remlichtproblemen..

B2

MF veteraan
4 jul 2001
2.242
496
Belgie (Gent)
Even schetsen:

na mijn motor gewassen te hebben bleek mijn remlicht niet meer te werken als ik mijn voorrem intrek. Maar:

- de lampen zijn nog goed
- de remlichten werken bij gebruik van het achterrempedaal
- het relais aan mijn remhendel werkt denk ik (je hoort het klikken en nameten met de multimeter geeft kortsluiting bij gebruik)
- als ik meet op de connector van de remlichten, komt er spanning op als ik het remhendel intrek.
- soms flikkert het remlicht wel eventjes bij bepaalde standen van het remhendel (1 keer gezien met het lampje los).
 
Nieuwe motor :+

Heb je ook de contactpuntjes nagekeken; die willen wel eens corroseren waardoor het contact wordt gehinderd met lampjes.
Bij mij is de schakelaar zelf stuk geweest (aan handvat). Klikte goed en ik kan me herinneren dat ik ook een uitslag kreeg met multimeter, maar bleek achteraf toch stuk te zijn. Nieuwe erop gezet en het geheel werkte weer.
 
- de lampen zijn nog goed
- als ik meet op de connector van de remlichten, komt er spanning op als ik het remhendel intrek.
- soms flikkert het remlicht wel eventjes bij bepaalde standen van het remhendel (1 keer gezien met het lampje los).

Dit lezende denk ik dat het lampje niet goed contact maakt in de "fitting". Als er spanning op de connectors komt en het lampje is goed, dan zou het lampje moeten branden!!! Het kan dus alleen nog fout gaan bij de verbinding tussen lampje en +/- pool.

Logica, voor de één een raadsel, voor de ander een weet... :+
 
Dit lezende denk ik dat het lampje niet goed contact maakt in de "fitting". Als er spanning op de connectors komt en het lampje is goed, dan zou het lampje moeten branden!!! Het kan dus alleen nog fout gaan bij de verbinding tussen lampje en +/- pool.

Logica, voor de één een raadsel, voor de ander een weet... :+
Waarom zijn er dan geen problemen met het rempedaal? Aangezien de signalen van de beide remmen via dezelfde draden contact maken met de lampen?
 
hoe kan een lampje loszitten terwijl het met de achterremschakelaar wel brand :?
heeft dit iets met logica te maken :?

waarschijnlijk is de voorremschakelaar slecht( hoge overgangsweerstand)als je meet met een multimeter loopr er slechts een heel klein stroompje, maar met je lamp een ampere of 2
trek even de stekkertjes van de schakelaar af en houd deze tegen elkaar. als hij nu wel werkt is je schakelaar slecht ( reinigen met kontaktspray kan helpen)
Dit lezende denk ik dat het lampje niet goed contact maakt in de "fitting". Als er spanning op de connectors komt en het lampje is goed, dan zou het lampje moeten branden!!! Het kan dus alleen nog fout gaan bij de verbinding tussen lampje en +/- pool.

Logica, voor de één een raadsel, voor de ander een weet... :+
 
Waarom zijn er dan geen problemen met het rempedaal? Aangezien de signalen van de beide remmen via dezelfde draden contact maken met de lampen?

o.k. dat wist ik niet...in dat geval denk ik ook idd aan de schakelaar of een draadbreukje -bijvoorbeeld waar ie een hoekje om gaat, wat af en toe toch nog een beetje contact maakt (wat dan weer het af en toe flikkeren van het lampje verklaart)

Logica is niet altijd zo eenvoudig als het lijkt... ;)
 
Even de draadjes van de remhendel doorverbinden met elkaar.

Misschien zit er teveel weerstand in de schakelaar,laat dus wel wat stroom door, maar niet voldoende....

Doorverbinden ----> remlicht brand = schakelaar niet in orde.

Suc6

John :)
 
Even de draadjes van de remhendel doorverbinden met elkaar.

Misschien zit er teveel weerstand in de schakelaar,laat dus wel wat stroom door, maar niet voldoende....

Doorverbinden ----> remlicht brand = schakelaar niet in orde.

Suc6

John :)
:^

Heb ik dus gisteravond ook maar gedaan (was het al van plan maar het was er nog niet van gekomen doordat mijn lampje stuk was). En het remlicht brandde. De oorzaak was dus te zoeken bij de schakelaar, die nog steeds kortsluiting (dus geen weerstand!) gaf bij aanknijpen remhendel (nagemeten met multimeter). Dan heb ik de contactjes maar eens een beetje afgeschuurd en terug alles verbonden => het werkte nog steeds niet. Ik begon zo onderhand zot te worden en besloot dan maar om de volgende dag naar de dealer te gaan. Toen ik naar mijn garage reed (is zo'n 300m verder) keek ik nog eens of het niet ging en ja: het brandde!! En deze morgen ook nog steeds. Het enige wat ik dus kan bedenken is dat door de combinatie van afschuren en een stukje rijden er contact werd gemaakt. Eens izen of het blijft duren...

BTW is contactspray ook nog bekend onder andere namen? En geef eens een paar vb. van winkels/producten enzo...
 
Ik had hetzelfde probleem met mijn SV, meten aan de schakelaar gaf netjes een kortsluiting bij het inknijpen van de rem. Met de achterrem brande de lamp wel.
Contacten van de schakelaar opgeschuurd, nieuwe connectors op de draadjes. Was even goed, maar niet lang :(

Uiteindelijk een nieuwe schakelaar gekocht, iets van 13 euro, sindsdien is het goed :)

Succes :)
 
zie het probleem niet, daar is dat pedaal bij je rechtervoet toch voor.., om dat lichtje te laten branden?
ik wil geen remlicht op m'n voorrem. kan de plizie niet zien dat ik rem voor een flitspaal.
 
ik denk dat je beter k 60 kunt gebruiken. als er iets slecht is voor verbindingen is het wel olie en zeker siliconen.
Dus die kan het ook...ik dacht het wel maar er had me dat iemand afgeraden met zo'n blik van:
"olie op elektrische contacten => kortsluiting"
 
Komt bekend voor... had ik een paar keer met mijn GS500E.

Ik had een paar keer de schakelaar vervangen maar het bleef stuk gaan. Dus heb ik verder gekeken.

Na wat zoek werk merkte ik dat de vorige eigenaar op een vrij slechte manier de originele knippers had vervangen. Ik kreeg daardoor niet altijd een goede electricsche verbinding met de lampen.

Na het monteren van betere knippers met een andere relais (little dukes) - geen probleem meer.

Natuurlijk, is het makelijker om eerst de schakelaar te vervangen (kost bijna niets). Die van mij waren idd "stuk" maar reageerde zoals het hoort met de multi-meter daarop. :?

Niet proberen te begrijpen - gewoon vervangen.

Succes ermee
 
Terug
Bovenaan Onderaan