Remmen bromscooter

sav

MF veteraan
26 aug 2002
6.160
261
Zwijndrecht (Zuid Holland)
Dochterlief heeft een scoortertje, een Peugeot Speedfight. Het ding doet het prima, maar...
Als je de achterrem rijdend gebruikt, wil de rem niet lossen en wordt de rem zo heet dat hij vastloopt. De scooter valt dan stil omdat het motortje niet voldoende trekkracht heeft. Laat je hem dan een uurtje staan, rijdt hij weer prima.

Wat heb ik inmiddels gedaan om het op te lossen:
Nieuwe remvloeistof, blokken en remklauw. Ik ben begonnen met de remvloeistof te vervangen en de oude remklauw schoon te maken, dus de hoofdremcilinder is inmiddels ook goed doorgespoeld. Als de scooter op de standaard staat, werkt de rem goed. Hij pakt goed bij het inknijpen en hij komt direct helemaal los als je de rem loslaat. Ik heb de remleiding gecontroleerd of hij op de voorgeschreven manier zit en of deze ergens klem zit.

Inmiddels ben ik "out of options". Hebben jullie nog suggesties waar ik naar kan kijken?
 
Het is wellicht onwaarschijnlijk, maar wil het toch even melden: de remleiding kan intern kapot gaan waardoor er een flapje ontstaat welke als terugslagklep kan gaan werken. Mocht de hoofdremcilinder echt in orde zijn zou ik daar eens kijken.
 
Het is wellicht onwaarschijnlijk, maar wil het toch even melden: de remleiding kan intern kapot gaan waardoor er een flapje ontstaat welke als terugslagklep kan gaan werken. Mocht de hoofdremcilinder echt in orde zijn zou ik daar eens kijken.
Ik heb dat (ook) gehad inderdaad. _O- ;(
 
Klinkt alsof de hoofdremcilinder niet goed vrij komt.
Of zit de leiding ergens een beetje klem als er iemand op het zadel zit?

De truc met iemand op het zadel heb ik nog niet geprobeerd. Het is plastic fantastic all the way, dus ik heb gekeken of de remleiding de officiële route volgt.
Een dichte rempomp betekent toch dat de rem zo lang moet blijven hangen dat hij goed warm wordt? Hetzelfde overigens voor het flapje. Dan zou ik het met los ronddraaien ook moeten merken.


Ik probeer het eens zittend op de scooter hoe het dan gaat. Dankuwel voor de nieuwe inspiratie.
 
Ik was eigenwijs, mijn excuses.

Uiteindelijk de rempomp goed schoongemaakt (ultrasoon) en het probleem is over (afdichtrubber bij remhendel is lastig te vinden).

Met dank aan iedereen die mij in de juiste richting heeft gewezen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan