Remlicht FZR 1000 werkt niet meer

15 apr 2011
117
0
Sinds kort ben ik de eigenaar van een Yamaha FZR 1000 '91. Toen ik de motor kocht werkte de verlichting prima en werkte het remlicht ook goed. Gisteren merkte ik bij toeval dat mijn remlicht niet meer werkt. Vanochtend heb ik geprobeerd het probleem te achterhalen door de lampen te testen en de spanning over de kabels te testen. Aan de achterkant van de motor gaan 3 draden naar de lampen (1 blauwe, 1 gele en 1 zwarte). Tussen de blauwe en de zwarte draad staat altijd 12V en is blijkbaar voor de normale verlichting. Tussen de gele en de zwarte draad staat normaal gesproken 0V en zodra ik een van beide remmen indruk komt hier 12V op te staan. De spanning lijkt dus in orde te zijn maar zodra ik de lampen aansluit werken deze niet. Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen of het probleem kan achterhalen?
 
De fitting heb ik gecontroleerd en ook daar staat gewoon 12V op, nieuwe lamp heb ik niet geprobeerd (heb hier namelijk niet een reservelamp liggen) maar de lamp ziet er erg nieuw uit en werkt prima als ik de blauwe draad en de zwarte draad doorverbindt. Op deze manier kan ik of het grote licht laten branden of het kleine licht. Ik denk niet dat daar het probleem ligt, ben bang dat het wat verder in de kabelboom zit.
 
Het werkt inderdaad met duplo lamp (21/5W 12V). De lamp kon ik er maar op 1 manier makkelijk in plaatsen dus denk dat de plaatsing wel goed is. Het aparte is vooral dat de lamp sinds de aanschaf van de motor het een tijdje wel goed gedaan heeft en pas sinds kort niet meer werkt. De motor is natuurlijk wel 20 jaar oud en niet alle bekabeling is even goed meer. Knipperlichten werkten in eerste instantie ook niet betrouwbaar en dit bleek te liggen aan oxidatie op de contactpunten van de lampen. Denk dat dit waarschijnlijk een soortgelijk probleem is alleen weet ik niet zo goed hoe ik systematisch het probleem zou kunnen vinden. Een handleiding of service manual zou misschien wel handig zijn maar op internet zijn die te koop voor bedragen boven de 50 euro wat ik wel vrij veel geld vind voor een handleiding
 
Als je heel goed kijkt op de lamp en in de fitting zie je dat er een klein hoogte/diepte-verschil zit in de bajonetnokken en -gleuven. Soms gaat de lamp er makkelijker fout in dan goed ...

Als er eens water in fittingen (schakelaars ook) is gedrongen dan kan er veel oxidatie blijven "groeien' met als gevolg onbetrouwbaar contact en/of extra verbruik, zelfs volle kortsluiting. Het best controleer ik zoiets altijd door een lamp eruit te halen en dan, eventueel met een zaklantaarn, diep in de fitting te kijken en op eventueel aangehecht printplaatje.
 
Laatst bewerkt:
Okay. Je meet dus gewoon 12V als je op de rem trapt. Je hebt nieuwe lampjes dus die zijn ook goed. Dus moet het in de verbinding zitten tussen het lampje en je draaden. De puntjes onder op de fitting maken geen goed contact. Schraap eens met een schroevendraaier over de contactpunten in de fitting.
 
Ik heb net nog even de lampen gecheckt en de lampen zijn goed in de fitting gedraaid. De fitting zelf ziet er keurig schoon uit en er staat ook 12V op de contactpunten wanneer de rem wordt ingetrapt. Zou het probleem misschien kunnen zijn dat er op de een of andere manier zo weinig stroom gaat lopen dat de lamp niet zichtbaar oplicht? Had een stroommeter er tussen gehangen en een echt grote stroom heb ik niet gemeten.
 
Heb inmiddels een service manual gevonden van de FZR uit 1989 dus daarmee zou ik het probleem wel moeten kunnen achterhalen. Verschil met 1991 FZR zal denk ik niet zoveel uitmaken. Ik zal ook even de schakelaar van het remlicht controleren.
 
Probleem opgelost! De contactpunten op de schakelaar van de voorrem waren behoorlijk smerig en maakten blijkbaar geen goed contact. Met wat schuurpapier en een schroevendraaier was het opgelost :)
 
Raar verhaal, dan heb je ook geen 12v kunnen meten in de fitting, wat je zelf meldde....


Kan wel, als de contactjes net genoeg verbinden om wel spanning te geven op de fitting (met de lampjes er uit), maar niet genoeg doorverbinden om stroom te leveren met de lampjes er in.

@TS:

Volgende keer (of nog steeds) ook even de achterrem proberen, dan had je wat sneller dingen kunnen uitsluiten.
 
Helemaal geen raar verhaal; alle contacten, schakelaars, fittingen, stekkertjes moeten bij electrische storing als eerste worden gewantrouwd en gechecked. Het spul staat bloot aan weer en wind met vaak nog ook forse temperatuurverschillen; daarbij: lage gelijkspanning dus relatief grote stromen en niet zelden overgang op verschillende metalen.

Ik houd niet van schuren aan contacten want ze worden daar dunner door. Snuifje contactreiniger doet vaak wonderen en de laatste tijd pak ik daar (veel garagisten ook) WD40 voor omdat ik daar nog geen agressie tegen kunststoffen mee heb ervaren.
 
Kan wel, als de contactjes net genoeg verbinden om wel spanning te geven op de fitting (met de lampjes er uit), maar niet genoeg doorverbinden om stroom te leveren met de lampjes er in.

@TS:

Volgende keer (of nog steeds) ook even de achterrem proberen, dan had je wat sneller dingen kunnen uitsluiten.
Exact, een enigszins modern meetinstrument is zo gevoelig dat het eigen-verbruik daarvan nagenoeg op nul aangenomen kan worden. Loopt er geen stroom dan daalt ook niet de spanning. Daarom soms ook forse miswijzing als je bij het meten met de huid van je vingertoppen de blote penpunt of het metaal waarop gemeten wordt, aanraakt .... al naar gelang de handeling, meten van spanning, stroom of weerstand word jij dan verbruiker (parallel) of doorgever (serie).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan