Remmen en juiste houding voor de volgende bocht

slowmichael

MF'er
17 aug 2008
52
0
59
lovendegem belgië
Ik probeer me te concentreren op later remmen en dat lukt aardig. Er is echter een probleem inzake gaan verzitten voor de bocht; zitvlak verschuiven enz... . Als ik vroeg en dus veel zachter rem dan kan ik dat doen op het einde van de remfase vlak voor de bocht. Bij later remmen is dat niet zo evident. Ik dacht ik probeer die houding te veranderen voor het remmen. Tja hard remmen voelt toch lekkerder aan als ik in het midden zit.

Help een dilemma.
 

Roy "R"

MF huisraad
Donateur
Ik probeer me te concentreren op later remmen en dat lukt aardig. Er is echter een probleem inzake gaan verzitten voor de bocht; zitvlak verschuiven enz... . Als ik vroeg en dus veel zachter rem dan kan ik dat doen op het einde van de remfase vlak voor de bocht. Bij later remmen is dat niet zo evident. Ik dacht ik probeer die houding te veranderen voor het remmen. Tja hard remmen voelt toch lekkerder aan als ik in het midden zit.

Help een dilemma.
Wat is je vraag nu eigenlijk? Ik word er niet echt wijs uit?
 

Voldoor

Ja en !!
Donateur
31 okt 2005
1.968
90
Venlo
Ga eens een dagje onder begeleiding een circuitdag doen.
Daar steek je wat van op.
 

bricksquad975x

Reus op kleine motor
25 aug 2015
288
20
27
Groningen
Ik begin altijd onderaan.
-Voet positie goed en stabiel(step id hiel aan de buitenzijde)
-Tank met beide benen klemmen en iets gaan staan om je reet omhoog te krijgen,probeer niet aan het stuur te trekken haal de kracht uit je benen.
-afhankelijk van je stijl de helft van je reet eraf. Soms meer soms minder soms perongeluk.
-insturen

Etc. heb je daar wat aan? Voor de rest gewoon veel rijden
 

blue falco

MF veteraan
20 mei 2004
1.787
32
noord holland
klemmen met je benen kost alleen maar veel kracht en is helemaal niet nodig . er zijn technieken om de motor met je bovenbeen en core mee de bocht in te nemen , veel minder vermoeiend en zit je ook veel minder verkrampt op de motor .
 

Marlig

MF veteraan
11 sep 2010
2.174
12
Bezoek site
In het kort, rechte stuk b.v Zandvoort
Vol gas:)
Gas los
Direct verzitten
Nog sneller remmen
Terug schakelen niet te vroeg i.v.m onrust in je fiets
Voetjes juiste positie op steppen
Kijken waar je heen wilt
Sturen

Benen wel klemmen tegen tank voor het insturen binnenste been uitsteken rechterbocht rechterbeen.
Gebogen armen niet te veel druk op armen maar meer op benen maar daar zijn meningsverschillen over.
Kruis iets van tank af.

erc; etc; etc; etc;

Maar voor beginnende circuitrijders is het natuurlijk niet vol gas ;)

Ik zeg ga een circuittraining doen.
 

Heuveltje

Die hard MF'er
29 nov 2005
939
34
46
Belfeld
In het kort, rechte stuk b.v Zandvoort
Vol gas:)
Gas los
Direct verzitten
Nog sneller remmen
Terug schakelen niet te vroeg i.v.m onrust in je fiets
Voetjes juiste positie op steppen
Kijken waar je heen wilt
Sturen

Benen wel klemmen tegen tank voor het insturen binnenste been uitsteken rechterbocht rechterbeen.
Gebogen armen niet te veel druk op armen maar meer op benen maar daar zijn meningsverschillen over.
Kruis iets van tank af.

erc; etc; etc; etc;

Maar voor beginnende circuitrijders is het natuurlijk niet vol gas ;)

Ik zeg ga een circuittraining doen.
Op Racing School met Troy Corser krijg je het toch iets ander geleerd, ik zou zeggen schrijf je in, ze zijn in augustus 3 dagen op Assen.
 

Sender

MF veteraan
23 jan 2011
6.463
11
26
Noord-Holland
Waarom zou je later en harder willen remmen?

Door juist minder hard te remmen en meer de bocht in te remmen gingen mijn rijden en rondetijden stukken vooruit.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Green Gooner

slowmichael

MF'er
17 aug 2008
52
0
59
lovendegem belgië
Bedankt voor alle advies.

Ik onthoud:

1 voor het remmen mijn kont verzetten.

2 een vorm van begeleiding of training op circuit volgen.

Dat laatste .......... ik moet dat echt eens doen. Eerlijk gezegd wat mij wat remt (sorry voor de uitdrukking) is het budget. Wat wij doen is al geen budgetvriendelijke hobby. Ok ik besef het is echt nodig.
 

-bassie-

MF'er
4 mei 2009
89
50
Amersfoort
Wat voor tijden rijd je momenteel op het circuit, misschien is prive training niet eens nodig, maar groepje 2 bij racecracks gaat ook nog wel redelijk door.
 

Marlig

MF veteraan
11 sep 2010
2.174
12
Bezoek site
Op Racing School met Troy Corser krijg je het toch iets ander geleerd, ik zou zeggen schrijf je in, ze zijn in augustus 3 dagen op Assen.
Oja, Corser duwt zijn kruis tegen de tank .........en werkt veel met beendruk op de steppen.
De moderne rijder zit van de tank af en gooit zijn benen uit anno de 21ste eeuw.
Verder niet echt anders hoor.
 

Heuveltje

Die hard MF'er
29 nov 2005
939
34
46
Belfeld
Er zijn zoveel mensen die het beter weten, ik kijk graag naar Moto Vudu en natuurlijk Troy Corser. Aangezien beide op het hoogste niveau geraced hebben en veel les geven aan zelfs de snelste mannen. Bij racing school komen regelmatig mannen vanuit Britisch Superbike maar ook Lorenzo Salvadori heeft les gehad van Troy! Ze hadden toch nog enkele tienden weten te vinden in de rijstijl van Salvadori :}
 

lionofjudah

Rookie
9 jul 2019
9
1
Ik heb tot nu toe altijd een neutrale zit houding. Geen verplaatsing van mijn boven lichaam richting mijn spiegels, etc. Daar voel ik mij comfortabel bij. Daarbij hoef ik mijn voeten en achterwerk ook niet te verplaatsen. Ik race niet, en daardoor hoef ik ook geen extra moeite te doen om mijn motor rechter te houden in de bochten, door zelf te gaan hangen zoals een racer.

Ik toer, ik race niet.
 

lionofjudah

Rookie
9 jul 2019
9
1
Ik probeer me te concentreren op later remmen en dat lukt aardig. Er is echter een probleem inzake gaan verzitten voor de bocht; zitvlak verschuiven enz... . Als ik vroeg en dus veel zachter rem dan kan ik dat doen op het einde van de remfase vlak voor de bocht. Bij later remmen is dat niet zo evident. Ik dacht ik probeer die houding te veranderen voor het remmen. Tja hard remmen voelt toch lekkerder aan als ik in het midden zit.

Help een dilemma.
Trouwens, lees bekijk videos a.u.b. over "trail breaking". Dat is belangrijk.