Remmen in de bocht???

wolf 75

Rookie
9 feb 2003
19
0
boxmeer
Soms is het onvermijdelijk dat je in een bocht wat bij moet remmen. Hoe is de beste manier??? Mijn grootste probleem is dat als ik in een bocht wat bijrem, mijn zx6r meteen de neiging heeft om rechtop te gaan. Met het gevolg dat je in plaats van door de bocht gaat. Rechtdoor de bocht uitgaat.
 
Ff de achterrem gebruiken, die zorgt ervoor dat de motor juist scherper door de bocht wil.
 
Soms is het onvermijdelijk dat je in een bocht wat bij moet remmen. Hoe is de beste manier??? Mijn grootste probleem is dat als ik in een bocht wat bijrem, mijn zx6r meteen de neiging heeft om rechtop te gaan. Met het gevolg dat je in plaats van door de bocht gaat. Rechtdoor de bocht uitgaat.
moet je dus compenseren met je lijf... de motor als het ware door de bocht blijven dwingen....
bij noodstopsituaties niet altijd mogelijk.
 
Ehm ff achterrem gebruiken kan, afhankelijk hoeveel je moet bijremmen en hoe plat je hem hebt liggen te plat + achterrem is meestal liggen.
Met de voorrem heb je een beter resultaat met inderdaad als nadeel dat je motor rechtop wil komen ( heeft iedere motor last van ) beeetje meer de bocht in hangen wil wel helpen maar let daarbij goed op de grip van je voorwiel, die kan remmend zo maar wegglijden als je dat doet.

Er zijn twee methodes die ik zowel op straat als in races gebruik:

1: Motor ff rechtop zetten hard en kort met de voorrem remmen en weer insturen, je lijn is weg maar de bocht toch doorgekomen ( vooral op straat nuttig)

2: Gewoon insturen zonder remmen alleen motorrem gebruiken want je motor kan vaak platter als je denkt.

Dit is mijn ervaring en dus niet bij voorbaat waar ;) maar toch veel cursussen en racelicentie gehaald waarbij dit ook geoefend en besproken wordt werkt echt!!

Als laatste is het gewoon het makkelijkste om bij bekende bochten een vast rempunt te vinden paaltje of bord ofzo en onbekende bochten met wat meer reserves te nemen.

Gegroet Patrick
 
Ik zit op een tweetakt, en die remt dus niet op de motor. Daar kunnen de viertakters wel gebruik van maken. Zeker als het erom gaat een te hoge bochtensnelheid iets terug te brengen. Als ik het gevoel heb iets te hard te gaan in een scherper wordende bocht hou ik het vermogen erop en gebruik de achterrem om dat wat te temperen.
 
Remmen in de bocht,
Motor wil naar rechtop, maar druk hem terug.

Wil je echt HARD remmen, eeste aanleggen, remmen en het echte doorremmen pas Doen als je de motor rechtop heb gezet.
 
Om de motor toch door die bocht te krijgen met de voorrem is druk zetten op het voetsteuntje dat het dichtst bij het asfalt is een prettig hulpmiddel.
 
Dit is mijn ervaring en dus niet bij voorbaat waar ;) maar toch veel cursussen en racelicentie gehaald waarbij dit ook geoefend en besproken wordt werkt echt!!

Wil je nou bescheiden overkomen of juist indruk maken :?
Allebei tegelijk gaat niet ;)
 
Ehm ff achterrem gebruiken kan, afhankelijk hoeveel je moet bijremmen en hoe plat je hem hebt liggen te plat + achterrem is meestal liggen.
Met de voorrem heb je een beter resultaat met inderdaad als nadeel dat je motor rechtop wil komen ( heeft iedere motor last van ) beeetje meer de bocht in hangen wil wel helpen maar let daarbij goed op de grip van je voorwiel, die kan remmend zo maar wegglijden als je dat doet.

Er zijn twee methodes die ik zowel op straat als in races gebruik:

1: Motor ff rechtop zetten hard en kort met de voorrem remmen en weer insturen, je lijn is weg maar de bocht toch doorgekomen ( vooral op straat nuttig)

2: Gewoon insturen zonder remmen alleen motorrem gebruiken want je motor kan vaak platter als je denkt.

Dit is mijn ervaring en dus niet bij voorbaat waar ;) maar toch veel cursussen en racelicentie gehaald waarbij dit ook geoefend en besproken wordt werkt echt!!

Als laatste is het gewoon het makkelijkste om bij bekende bochten een vast rempunt te vinden paaltje of bord ofzo en onbekende bochten met wat meer reserves te nemen.

Gegroet Patrick


Tip 1 van mij: lees eens Keith Code. Altijd handig.

Tip 2: Over pat r1's tip 1: Is een mogelijkheid, maar een nadeel is dat je dan verschillende bewegingen maakt in 1 bocht, wat niet bevorderlijk is. Maar ja, niet bijremmen als dat wel moet is ook niet echt slim... Ander (groter) nadeel is dat je te lang in je rem kunt blijven plakken. Dat je hem niet op tijd durft los te laten om in te sturen en dus evengoed de bocht uitvliegt.

Maar idd, als je remt schiet je motor omhoog en wil hij meer rechtdoor. Daarom moet je op de openbare weg altijd een marge houden naar de buitenkant van de bocht. Overkomt mij ook wel eens, als er in de verte een auto rijdt en ik geef lekker gas de bocht uit dan zit je er binnen de kortste keren achterop en dan moet je remmen. En dan merk je dat ook, maar gelukkig hoef ik maar zacht bij te remmen.
 
Over remmen in de bocht uit een andere response van mij:

Op 10/5 training met Freebike in Weert, programma:
1. Slippen met de motor: zijwieltjes: leren te remmen op nat wegdek zonder de zijwieltjes te gebruiken: een eye-opener wat er allemaal kan met de motor. Veel inzicht in weggedrag op nat wegdek: goede illustratie verschil in motorreactie bij blokkerend voor- of achterwiel.
2. Trialrijden: slootje in en uit, stapel banden over, omgevallen bomen over: het kan allemaal maar is erg intensief: goede conditie nodig, die ik blijkbaar niet heb..
3. Intermezzo: door Noord Limburg toeren: leuke weggetjes, relaxed rijden.
4. Remtechnieken met de eigen motor: voluit remmen, remmen in de bocht (gewoon snelheidsverminderen: rustig met de achterrem, flink remmen bij obstakel: voorrem: motor richt zich op: adequaat reageren hierop: keuze rechtopzetten: volop remmen, of doorgaan bocht en fiets met je lichaam weer plat te dwingen: hoe sneller de bocht genomen werd hoe pittiger de rechtopreactie van de fiets) kende ik al van vorige cursus maar blijft leuk. ABS bij bochtremmen: grote problemen: soort tankslapper fenomeen door afwisselend oprichten en weer plat gaan liggen van de motor... Een aanrader - de cursus dus :)
 
Wordt meestal in rijvaardigheidscursussen behandeld.

Bij MRO maken ze twee opmerkingen:

1. Blijf van de achterrem af.
2. Blijf van de achterrem af.

Reden hiervoor is met name de lastwissel die er dan plaatsvindt.

Leuk detail is dat ABS in een bocht nog steeds z'n werk goed (en nuttig) doet.
 
Wordt meestal in rijvaardigheidscursussen behandeld.

Bij MRO maken ze twee opmerkingen:

1. Blijf van de achterrem af.
2. Blijf van de achterrem af.

Reden hiervoor is met name de lastwissel die er dan plaatsvindt.

Leuk detail is dat ABS in een bocht nog steeds z'n werk goed (en nuttig) doet.

Da's het leuke van verschillende cursussen: vaak verschillende opvattingen! De opvattingen/ervaringen van de Freebike instructeurs staan lijnrecht tegenover jouw leerstellingen, zeker m.b.t.t. het ABS in de bocht. Ik heb ook 3 MRO/VRO cursussen van de KNMV gedaan en ook op de circuitmodules werd het gedoseerde gebruik van de achterrem in de bocht gepropageerd......

 
als je grip genoeg heb om te remmen...

..dan heb je ook meer dan genoeg grip om de bocht scherper te nemen...

scherper sturen en licht gas erbij :)
 
Ja, sowieso in de bocht altijd het gas erop.

Je kunt beter zelf proefondervindelijk erachterkomen wat het beste werkt. Nee, ik wil niet zeggen dat je jezelf het ziekenhuis of erger nog, het lijkenhuis in moet rijden :+ maar probeer al deze opmerkingen ter harte te nemen en zelf rustig te oefenen op een kalm stukje weg. Zoek dan zelf uit wat je het prettigst vind werken (dus de minste angst om te vallen maar wel het meeste resultaat).

Kan je wel aanraden om heeeeeel rustig aan te doen met je achterrem: je voorwiel is vergeeflijker dan je achterwiel (blokkeert minder snel). Zelfs bij rechtuit remmen blokkeert je achterrem heel makkelijk en voelt je motor erg onrustig aan. Het wordt al anders als je ook de voorrem gebruikt, maar anders wil je achterwiel je voorkant inhalen. Heb ik zelf onfijn eervaringen mee (niet gevallen hoor). Je voorrem is de meest krachtige rem die je hebt, je kunt met gemak je achterkant optillen en op dat moment heeft die dus 0,0 remfunctie.

Ik zou hooguit lichtjes je achterrem gebruiken om te zorgen dat je het gas erop kunt houden. Dus zorgen dat je afremt en toch je motor trekkend houdt. Want trekkende motor == stabiele motor. Maar dit heb ik nog nooit zelf uitgeprobeerd, dus doe het op eigen risico!
 
Soms is het onvermijdelijk dat je in een bocht wat bij moet remmen. Hoe is de beste manier??? Mijn grootste probleem is dat als ik in een bocht wat bijrem, mijn zx6r meteen de neiging heeft om rechtop te gaan. Met het gevolg dat je in plaats van door de bocht gaat. Rechtdoor de bocht uitgaat.
heel simpel...

ftt 3 volgen bij freebike wordt het allemaal uitgelegd...
www.freebike.nl

kan jij remmen in de bocht als de beste *D
 
Om de motor toch door die bocht te krijgen met de voorrem is druk zetten op het voetsteuntje dat het dichtst bij het asfalt is een prettig hulpmiddel.
en vervolgens de fiets onder je vandaan "trappen"? (zeker als je de rem los laat maar niet de druk vermindert)

nah, ik dank je feestelijk. 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan