Remleidingen..

ruudje385

Die hard MF'er
30 okt 2004
589
0
omg. Roosendaal
Hoi,

Ik heb sindskort een zx-6r '98... :]
kwam er al snel achter dat mijn remblokken al ver weg zijn.
Ik kreeg ook de tip om gelijk de remleidingen te vervangen!
Weet iemand hier het "hoe" en "waarom" van...?

alvast bedankt!

Gr. Ruud
 
Volgens de puristen en officiele bronnen zou je na 3 of 4 jaar je rubberen remleidingen moeten vervangen. Zolang ze echter geen rare symptomen van uitdroging of andere schade vertonen en het remmen gaat nog goed, laat ik ze zitten.
 
Echt niet alleen de puristen.

Overigens verhogen stalen remleidingen niet de remkracht, da's een vaak gemaakte fout. Ze geven meer gevoel en zorgen er voor dat er al eerder remkracht "beschikbaar" is, omdat ze niet uitzetten onder de druk.

Monteren van stalen leidingen is overigens niet zo moeilijk.
Voorbereiding: zorg er voor dat er geen remolie op de motor terecht kan komen, remvloeistof is bijzonder agressief en tast lakwerk etc. aan. Dek alles af met doeken oid.
Ik heb voor het ontluchten etc een "Mityvac" gebruikt, een vacuumpompje met een aangesloten reservoir dat je ook voor het leegzuigen van de reservoirs etc. kunt gebruiken.
Voorremmen: Maak het remvloeistof potje open (maak het deksel eerst schoon en leg het op een stof- en vuilvrije plek) en zuig de inhoud leeg met de Mityvac. Sluit de Mityvac aan op de remontluchtingsnippel bij de voorremklauw. Pomp de Mityvac vacuum. Draai de ontluchtingsnippel open en laat de vloeistof in het opvangpotje van de Mityvac wegstromen. Doe dit aan beide zijden.
Nu is het simpelweg de banjobouten aan beide einden van de remslangen en alle bevestingspunten losdraaien, de resterende vloeistof opvangen en de remslangen verwijderen.
Sluit de nieuwe leidingen in omgekeerde volgorde aan.
Let op, de linker remleiding (gezien vanaf de achterkant van de motor) is meestal iets langer dan de rechter leiding. Gebruik de bijgeleverde sluitringen (alu of koper) Draai de banjobouten aan, stevig, maar niet met alle macht. Let er op dat de banjobouten en de nippels die er aan zitten met de leidingen precies zo zitten als bij de oude leidingen. Sluit de ontluchtingsnippels.
Remvloeistofreservoir vullen met nieuwe remvloeistof. Mityvac aansluiten op de ontluchtingnippel, vacuum opbouwen, nippel opendraaien. Let op dat je het potje steeds weer bijvult, het mag nooit leeg raken, anders kun je opnieuw beginnen met vullen/ontluchten. Als de leidingen gevuld zijn en de lucht er uit gaat, zul je merken dat er bij de nippel geen luchtbelletjes meer verschijnen. Als het goed is, is je systeem ontlucht. Draai de remnippel vast (goed vast!) , vergeet de remleiding aan de andere kant niet. Vul nu, indien nodig, het vloeistofpotje weer bij tot maximum niveau en schroef het deksel er weer op.

LET OP!! Controleer of je remdruk hebt vóór je gaat rijden (die zou hetzelfde of iets beter moeten aanvoelen als de "oude remmen") en doe het voorzichtig aan de eerste meters, om zeker te weten dat alles werkt. Het verdient aanbeveling om de remhandle een paar uur lang tegen het stuur vast te zetten met een tie-wrap oid. Dat zorgt er voor dat alle rek uit de leidingen en eventuele resterende luchtbelletjes verdwijnen.

Het vervangen van de leidingen kostte mij een half uurtje werk en ik had het nooit eerder gedaan. Ik heb de Mityvac gebruikt en vond het erg makkelijk werken.
Je kunt het ontluchten etc. ook op de ouderwetse manier doen (pompen met de remhandle),met twee man.


Uiteraard kun je, als het systeem leeg is, ook meteen de remcylinders etc schoonmaken, maar da's een ander hoofdstuk.

Oh ja, de achterrem werkt op dezelfde manier, maar kan nog iets sneller omdat je maar één (korte) leiding hebt, die ook nog een stuk sneller gevuld en ontlucht is.

Je kunt vóór kiezen voor een twee- of drieleidingensysteem (tenzij je maar één remklauw hebt natuurlijk). Het tweeleidingensysteem is goedkoper en ontlucht iets makkelijker, maar verder hangt het af van je eigen voorkeur.
 
Laatst bewerkt:
Echt niet alleen de puristen.

Overigens verhogen stalen remleidingen niet de remkracht, da's een vaak gemaakte fout. Ze geven meer gevoel en zorgen er voor dat er al eerder remkracht "beschikbaar" is, omdat ze niet uitzetten onder de druk.

Das niet helemaal waar. Doordat de remkracht vanuit je hendel directer door wordt gegeven aan je remzuigers (leidingen zetten niet uit, hierdoor ontstaat remkrachtverlies) is er sprake van meer remkracht op de zuigers. Je krijgt dus wel degelijk meer kracht achter je zuigers doordat er MINDER krachtverlies is door uitzettende remleidingen. De druk op je hydraulisch systeem kan dus hoger worden opgevoerd zonder dat je daarbij je remhendel onwijs ver moet indrukken. Lang leve de stalen remleidingen dus!
 
Echt niet alleen de puristen.

Overigens verhogen stalen remleidingen niet de remkracht, da's een vaak gemaakte fout. Ze geven meer gevoel en zorgen er voor dat er al eerder remkracht "beschikbaar" is, omdat ze niet uitzetten onder de druk.

....

Je kunt vóór kiezen voor een twee- of drieleidingensysteem (tenzij je maar één remklauw hebt natuurlijk). Het tweeleidingensysteem is goedkoper en ontlucht iets makkelijker, maar verder hangt het af van je eigen voorkeur.

Is zo`n Mityvac een ziekenhuis spuit of echt een speciaal apparaat? Lijkt me wel handig. Waar kan ik zoiets bestellen?

Alvast bedankt! :)
 
Joris, dat klopt dus niet. De uitzettende leidingen (ze zetten relatief maar een fractie uit) vergen hooguit wat meer olie/slag van de handle om de druk op te bouwen.
Er zit wel een fractie vertraging in doordat eerst de leidingen uitzetten (tot hun maximum) en dan alle druk pas naar de zuigers gaat. Daardoor is het grootste verschil dat de druk bij een stalen leiding "lineair" wordt opgebouwd, wat inhoudt dat je eerder druk hebt als je de handle inknijpt en de druk gelijkmatig toeneemt. Bij de rubberen leiding is de opbouw minder gelijkmatig, zodra de leidingen hun maximale uitzetting hebben, komt de volledige druk vrijwel direct op de zuigers. Doordat de rubberen leiding ook, door het uitzetten, als een soort demper werkt, heb je ook wat meer "gevoel" bij stalen leidingen.
Maar de totale opgebouwde druk is uiteindelijk in beide systemen hetzelfde.
Dat kan ook niet anders, want dan zouden de rubberen leidingen blijven uitzetten als een soort ballonnen. Lijkt me niet best werken....

De Mityvac kun je o.a. bestellen bij Louis/Motozoom. Ik heb 'm destijds in Amerika besteld, omdat Motozoom er toen iets van 80 Euro inclusief verzendkosten voor vroeg (inmiddels goedkoper). Ik was in Amerika 27 dollar voor de Mityvac en 12 dollar verzendkosten kwijt. Had 'm binnen een week thuis. Ik heb alleen de link niet meer....
De Mityvac is een plastic vacuumpompje speciaal bedoeld voor het ontluchten van remmen. Er zitten een aantal slangen, adapters en een reservoir bij. Er is ook een stalen uitvoering, maar die vond ik nergens. Bovendien werkt de plastic uitvoering prima.
 
Laatst bewerkt:
oke, bedankt.....

En hoe zit het met het schoonmaken van de zuigers in de remklauwen?
Heb hierover ook al mensen gehoord.... moeten deze er dan echt helemaal uit??
Want dat is niet z'n prettig karweitje!?!

Wanneer gaat de zon weer schijnen? :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan