Remmen blijven hangen: apollo orion 140cc

Bramoto

Die hard MF'er
17 mei 2019
277
80
Hoi allen,

Ik heb een Apollo Orion 140CC (AGB37 versie 1) (deze dus maar dan 140cc).
Mijn voorrem deed wat moeilijk en het was tijd om de remblokjes te vervangen. Helaas tijdens het demonteren de schroefdraad van de ontluchtingsnippel kapot gedraaid dus dan heb ik maar besloten om een volledige nieuwe voorrem set te kopen. Dit is exact dezelfde als deze die reeds gemonteerd was maar dan volledig nieuw.

Deze is aangekomen, was al ontlucht en is volledig montageklaar. Echter na het monteren merkte ik op dat de remblok die het dichtst bij de spaken zit (meest aan de binnenkant van de motor dus) blijft slepen. Het probleem zit hem erin dat deze remklauw werkt met zo'n uitschuifsysteem (geen idee hoe dit heet).
Wanneer ik de remmen wil monteren zorg ik dat de remzuigers volledig ingeduwd zijn zodat er veel plaats is ter installatie.

Bij eerste installatie (zonder dat ik de rem al bediend heb) draait het voorwiel volledig los, zoals verwacht. Echter wanneer ik dan 1 keer de rem bedien komen de remzuigertjes uitgeduwd, duwen ze de buitenste remblok tegen de remschijf en door het uitschuifsysteem wordt dan ook de binnenste remblok tegen de remschijf geduwd.

Het is dus een nieuwe remhendel, remcylinder, rembklauw, remblokjes, ... en ze lijken goed ontlucht aangezien hij echt wel goed remt als ik wil remmen. Maar bij het terug loslaten van de rem lost hij dus de binnenste remblok niet zo goed.

Mogelijke opties:
1) De remblokjes zijn nog net iets te dik en moeten wat ingereden worden
2) Het 'uitschuifysteem' werkt niet correct aangezien hij niet terugschuift. Maar dit is ergens ook logisch dat hij niet terugschuift want er is niets wat hem terugduwd. Het enige moment waarop dit systeem actief geduwd wordt is als ik de remhendel induw, de zuigers uitgeduwd worden, de buitenste remblok tegen de schijf geduwd wordt en door de extra kracht het uitschuifsysteem bediend wordt en de binnenste remblok (en remklauw) dichter naar de remschijf komt. Alleen zie ik niet in hoe de binnen remblok dan terug los komt van de schijf?
3) Remklauw is niet netjes, maar dit zou mij sterk verbazen: de zuigers kan ik heel soepel bedienen, alles voelt normaal en er zit geen lucht meer in de leidingen. Verder is het ook volledig nieuw.

Iemand een ideetje of dit normaal is? ik heb al geprobeer om extra tussenringetjes toe te voegen zodat de binnenste remblok verder verwijdert is van de remschijf, maar na het eerste keer remmen (en het uitschuifmechanisme zijn werk te laten doen) hangt het blokje terug tegen de remschijf.

Bedankt!

Foto's:
Eerste foto is van het 'uitschuifsysteem':
uitschuifsysteem.PNG


Andere foto's:
1.PNG
2.PNG
3.PNG
4.PNG
5.jpg
6.jpg

 
Als de remzuigers wel goed lossen na gebruik is alleen de optie dat de glijpennen niet goed glijden dus even opnieuw gesmeerd moet worden en voor het smeren goed schoongemaakt moeten worden .
Neem tenminste aan dat bij montage er wel wat ruimte was en niet dat beide remblokken tegen de schijf zaten .
 
Wat je nog kunt doen is je remschijf controle op dikte verschil.
Jou hydraulisch rem werkt volgens mijn wel goed .
Dat zal ik eens meten.
Hoe vol zit het reservoir? Komt het compensatie gaatje wel vrij?
Redelijk vol volgens wat ik zie. Wat bedoel je met het compensatiegaatje?
Alles ziet er voor mij OK uit, rijden maar. (als het remvermogen goed is)
Remvermogen is zeer goed, beter dan verwacht zelf. Ik weet alleen niet of het aanslepen bij lossen van de rem normaal is.
Heb je het dekseltje van de cylinder af gehad?
Anders even het dekseltje van de rempomp afhalen en de zuigers zover mogelijk proberen terug te duwen.
Nog niet, ik maak het even los.
Als de remzuigers wel goed lossen na gebruik is alleen de optie dat de glijpennen niet goed glijden dus even opnieuw gesmeerd moet worden en voor het smeren goed schoongemaakt moeten worden .
Neem tenminste aan dat bij montage er wel wat ruimte was en niet dat beide remblokken tegen de schijf zaten .
Er was zeker ruimte bij montage. Ik kijk eens om ze opnieuw te vetten maar op zich gaat alles daar soepel.
 
Als de klauw soepel over zijn pennen glijd is het extra smeren niet de oplossing en wat Freon al schreef dit soort remklauwen slepen altijd een beetje , de zuiger word door de dichtringen geholpen met teruggaan en dat is er bij de vaste schuifdeel niet het geval dat deel zal wat langer slepen en zolang je geen kracht hoeft te gebruiken om je wiel rond te laten gaan zoals dat op het filmpje te zien is zou ik me geen zorgen maken en lekker gaan rijden
 
wat ik eigenlijk niet snap is waarom mensen toch die chinese pitbikes blijven kopen , ik hoor er niet veel anders over dan ellende eigenlijk
Goh, ik vind het wel leuk om hiermee bezig te zijn + de prijs is gewoon heel laag. Tweedehands opgekocht voor €250, en nog €200 kosten aan gehad (eigenlijk 100 maar door zelf wat dingen kapot te maken... :D ).

Het is een leuke bezigheid en als je naar de echte merken gaat kost zo'n klein ding al snel 1500-2000+. Loopt de motor dan nog eens vast heb je meteen hoge kosten. Zo'n chinese onderdelen kosten echt bizar weinig (het is dan ook niet zo'n kwaliteit).

Maar voor de 4 keer per jaar dat ik hier mee ga rijden vind ik dit dik oke. Ik leer er ook wat van bij en dat is het mij al waard.
 
Als ik je foto's bekijk lijkt het erop dat er remblokjes niet beide even dik zijn?
Als dat zo is, kan het wisselen van de blokjes je net voldoende ruimte geven om het aanlopen te voorkomen.
 
Laatst bewerkt:
Als ik je foto's bekijk lijkt het erop dat er remblokjes niet beide even dik zijn?
Als dat zo is, kan het wisselen van de blokjes je net voldoende ruimte geven om het aanlopen te voorkomen.
Dat bekijk in even :)
de remhendel is origineel, en komt goed terug zodat het compensatiegaatje vrijkomt?
Yes, origineel en komt mooi terug. Ik ga eerst even een klein ritje maken en dan herevalueren. Bedankt!
 
Hoi allen,

Ik heb een Apollo Orion 140CC (AGB37 versie 1) (deze dus maar dan 140cc).
Mijn voorrem deed wat moeilijk en het was tijd om de remblokjes te vervangen. Helaas tijdens het demonteren de schroefdraad van de ontluchtingsnippel kapot gedraaid dus dan heb ik maar besloten om een volledige nieuwe voorrem set te kopen. Dit is exact dezelfde als deze die reeds gemonteerd was maar dan volledig nieuw.

Deze is aangekomen, was al ontlucht en is volledig montageklaar.
Echter na het monteren merkte ik op dat de remblok die het dichtst bij de spaken zit (meest aan de binnenkant van de motor dus) blijft slepen. Het probleem zit hem erin dat deze remklauw werkt met zo'n uitschuifsysteem (geen idee hoe dit heet).
Wanneer ik de remmen wil monteren zorg ik dat de remzuigers volledig ingeduwd zijn zodat er veel plaats is ter installatie.

Bij eerste installatie (zonder dat ik de rem al bediend heb) draait het voorwiel volledig los, zoals verwacht. Echter wanneer ik dan 1 keer de rem bedien komen de remzuigertjes uitgeduwd, duwen ze de buitenste remblok tegen de remschijf en door het uitschuifsysteem wordt dan ook de binnenste remblok tegen de remschijf geduwd.

Het is dus een nieuwe remhendel, remcylinder, rembklauw, remblokjes, ... en ze lijken goed ontlucht aangezien hij echt wel goed remt als ik wil remmen. Maar bij het terug loslaten van de rem lost hij dus de binnenste remblok niet zo goed.

Mogelijke opties:
1) De remblokjes zijn nog net iets te dik en moeten wat ingereden worden
2) Het 'uitschuifysteem' werkt niet correct aangezien hij niet terugschuift. Maar dit is ergens ook logisch dat hij niet terugschuift want er is niets wat hem terugduwd. Het enige moment waarop dit systeem actief geduwd wordt is als ik de remhendel induw, de zuigers uitgeduwd worden, de buitenste remblok tegen de schijf geduwd wordt en door de extra kracht het uitschuifsysteem bediend wordt en de binnenste remblok (en remklauw) dichter naar de remschijf komt. Alleen zie ik niet in hoe de binnen remblok dan terug los komt van de schijf?
3) Remklauw is niet netjes, maar dit zou mij sterk verbazen: de zuigers kan ik heel soepel bedienen, alles voelt normaal en er zit geen lucht meer in de leidingen. Verder is het ook volledig nieuw.

Iemand een ideetje of dit normaal is? ik heb al geprobeer om extra tussenringetjes toe te voegen zodat de binnenste remblok verder verwijdert is van de remschijf, maar na het eerste keer remmen (en het uitschuifmechanisme zijn werk te laten doen) hangt het blokje terug tegen de remschijf.

Bedankt!

Foto's:

Knap 🤔
 
Terug
Bovenaan Onderaan