Remmen en juiste houding voor de volgende bocht

Ik heb tot nu toe altijd een neutrale zit houding. Geen verplaatsing van mijn boven lichaam richting mijn spiegels, etc. Daar voel ik mij comfortabel bij. Daarbij hoef ik mijn voeten en achterwerk ook niet te verplaatsen. Ik race niet, en daardoor hoef ik ook geen extra moeite te doen om mijn motor rechter te houden in de bochten, door zelf te gaan hangen zoals een racer.

Ik toer, ik race niet.
Met alle respect, straat rijden en circuit rijden kun je niet met elkaar vergelijken :N
 
hoi Heuveltje, ik vergelijk niet. De video verteld over de houding bij een racer als je een bocht maakt. Sommige motor rijders op de normale wegen zullen die techniek wel gebruiken, maar niet zo extreem als op het circuit. Toen ik een racer had, ging ik ook niet met mijn knie op het asfalt. De normale wegen zijn daarvoor niet geschrikt denk ik. Maar op een race circuit kan men wel zo extreem gaan omdat alles tippop onderhouden is en de situatie er naar is. Bijv. bij een normale 120/130 km uitvoeg bocht , en je komt bij een invoeg / uitvoeg stukje, kan het best opeens een file aanwezig zijn.

Ieder zijn keuzes hoe hij / zij wilt rijden: neutrale zit houding of race houding bij bochten. En nog een keer gezegd: ik vergelijk niet de race circuit en straat tijden. Toevallig is de video zo....
 
Excuses Joep ik sprak over iets wat verkeerd was voor deze sub-forum. Dat had ik niet door. Maar de video is wel geschrikt voor circuit racers. Hopelijk?! Zo, niet verwijder ik het.
 
Met alle respect, straat rijden en circuit rijden kun je niet met elkaar vergelijken :N

Hoezo niet? Hangt er maar net vanaf. Zie genoeg mensen op circuit net zo rijden als op straat, en heel zelden iemand die net zo rijdt op straat als op circuit.
———
OT:
Je kan overigens zonder te verzitten gewoon leuk rondjes op Assen van 2:00 doen hoor. Elbow downs maken je niet sneller (wel cooler:] ).

Ik blijf erbij, Je kan zoveel theorie en filmpjes kijken als je wil, het gaat uiteindelijk om je gevoel op de motor, je moet uitvinden wat werkt voor jou. En geniet van het proces! Je voortvang is meetbaar. Pak het per sector aan bijv. Probeer verschillende lijnen, lichaamsposities etc. Gas derop man!

En voor op straat: tja. Boeie maar een handjevol gaat echt hard genoeg dat het invloed heeft. De vraag is of je dat wil, bij mij in de buurt moet je echt krankzinnig hoge snelheden aanhouden als je echt wil “sturen”. Dan zit je niet alleen ver boven de invorderingsgrens maar ook dat je rekening moet houden dat als je controle kwijtraakt, zowel je leven als je motor waarschijnlijk het niet meer zo doen zoals voor de valpartij.

Wat rij je eigenlijk en heb je uberhaupt circuit ervaring?
 
In dit fragment legt Troy uit dat je moet "lean off the bike" in plaats van "hanging off". Leaning kunt je beter als je kruis dicht op de tank zit zodat je de motor als het waren de bocht "in leunt". Dit is toch een recent filmpje en lijkt me niet "ouderwets"... Maar goed, je moet voor je zelf ook uitzoeken wat het best werkt
Lean ipv hang
 
Natuurlijk is het belangrijk dat je comfortabel op de motor zit, maar wil je jezelf blijven ontwikkelen, zul je misschien ook je rijstijl wat aan moeten passen.

Voorbeeld: ik zit met een halve bil naast mijn motor, ipv met een hele bil.
Wil ik mijn rijstijl verbeteren, zal ik mezelf moeten aanpassen.
In het begin is dat moeilijk, want het voelt voor mij nog niet natuurlijk, maar de volgende circuitdagen ga ik daar wel specifiek op trainen, zodat het natuurlijk wordt voor me.
Ik kan ook stug doorgaan met mijn huidige zithouding, maar dan verbeter ik mezelf niet
 
Natuurlijk is het belangrijk dat je comfortabel op de motor zit, maar wil je jezelf blijven ontwikkelen, zul je misschien ook je rijstijl wat aan moeten passen.

Voorbeeld: ik zit met een halve bil naast mijn motor, ipv met een hele bil.
Wil ik mijn rijstijl verbeteren, zal ik mezelf moeten aanpassen.
In het begin is dat moeilijk, want het voelt voor mij nog niet natuurlijk, maar de volgende circuitdagen ga ik daar wel specifiek op trainen, zodat het natuurlijk wordt voor me.
Ik kan ook stug doorgaan met mijn huidige zithouding, maar dan verbeter ik mezelf niet

Mee eens!

Ik ben zelf heel lang vrij "lui" geweest met mijn zithouding en dat ging prima.

Op een gegeven moment zal je toch meer moeten gaan verzitten als je sneller wilt worden, zo kwam ik uiteindelijk steeds met mijn voeten/stepjes aan de grond en dat verbeterde pas toen ik meer ging verzitten en meer op mijn houding ging letten.

Het is dan een stuk lastiger om je oude gewoontes af te leren dan meteen van het begin af aan er mee bezig te zijn.
 
Voor mij voelt verzitten lekker aan maar ik heb een vriend en die blijft gewoon centraal zitten. Hij is wel rapper dan mij op circuit en op de baan. Niet dat ik nu een echt snelle gast ben hoor.

Tenzij ik echt heel traag een bocht neem voelt het voor mij heel onwennig aan om niet van houding te wisselen.
 
Nog iets..... .

Ik heb geen consistentie. Het enige sinds dit jaar probeer ik wel rempunten te memoriseren. Dat lukt wel wat. Maar de snelheid waarmee ik een bocht in ga is toch zeer variabel.

Als ik achter iemand rijd die (iets) sneller is dan mij dan volg ik en dan denk ik: dit gaat rap. Maar het lukt en vlot. Als ik alleen rijd dan merk ik dat ik op dat gebied totaal geen regelmaat heb en eerder conservatief ben en dus trager.

Ik dacht om als oefening vroeger te remmen en mij meer te concentreren op mijn snelheid net voor de bocht en zo systematisch de snelheid verhogen tot wanneer ik voel dat is de max snelheid die op mijn niveau bereikbaar is.

Er zijn wss andere methodes. Ik vermoed dat het ook een kwestie van referenties is. Door gebruik te maken van remreferentiepunten merk ik dat ik echt veel later gaan remmen ben. Er is bij mij een soort natuurlijke (lijfsbehoud) impuls om vroeger te remmen maar ik kan daar aan weerstaan omdat ik weet het lukt gewoon als ik pas vanaf bvb. het 100 meter bord begin te remmen. Ik durf dan dat punt verleggen omdat ik weet dat het vlot lukt.

Het lijkt me dus bij snelheid hetzelfde als je weet dat je een bocht aan 100km/u vlot haalt kan je proberen die bocht eens te nemen aan 105 km/u. Alleen in dit geval zou de referentie mijn snelheidsmeter zijn wat minder evident is zo vlak voor een bocht kijken naar je snelheidsmeter lijkt me niet evident en wss ook geen goed idee.
 
Laatst bewerkt:
Belangrijk zijn rempunten, schakelpatronen en kijkgedrag. Als je daar enigzins een basis in hebt kun je gaan kijken waar je je grens kunt verleggen. Aantal keer gezien dat iemand plotseling 5 sec van zijn pr reed en niet wist hoe dat kwam. De volgende sessie ligt hij er opeens af of heeft opeens broekpoep momentjes.
 
Welja,

Ik rijd al zeer lang maar circuit nog niet zo lang. Ik heb vorig jaar beslist om vaker circuit te doen. Ik schrijf me in voor de traagste groepen. Soms wordt ik s'middags ingedeeld in een snellere groep.
Daarnaast is het zo dat ik bij die minder snelle groepen vaak mensen moet inhalen. Mijn laatste rit was op Francorchamps. Ik meen te mogen zeggen dat ik diep en snel durf gaan in bochten. Maar ja dan zit je vaak achter iemand die even laat remt maar in de bocht trager is. Eerlijk gezegd op zo momenten durf ik niet inhalen. Kijkgedrag.......... dan kijk ik naar die andere rijder ........ .

Op de weg is er ook een giga verschil afhankelijk van wie ik volg. Laatst 5 dagen in Duitsland gereden. Ooh ik ben een volger was met 3 maten. Ze reden snel en no problem kon ze volgen nooit het gevoel gehad ik ga hier over mijn limiet maar als ik alleen zou gereden hebben dan zeker trager.

I am a sissy.
 
gewoon volgende keer in een snellere instructie groep inschrijven , als je aan dingen wil werken zal je slechts 1 aspect tegelijk kunnen doen want proberen meerdere dingen te veranderen in je rijstijl op 1 dag gaat niet lukken , ik was al 9 dagen bezig voordat ik eindelijk mijn voeten goed had en dit automatisch ging.
 
Het blijft idd een lastig spelletje. Maar referentiepunten gebruiken is belangrijk. En élke keer het juiste doen op dat referentiepunt redelijk maatgevend voor constante rondetijden.
 
Constant rijden is de basis om sneller te worden, als je alles op gevoel doet is dit meestal niet mogelijk. Het geeft ook veel vertrouwen als je weet ik rem bij 150 meter, duik de bocht in in de 3e versnelling en dan komt alles goed :]
 
Constant rijden is de basis om sneller te worden, als je alles op gevoel doet is dit meestal niet mogelijk. Het geeft ook veel vertrouwen als je weet ik rem bij 150 meter, duik de bocht in in de 3e versnelling en dan komt alles goed :]
Dat idd :}, beter dan ik rem bij 50 meter. Ik trap en in zijn twee, doe mijn ogen dicht, doe een schietgebedje en hoop dat ik die bocht haal. :+
 
Je weet dat je in het subforum “ZAC en OW cup” zit?

Dit gedeelte van het forum gaat over circuitrijden.
't is wel verplaatst vanuit algemeen...

Voor ik echt naast mijn motor moet gaan hangen moet ik eerst maar al het rubber gaan gebruiken...
 
Ik probeer me te concentreren op later remmen en dat lukt aardig. Er is echter een probleem inzake gaan verzitten voor de bocht; zitvlak verschuiven enz... . Als ik vroeg en dus veel zachter rem dan kan ik dat doen op het einde van de remfase vlak voor de bocht. Bij later remmen is dat niet zo evident. Ik dacht ik probeer die houding te veranderen voor het remmen. Tja hard remmen voelt toch lekkerder aan als ik in het midden zit.

Help een dilemma.
je lijkt wel gek,rebels zijn geen racers,hebben ook andere wegligging,mijn advies:rustig de bocht door. Mvg D
 
gewoon volgende keer in een snellere instructie groep inschrijven , als je aan dingen wil werken zal je slechts 1 aspect tegelijk kunnen doen want proberen meerdere dingen te veranderen in je rijstijl op 1 dag gaat niet lukken , ik was al 9 dagen bezig voordat ik eindelijk mijn voeten goed had en dit automatisch ging.
Ha wat ben ik blij dat je dat schrijft over voeten goed zetten. Dat is voor mij inderdaad nog iets waar ik echt bewust moet aan denken, lukt verre van automatisch. Dacht dat ligt aan mij ik moet motorisch gestoord zijn. Oef ...... ik ben dus niet de enige ; )
 

Leuk filmpje waar eigenlijk bevestigd wordt welke punten belangrijk zijn om (constant) sneller te zijn/worden
 
Nog iets..... .

Ik heb geen consistentie. Het enige sinds dit jaar probeer ik wel rempunten te memoriseren. Dat lukt wel wat. Maar de snelheid waarmee ik een bocht in ga is toch zeer variabel.

Als ik achter iemand rijd die (iets) sneller is dan mij dan volg ik en dan denk ik: dit gaat rap. Maar het lukt en vlot. Als ik alleen rijd dan merk ik dat ik op dat gebied totaal geen regelmaat heb en eerder conservatief ben en dus trager.

Ik dacht om als oefening vroeger te remmen en mij meer te concentreren op mijn snelheid net voor de bocht en zo systematisch de snelheid verhogen tot wanneer ik voel dat is de max snelheid die op mijn niveau bereikbaar is.

Er zijn wss andere methodes. Ik vermoed dat het ook een kwestie van referenties is. Door gebruik te maken van remreferentiepunten merk ik dat ik echt veel later gaan remmen ben. Er is bij mij een soort natuurlijke (lijfsbehoud) impuls om vroeger te remmen maar ik kan daar aan weerstaan omdat ik weet het lukt gewoon als ik pas vanaf bvb. het 100 meter bord begin te remmen. Ik durf dan dat punt verleggen omdat ik weet dat het vlot lukt.

Het lijkt me dus bij snelheid hetzelfde als je weet dat je een bocht aan 100km/u vlot haalt kan je proberen die bocht eens te nemen aan 105 km/u. Alleen in dit geval zou de referentie mijn snelheidsmeter zijn wat minder evident is zo vlak voor een bocht kijken naar je snelheidsmeter lijkt me niet evident en wss ook geen goed idee.
Belangrijke zaken die je in deze volgorde op orde moet krijgen: kijktechniek, rijlijnen, bochtensnelheid en daarna pas het remmen. Hoe je alles moet gaan leren is voor elk onderdeel een heel verhaal apart. Het is in ieder geval niet nodig om op je snelheidsmeter te kijken in de bocht :) En ja laat en hard remmen is het beste als je het snelst rond wil gaan maar om dit goed te kunnen uitvoeren is veel tijd voor nodig. Remmen is lastig en komt ook een hoop angst bij kijken omdat je vaak nog net even wat langer het gas vol open kan houden en daarna hard maar gedoseerd remmen zonder daarbij van je rijlijnen en hoge instuursnelheid af te wijken.
Er zijn natuurlijk nog veel rijtechniek onderwerpen maar ik noem hier nu even 4 hele belangrijke. Verder heb je gascontrole, positie voeten op de steppen, Tegensturen, motor snel uit hellingshoek halen en inremmen van de bochten etc etc Uitdagend maar ow zo een leuk spelletje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan