegen. Ik neem aan dat de fabrikanten niet liegen over hun prodrukt info.

En owja de aarde is vierkant!!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan