Remmen en motorgeluid Diversion 900

JBA

MF'er
18 jan 2008
39
0
Hallo allemaal, ik heb onderstaande vraag ook in het Diversion topic gesteld, maar gezien het hoge aantal verschillende reacties en vragen in dat forum raakte die al ondergesneeuwd voordat er op geantwoord kon worden.

Ik rijd nu zo'n 1,5 week op mijn div 900 en heb er ruim 500 km op zitten.

Twee dingen vallen mij op, wellicht kunnen de techici hier daar wat op zeggen.

Bij een "normale" remvertraging met de voorrem voel ik een trilling in het stuur, dit is niet zo (of veel minder) bij meer of minder remkracht.

Bij het accelereren hoor ik een 'ratel' in het blok meelopen. Is dit een normaal div. geluid en zoniet heeft iemand dan suggesties?

Bedankt,

Jerry
 
Beste,

Het trillen bij het remmen kan veroorzaakt worden door een schijf die krom
is, dus schijven controleren zou ik zeggen.

Het motor geluid van een diversion ken ik niet maar ik zou dit
toch eens goed nakijken en niet teveel mee rijden vooraleer de oorzaak
gevonden is.

Succes, Johan
 
Een kromme of onregelmatig afgesleten remschijf is inderdaad vooral te merken bij licht of matig afremmen.
Laat hem eens uitklokken bij een goede motorzaak.

Een "ratel" kan van alles zijn, zelfs een lekke pakking tussen uitlaat en cilinderkop.
 
Bedankt voor de reacties. Is dat uitklokken een dure bezigheid?
Ik heb de motor nl. met garantie gekocht, maar moet wel 2 uur rijden voordat ik bij de motorzaak ben waar ik hem gekocht heb. Ik moet dus de afweging maken om terug te gaan of de kosten voor eigen rekening te nemen.
 
Uitklokken is niet duur, er wordt gewoon met een meetinstrument gekeken of er een slag in je schijf zit.
Dan kan de dealer zelf zien of de schijf vervangen moet worden.
Als je langs gaat kan je gelijk het ratelende geluid laten horen.
Daar is garantie toch voor. :)
 
Bedankt voor de reacties. Is dat uitklokken een dure bezigheid?
Ik heb de motor nl. met garantie gekocht, maar moet wel 2 uur rijden voordat ik bij de motorzaak ben waar ik hem gekocht heb. Ik moet dus de afweging maken om terug te gaan of de kosten voor eigen rekening te nemen.
:) Div 900 :}

Gewoon teruggaan, zeker met een niet nader definieerbare ratel in je blok. Het kan iets heel kleins zijn, maar ook een groot probleem. Dan heb je het in ieder geval gedurende de garantieperiode kenbaar gemaakt. Wat de garage er dan mee doet, is hun zaak.

Hiermee voorkom je een hoop
argue.gif
 
oke, ik ga komend weekend even hier in de buurt bij een dealer langs voor controle. Mocht het een dure aangelegenheid worden dan breng ik de motor terug voor garantie. Wordt vervolgd.
 
oke, ik ga komend weekend even hier in de buurt bij een dealer langs voor controle. Mocht het een dure aangelegenheid worden dan breng ik de motor terug voor garantie. Wordt vervolgd.

kheb n div600
maar dat geluid is zeker toevallig rond de 3-4duizend toeren??
dan is het normaal, leg je linker hand eens op je kuipje bovenop tijden het acceleren.. (bij mij dan is het weg..)

je remmen, terug gaan, (ook voor je blok als het niet je kuip is) garantie is garantie..
 
Ik heb 7 jaar op een divvi 900 gereden en dat van die schijven komt me wel bekend voor.Ik heb er toen nieuwe schijven op gezet en toen was het over.Wat je eerst kan proberen is de remblokken eruit halen en alles (vooral de remcyl en klauwen). goed schoonmaken en inspuiten met WD 40 ,misschien helpt dit. Wat die ratel betreft die heb ik nog nooit gehoord,weet je zeker dat het niet een lekke uitlaat is?Met name de converter? Dit is het verdeelstuk waar de 4 bochten ingaan en de twee uitlaten er weer uitkomen.
Dus alles bij elkaar zou ik zeker een bezoekje aan de dealer wagen. SUCCES. :Y
 
... Met name de converter...

collector !!!

Kan best een beetje metallig gerammel zijn in de collector als er roestschilfers in zijn losgekomen.
Het kan ook nokkenasketting zijn dat rammelt.
Geluiden omscrhijven en beoordelen in een schrijftopic is nogal lastig en voor interpretatie vatbaar. Meschien toch maar es je dealer laten luisteren? Een beetje dealer rekent echt geen euro aan om even te luisteren ...
 
Nou, ik ben zelf eens goed gaan luisteren, en de convertorcollector :) zou het zomaar kunnen zijn. Het komt in ieder geval weg vanuit de richting van de linkercilinder (als je met je neus naar de voorzijde van de motor staat) en dan in de buurt van de uitlaat. Ik heb ook de indruk dat er iets lucht ontsnapt uit die richting maar ben geen technicus.

De enige angst die ik een beetje heb is dat het een zuigerveer is die gebroken is, of had dit tot andere klachten geleid na een paar duizend kilometer?
Ik heb de indruk dat het geluid erger wordt. De motor loopt overigens de eerste twee kilometer na het wassen op drie cilinders, ik heb dit zelf tot nu toe afgedaan als een klein lekje ergens in de ontsteking.
Daarnaast is het stationair toerental wel stabiel, maar kan verschillen per rit.

Ik was vandaag bij de dealer (Termaat in Nijmegen) maar de werkplaats was al dicht, ik ga daar zaterdag laten luisteren naar het geluid en de remmen laten controleren. Het kost misschien een paar euro, maar dat levert me ook niet nóg een extra rit op naar het bedrijf waar ik hem gekocht heb omdat ze dan vooraf de onderdelen kunnen bestellen en ik kan wachten op de reparatie.

En natuurlijk, garantie is garantie, maar bijna een hele dag kwijt zijn en 200 kilometer gereden (zeker geen mooie motorroute) bespaar ik me graag voor een paar tientjes. Mocht het duurder zijn dan ga ik wel terug.

Groeten,

Jerry
 
Laatst bewerkt:
Laat eerst es een lokale dealer luisteren. Als die een reparatie "ruikt" zal ie wel gratis een oordeel geven. Zoniet dan weegt een tientje niet op tegen de 200km rit naar de originele dealer.
Er blijkt dus meer aan de hand te zijn dan wat gerammel (3cylinders, .. erger worden ... zuigerveren). Je vertrouwt het niet, laat dan een expert oordelen. Een tientje uitgeven voor iets dat banaal blijkt te zijn is minder erg dan een tientje besparen en toch grote kosten krijgen.
 
Wat ook een mogelijkheid is:dat er een uitlaatbocht is doorgerot,dwz als je de orriginele uitlaat eronder hebt zitten dan zit er een soort van extra bocht om je uitlaatbochten.Dit houd normaal gesproken een hoop lawaai tegen,totdat ze los gaan zitten.Heb dit zelf ook aan de hand gehad en €80 is niets per bocht.
 
De uitslag van het hele verhaal.

Het vreemde geluid werd veroorzaakt door een loszittende uitlaat. Na enige tijd miste ik een bout die de uitlaat aan het blok bevestigde. Ik heb hier tijdelijk zelf een boutje opgezet en de ratel is er niet meer. Ook het inhouden is nagenoeg voorbij. Heel soms na een lange tijd op de snelweg te hebben gereden in de hoogste versnelling wil de motor een of twee seconden "twijfelen" als ik ineens het gas vol open draai. Dat zal bij de volgende beurt wel aan de orde komen. De motor loopt na het wassen ook niet meer op drie poten.

Ik ben naar een dealer in de buurt geweest die constateerde dat beide schijven aan de voorzijde krom waren. Ik ben inmiddels terug geweest naar het bedrijf waar ik de motor heb gekocht en deze vonden één schijf binnen de tollerantie, de andere hebben ze vervangen. Het trillen is een heel eind weg, ik moet er nog even een paar dagen mee rijden om te beoordelen of het acceptabel is.

Bedankt voor de adviezen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan