remmen in de bocht [hoe?]

Johan

MF veteraan
17 jan 2002
2.852
1
Hoe kun je het beste remmen in de bocht?
Ik bedoel dan vooral lange, snelle bochten waarbij de auto die een eind voor je reed nu toch wel erg dicht bij komt. (afrit van de snelweg en dat soort situaties).
Ik weet dat je de juiste techniek voor het remmen in een bocht krijgt tijdens VRO-2 (toch?).
Maar aangezien ik die niet heb gevolgd vraag ik mij of of één van jullie mij een samenvatting kan geven op dit onderwerp.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe kun je het beste remmen in de bocht?
Ik bedoel dan vooral lange, snelle bochten waarbij de auto die een eind voor je reed nu toch wel erg dicht bij komt. (afrit van de snelweg en dat soort situaties).

Nou, m.i. moet je zorgen dat je je al op snelheid bent voordat je de bocht in gaat. En je kijkt natuurlijk altijd ver vooruit als motorrijder, dus heb je die auto ook wel gezien.

Als ik rem in een bocht, dan ga ik de snelheid \'corrigeren\' middels mijn achterrem.
 
Indien mogelijk de motor iets rechtopzetten en dan ff vol in de ankers, motor plat gooien en klaar is kees.

Als rechtopzetten niet mogelijk is (en dat komt eigenlijk het meeste voor), dan met voor- en achterrem voorzichtig bijremmen lijkt me zo.

Ik sta ook open voor nieuwe en betere technieken.
 
ALS je je verkijkt op een bocht en/of situatie in die bocht NOOIT naar object o.i.d. blijven kijken!
Dit als eerste, moet je toch remmen doe dit dan niet abrubt en bij voorkeur met je VOORREM, achter is tie véél sneller weg! Voor zal ie zich wel in meer of mindere mate op willen richten, verschilt van motor tot motor.
Dus geleidelijk remmen (voel je zelf wel wat kan!) én blijven sturen waar je heen wilt(=kijkt!!)
Beste kun je dit eerst oefenen vóórdat je het eens nodig hebt!
:]
 
wat mar1tin al zegt, beter oefenen VOOR dat je het een keer nodig hebt. Idd met de voorrem remmen zeker als de bocht wat nat is, want die achterkant komt je sneller voorbij dan je lief is. Inmiddels kan ik in bochten toch erg hard remmen, alleen op de voorrem maar ook met de achterrem erbij. Oefenen, oefenen en nog meer oefenen en telkens ietsje verder gaan. ;)

(bochie pakken die je goed kent en daar beginnen met remproefen.. :) )
 
Mijn instructeur zei het destijds als volgt:
Motor recht, hard remmen, rem los, sturen, motor weer recht, hard remmen, rem los, sturen... En dat dus snel achter elkaar tot je de gewenste snelheid hebt bereikt. Je gaat dan dus de bocht in stukjes pakken en in stukjes remmen. Als je met de motor plat gaat remmen is de klans dat je nog platter gaat heel erg groot.
 
Mijn instructeur zei het destijds als volgt:
Motor recht, hard remmen, rem los, sturen, motor weer recht, hard remmen, rem los, sturen... En dat dus snel achter elkaar tot je de gewenste snelheid hebt bereikt. Je gaat dan dus de bocht in stukjes pakken en in stukjes remmen. Als je met de motor plat gaat remmen is de klans dat je nog platter gaat heel erg groot.

Dit werkt óók goed mits je tijd en ruimte hebt om nog echt rechtop te komen maar dan zit je al snel op een weggedeelte dat niet voor jou bestemd is, tegenliggers e.d.! EN je snelheid niet ál te hoog is.Meteen je voorrem (GELEIDELIJK) pakken heeft voor mij altijd goed gewerkt(evt met béétje achterrem) Moet je zelf (leren!) aanvoelen/proberen, zult versteld staan hoe hard je nog KUNT remmen (mits redelijk gripvolle banden!) in een bocht, óók mét knietje ad. grond, motor komt wel \"vanzelf\" overeind.
})
 
De oefening zoals die bij MRO A en VRO II wordt gedaan, is rustig remmen, en naar mate de snelheid afneemt en de motor overeind komt, de remdruk opvoeren. De achterrem werd nadrukkelijk afgeraden.
 
De oefening zoals die bij MRO A en VRO II wordt gedaan, is rustig remmen, en naar mate de snelheid afneemt en de motor overeind komt, de remdruk opvoeren. De achterrem werd nadrukkelijk afgeraden.

Plus motor goed blijven insturen om te voorkomen dat deze zich teveel opricht. Je moet voor je gevoel dus iets scherper insturen om het oprichten te corrigeren.

Feit blijft wel dat als je op de limiet rijdt het allemaal wat lastiger wordt. Anticiperen is toch de beste remedie.
 
Dank voor de reacties.
Het gaat me dus vooral om een situatie van bijvoorbeeld een afrit. Je rijdt een eind over de saaie snelweg maar hoera zodra je eraf mag krijg je een erg mooie afrit.. Helaas er rijdt een auto voor je :( ff rustig aan op de uitvoegstrook... grrr auto\'s achter je.... toch maar weer een beetje gas bij, die auto voor je is al een stukkie in de bocht dus wij gooien de motor er ook maar eens in.
Auto rijdt natuurlijk weer met een \"snelheid\" van 40 km/uur oid door de bocht, achterkant van de auto komt in zicht..

Motor rechtop zetten, remmen, weer sturen etc. lijkt me nu niet echt de meest geweldige oplossing dus iets de voorrem erbij, kijken hoe snel de auto nog dichterbij komt, voorrem nog iets harder inknijpen en ondertussen toch schuin door de bocht blijven gaan.

Misschien beetje domme vraag maar moet ik tijdens deze procedure het gas volledig los laten of gas constant houden en de rem er iets bij pakken?

Oh ja, hele bovenstaande scenario hoeft dus ook niet plaats te vinden als je van tevoren de snelheid aanpast en je erbij neerlegt dat er een koekblik te dicht voor je zit in de bocht :r
 
Dit werkt óók goed mits je tijd en ruimte hebt om nog echt rechtop te komen maar dan zit je al snel op een weggedeelte dat niet voor jou bestemd is, tegenliggers e.d.! EN je snelheid niet ál te hoog is.Meteen je voorrem (GELEIDELIJK) pakken heeft voor mij altijd goed gewerkt(evt met béétje achterrem) Moet je zelf (leren!) aanvoelen/proberen, zult versteld staan hoe hard je nog KUNT remmen (mits redelijk gripvolle banden!) in een bocht, óók mét knietje ad. grond, motor komt wel \"vanzelf\" overeind.
})

:^

Van dat knietje zou ik niet weten :? Maar goed remmen in de bocht is wel voorbehouden voor gevorderden. Dus af en toe een keer oefenen, dan doe je dat ook goed op het moment dat je het nodig hebt.
 
Misschien beetje domme vraag maar moet ik tijdens deze procedure het gas volledig los laten of gas constant houden en de rem er iets bij pakken?

Het lijkt me het beste om het gas maar helemaal los te laten, want anders moet je wel heeel veel tegelijk in de gaten houden.
 
Op donderdag 31 januari 2002 12:40 schreef bzn het volgende:
...

Motor rechtop zetten, remmen, weer sturen etc. lijkt me nu niet echt de meest geweldige oplossing ...

sorry jongens, maar dit is juist de enige goede oplossing voor straat gebruik! zolang de ervaring er niet is!!!
zorg dat je dit eerst kan, daarna is het vroeg genoeg om schuin te leren te remmen.
 
Het lijkt me het beste om het gas maar helemaal los te laten, want anders moet je wel heeel veel tegelijk in de gaten houden.
Met lessen leren ze altijd om een trekkende motor te houden dus gas erop houden :? zoals met bijzondere verrichtingen. Dit lijkt me een beetje hetzelfde verhaal maar goed ik zou het ook niet weten.
 
Het zal vast ook wel helpen als je iets meer mee gaat leunen in de bocht, en dan beetje remmen. Of heb ik dat verkeerd??
 
Met lessen leren ze altijd om een trekkende motor te houden dus gas erop houden :? zoals met bijzondere verrichtingen. Dit lijkt me een beetje hetzelfde verhaal maar goed ik zou het ook niet weten.

moet je voral doen.., de voorkant wil stoppen, de achterkant wil door... en jij licht schuin
8-) ik stuur je wel een kaartje als je in het ziekenhuis ligt
 
Ik was even gaan google\'en naar remmen in de bocht en kwam op deze pagina uit... Dit stond erop:
Probeer in ieder geval altijd in gedachte te houden dat je niet je gas los moet laten, wat op de één of andere manier heel gemakkelijk gebeurt.

Wanneer je gewoon een klein beetje te hard gaat naar je gevoel kun je simpel de achterrem erbij pakken. Niet keihard op trappen natuurlijk, maar gewoon een beetje erbij pakken. De motor zal daardoor eerder nog extra de bocht insturen dan overeind komen, dus het is geen enkel probleem voor je bochtenlijn.

Maar soms moet je echt REMMEN. Soms steekt er een kind over, of verschijnt er een trekker van achter een heg. Dan heb je niet veel aan die achterrem.

In zo\'n geval trek je je koppeling in, en rem je met je voorrem. Voorzichtig remmen, en ondertussen blijven sturen, want de motor wil nu overeind blijven.

Dit druist toch wel tegen alles in wat ik hier vandaag heb gehoord.. :?
 
Gevoelsmatig zeg ik dat de rechtop-remmen-plat methode ook niet echt beginner-proof is...
 
Hoe kun je het beste remmen in de bocht?
Ik bedoel dan vooral lange, snelle bochten waarbij de auto die een eind voor je reed nu toch wel erg dicht bij komt.
jij rijdt toch nooit http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php?id=2909 (te hard)?

rechts zit zo\'n hendeltje op je stuur... knijp er es in zou ik zeggen
 
jij rijdt toch nooit http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php?id=2909 (te hard)?

rechts zit zo\'n hendeltje op je stuur... knijp er es in zou ik zeggen

Gaaaaaaaaap, beter lezen... |( In de thread die jij aanhaalt staat (eerste bericht)
Uiteraard ben ik zelf ook niet heilig, ik rijdt (bijna) altijd te hard en soms erg veel te hard.

Maar in ieder geval bedankt voor je advies ;)
 
Bij VRO 2 leer je inderdaad remmen in de bocht. De techniek is een beetje als volgt:
gas natuurlijk los
remmen met je VOORREM
je motor \'plat\' duwen (als je remt wil je motor overeind komen) ter voorkoming dat je de vangrail of de grill van de vrachtwagen induikt.
 
Bij VRO 2 leer je inderdaad remmen in de bocht. De techniek is een beetje als volgt:
gas natuurlijk los
remmen met je VOORREM
je motor \'plat\' duwen (als je remt wil je motor overeind komen) ter voorkoming dat je de vangrail of de grill van de vrachtwagen induikt.

Is ook een onderdeel van VRO-3
 
gewoon remmen heb ik gemerkt..

Moet natuurlijk niet te grof worden, maar
bijremmen gaat gewoon zonder problemen, zolang
je maar rustig druk opbouwt... (en afbouwt)
 
Een tijdje geleden is hier een zeer uitgebreid topic aan gewijd. Ik weet alleen niet meer wie hem heeft gestart. MODS :? :? :? Ik heb toen als volgt gereageerd: Kijken naar waar je naar toe wilt, motor insturen naar de binnenkant vd bocht, rechtop zetten, voorrem gebruiken en op het moment dat je weer aan de buitenkant vd bocht zit, KIJKEN en insturen en de procedure herhalen. Dit is voor de echte noodgevallen.

In ieder geval in een bocht, je rechtervoet afhakken zodat je er ook niet mee kunt remmen. Zachtjes de voorrem gebruiken. Niet vol remmen als je aan het sturen bent enne gas los! en blijven kijken naar het punt door de bocht heen waar je naar toe wilt en zachtjes remmen. Eerst oefenen voordat je het ongewilt in de praktijk brengt svp. happy :] :] 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan