remmen in bocht

Nightwolf

MF veteraan
17 apr 2004
1.242
0
België
Ik heb m'n papiertje op zak maar nog steeds geen motor, dus ik ontbreek compleet de ervaring. Maar wat ik mij nu onlangs afvroeg toen ik met de wagen redelijk hard moest remmen voor een rood licht dat net achter een bocht lag: mij is altijd geleerd nooit te remmen in bochten (toch niet met de voorrem) en heb dat trouwens wel ondervonden tijdens het lessen ook. Maar hoe slaag je er dan in om bv. op die plaats (verkeerslicht na bocht) veilig en snel tot stand te komen :s Enkel met de achterrem dan?
 
Als je echt hard moet remmen, motor weer rechtop/rechtdoor zetten, remmen, rem los, bocht in, rechtop/rechtdoor, remmen, rem los enz. en dit allemaal snel genoeg. Vervolgens 'bidden' dat je het haalt.
 
Je kunt toch goed hard met je voorrem remmen hoor. In elk geval NIET de achterrem gebruiken om in een bocht sterk af te remmen (als je niet door je eigen achterwiel ingehaald wilt worden tenminste)

Of motor oprichten en hard remmen (en dus wijd lopen), rem los, weer insturen, oprichten en weer hard remmen.
 
Juist níet je achterrem gebruiken, als je remt komt het gewicht van de motor meer op de voorkant te liggen, m.a.w. er komt minder druk op het achterwiel. Daardoor zal het achterwiel eerder blokkeren. En dan lig je dus echt plat, vooral in een bocht.

Er zijn grofweg 2 manieren om te remmen in de bocht, door de motor rechtop te brengen kan je min of meer voluit remmen, maar dan vlieg je dus de bocht uit. Dus oprichten, bocht weer in, oprichten, bocht weer in enz.

Of je begint heel zachtjes met remmen, en naarmate je de druk op de remmen opvoert ga je de motor steeds meer afschuinen. (de binnenbocht opzoeken) Zo kan je als het goed is een remdruk van zo'n 70% van normaal uitoefenen.

Heeft een jaartje terug een artikel over gestaan in de promotor, heeft iets met de cirkel van Kramm te maken of zo...Daar zal vast wel meer over staan op het forum



[edit]PDF-je over de cirkel van Kramm[/edit]
 
Laatst bewerkt:
vergelijk het maar met in de bocht uitaccelereren
wanneer gaat het achterwiel driften ?
zo iets heb je ook met remmen in de bocht
je kan best hard remmen in de bocht alleen is de grens opzoeken niet altijd verstandig *D
 
Laatst bewerkt:
Ik heb m'n papiertje op zak maar nog steeds geen motor, dus ik ontbreek compleet de ervaring. Maar wat ik mij nu onlangs afvroeg toen ik met de wagen redelijk hard moest remmen voor een rood licht dat net achter een bocht lag: mij is altijd geleerd nooit te remmen in bochten (toch niet met de voorrem) en heb dat trouwens wel ondervonden tijdens het lessen ook. Maar hoe slaag je er dan in om bv. op die plaats (verkeerslicht na bocht) veilig en snel tot stand te komen :s Enkel met de achterrem dan?

Nou je hebt in ieder geval de bocht verkeerd ingeschat, niet harder de bocht ingaan dan je kunt overzien. Voor hetzelfde geld ligt er een bult split, takken, of een oma die aan het keren is. En dan heb je met 2 wielen sneller een probleem dan met een 4-wieler.
 
full
 
als je moet remmen in een bocht voor een niet noodsituatie heb je te slecht voorruit gekeken... je rijdt motor, niet auto... dat betekent verder kijken dan de remlichten van je voorligger :+
 
als je moet remmen in een bocht voor een niet noodsituatie heb je te slecht voorruit gekeken... je rijdt motor, niet auto... dat betekent verder kijken dan de remlichten van je voorligger :+


en als je alsnog op je smoel gaat open je gewoon een topic over een dieselspoor in de bocht, of automobilisten die niet kunnen rijden :)
 
vaak staat er toch ruim vantevoren aangegeven dat je verkeerslichten nadert...vooral bij bochten lijkt me.
 
Je kan wel remmen in een bocht, maar je hebt maar een bepaalde grip aanwezig. Hoe meer zijdelingse kracht je gebruikt(dus hoe harder je bocht neemt), hoe minder grip je kan gebruiken voor het vertragen.

Daarbij, als in een bocht je voorwiel gaat glijden ga je vrij snel onderuit.
Dus probeer het eerst eens met lage snelheid op een parkeerterrein. Kan altijd van pas komen in de praktijk. :)
 
zo gauw ga je niet plat hoor, je kan best hard remmen in een bocht, maar idd, een beetje oefenen kan zeker geen kwaad, en als je het een beetje eng vind zou ik een keer een vro cursus of ziets gaan doen.

Of een dagje op het circuit
 
denk erom dat als je remt in een bocht dat de motor rechtdoor wil gaan hij komt dus omhoog als je daar geen rekening mee houd ga je de bocht uit dus als je remt ga dan ook sturen !! :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan