Remmen en juiste houding voor de volgende bocht

slowmichael

MF'er
17 aug 2008
70
4
lovendegem belgië
Ik probeer me te concentreren op later remmen en dat lukt aardig. Er is echter een probleem inzake gaan verzitten voor de bocht; zitvlak verschuiven enz... . Als ik vroeg en dus veel zachter rem dan kan ik dat doen op het einde van de remfase vlak voor de bocht. Bij later remmen is dat niet zo evident. Ik dacht ik probeer die houding te veranderen voor het remmen. Tja hard remmen voelt toch lekkerder aan als ik in het midden zit.

Help een dilemma.
 
Ik probeer me te concentreren op later remmen en dat lukt aardig. Er is echter een probleem inzake gaan verzitten voor de bocht; zitvlak verschuiven enz... . Als ik vroeg en dus veel zachter rem dan kan ik dat doen op het einde van de remfase vlak voor de bocht. Bij later remmen is dat niet zo evident. Ik dacht ik probeer die houding te veranderen voor het remmen. Tja hard remmen voelt toch lekkerder aan als ik in het midden zit.

Help een dilemma.

Wat is je vraag nu eigenlijk? Ik word er niet echt wijs uit?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tyl
Ga eens een dagje onder begeleiding een circuitdag doen.
Daar steek je wat van op.
 
Idd een dagje begeleiding dat is een goed idee.

Dus mijn vraag is wanneer verzet je je kont naar de binnenkant van de aankomende bocht? Voor het remmen, tijdens, na?
 
Verzitten kan als je het een beetje smooth doet ook als je de bocht inzet, of zelfs ín de bocht..
 
Ik begin altijd onderaan.
-Voet positie goed en stabiel(step id hiel aan de buitenzijde)
-Tank met beide benen klemmen en iets gaan staan om je reet omhoog te krijgen,probeer niet aan het stuur te trekken haal de kracht uit je benen.
-afhankelijk van je stijl de helft van je reet eraf. Soms meer soms minder soms perongeluk.
-insturen

Etc. heb je daar wat aan? Voor de rest gewoon veel rijden
 
klemmen met je benen kost alleen maar veel kracht en is helemaal niet nodig . er zijn technieken om de motor met je bovenbeen en core mee de bocht in te nemen , veel minder vermoeiend en zit je ook veel minder verkrampt op de motor .
 
In het kort, rechte stuk b.v Zandvoort
Vol gas:)
Gas los
Direct verzitten
Nog sneller remmen
Terug schakelen niet te vroeg i.v.m onrust in je fiets
Voetjes juiste positie op steppen
Kijken waar je heen wilt
Sturen

Benen wel klemmen tegen tank voor het insturen binnenste been uitsteken rechterbocht rechterbeen.
Gebogen armen niet te veel druk op armen maar meer op benen maar daar zijn meningsverschillen over.
Kruis iets van tank af.

erc; etc; etc; etc;

Maar voor beginnende circuitrijders is het natuurlijk niet vol gas ;)

Ik zeg ga een circuittraining doen.
 
In het kort, rechte stuk b.v Zandvoort
Vol gas:)
Gas los
Direct verzitten
Nog sneller remmen
Terug schakelen niet te vroeg i.v.m onrust in je fiets
Voetjes juiste positie op steppen
Kijken waar je heen wilt
Sturen

Benen wel klemmen tegen tank voor het insturen binnenste been uitsteken rechterbocht rechterbeen.
Gebogen armen niet te veel druk op armen maar meer op benen maar daar zijn meningsverschillen over.
Kruis iets van tank af.

erc; etc; etc; etc;

Maar voor beginnende circuitrijders is het natuurlijk niet vol gas ;)

Ik zeg ga een circuittraining doen.

Op Racing School met Troy Corser krijg je het toch iets ander geleerd, ik zou zeggen schrijf je in, ze zijn in augustus 3 dagen op Assen.
 
  • Leuk
Waarderingen: M14
Waarom zou je later en harder willen remmen?

Door juist minder hard te remmen en meer de bocht in te remmen gingen mijn rijden en rondetijden stukken vooruit.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle advies.

Ik onthoud:

1 voor het remmen mijn kont verzetten.

2 een vorm van begeleiding of training op circuit volgen.

Dat laatste .......... ik moet dat echt eens doen. Eerlijk gezegd wat mij wat remt (sorry voor de uitdrukking) is het budget. Wat wij doen is al geen budgetvriendelijke hobby. Ok ik besef het is echt nodig.
 
Wat voor tijden rijd je momenteel op het circuit, misschien is prive training niet eens nodig, maar groepje 2 bij racecracks gaat ook nog wel redelijk door.
 
Op Racing School met Troy Corser krijg je het toch iets ander geleerd, ik zou zeggen schrijf je in, ze zijn in augustus 3 dagen op Assen.
Oja, Corser duwt zijn kruis tegen de tank .........en werkt veel met beendruk op de steppen.
De moderne rijder zit van de tank af en gooit zijn benen uit anno de 21ste eeuw.
Verder niet echt anders hoor.
 
Er zijn zoveel mensen die het beter weten, ik kijk graag naar Moto Vudu en natuurlijk Troy Corser. Aangezien beide op het hoogste niveau geraced hebben en veel les geven aan zelfs de snelste mannen. Bij racing school komen regelmatig mannen vanuit Britisch Superbike maar ook Lorenzo Salvadori heeft les gehad van Troy! Ze hadden toch nog enkele tienden weten te vinden in de rijstijl van Salvadori :}
 
Ik heb tot nu toe altijd een neutrale zit houding. Geen verplaatsing van mijn boven lichaam richting mijn spiegels, etc. Daar voel ik mij comfortabel bij. Daarbij hoef ik mijn voeten en achterwerk ook niet te verplaatsen. Ik race niet, en daardoor hoef ik ook geen extra moeite te doen om mijn motor rechter te houden in de bochten, door zelf te gaan hangen zoals een racer.

Ik toer, ik race niet.
 
Ik probeer me te concentreren op later remmen en dat lukt aardig. Er is echter een probleem inzake gaan verzitten voor de bocht; zitvlak verschuiven enz... . Als ik vroeg en dus veel zachter rem dan kan ik dat doen op het einde van de remfase vlak voor de bocht. Bij later remmen is dat niet zo evident. Ik dacht ik probeer die houding te veranderen voor het remmen. Tja hard remmen voelt toch lekkerder aan als ik in het midden zit.

Help een dilemma.

Trouwens, lees bekijk videos a.u.b. over "trail breaking". Dat is belangrijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan