Remmen is angst, toch? (reis verslag juni 2022 TET Frankrijk)

Sorry mannen beetje vreemd en drukke paar dagen gehad.
Gisteren papa dag en vanmiddag een uitvaart gehad. Beide geven niet heel ruimte en tijd om te schrijven.
 
Dag: 4
Vertrek: Dole, Frankrijk 9:30 uur
Overnacht: thuis in Nuenen 21:30uur
Route: vanuit de tomtom een kronkel route naar Alaincourt.
Vanuit daar TET sectie 13 richting het Noorden tot aan Lignéville, daar met de tomtom snelste weg naar huis.

Ik heb goed geslapen en deze ochtend geen wekker, rond 7:30uur ben ik wakker en blijf even liggen om wat te internetten.
Het ochtend ritueel waar ik bij La Mouche mee was begonnen is blijven hangen en bevalt me wel.
Uit de slaapzak, slaap zooi inpakken en dan pas aankleden, dan alles zo veel mogelijk inpakken nog zittend in de tent.
Zooi door naar de voortent en dan pas zelf naar buiten.
Dan hoef ik niet met mijn warme motorkleding op mijn knieën in de tent de slaapzooi in te pakken, ideaal zo.
Eenmaal buiten breek ik ook mijn tentje af en leg de buitentent even in de zon op het grindpad te drogen.
full


Ik heb nog wat stokbrood over van gisteren, en omdat ik het brandertje gisterenavond toch al gebruikt had zet ik een lekkere bak koffie voor me zelf met de Bialletti.
full


Ik eet mijn ontbijtje en bedenk mijn plan voor deze dag.
Al sinds ik onderweg ben achtervolgen de slechte weersverwachtingen me.
Tot nu toe heb ik op de heen weg 500km regen op mijn helm gehad en de rest van de dagen is tijdens het rijden gelukkig droog gebleven.
De verwachting voor gisteren was ruk maar dat viel zowaar mee. Gisterenavond las ik wederom op mijn telefoon dat het vandaag ruk zou zijn.
Maar wat tot mijn verbazing, er schijnt zowaar een zonnetje op mijn bol.
Dat veranderd het verhaal. Ik wilde vandaag, in de regen gewoon op de weg blijven, door de Vogezen heen wat slingeren richting Nancy en dan morgen weer verder kijken.
Maar nu het droog is en de verwachting in ieder geval voor het eerste deel van de dag okay is, wil ik toch wel TET weer op pakken ergens.
Ik plot een route in de Tomtom, slingeren door de dorpjes, de velden en de bossen tot een punt op de TET een stuk naar het Noorden.

Die kop koffie die zakt zo de broek in, dat zeggen ze bij ons thuis als de bak sterke koffie er voor zorgt dat je meteen naar de wc moet :o
Ik fris me ook meteen even op in het toiletgebouw, poets mijn tanden, trek mijn motorjas aan en ga op pad.
De eerste 15 minuten zijn nog door de drukte van de stad Dole heen, ik stop nog bij een lokale bakker voor wat proviand.
Maar snel word het rustiger en de weggetjes smaller.
full


Ik sjees langs een Maria standbeeld in het midden van nergens langs de weg.
Omdraaien en terug even beter bekijken en wat foto's maken.
full


Ik ben niet gelovig opgevoed en dat ook niet in de loop van mijn leven geworden.
Maar Maria, de beeltenis in deze vorm kan ik wel erg waarderen.
Op de vakanties met mijn vrouw lopen we altijd wel een kerk in als we ergens een dorp of stad bezoeken.
Er zijn veel niet zo mooie Maria beelden bij maar ook hele mooie, dit was er eentje in de laatste categorie, tussen de velden, erg mooi.

De route blijft slingeren en ik heb een feestje in mijn hoofd, heerlijk sturen zo, geen regen, leuke uitzichten en goed asfalt
En wat een grip hebben die Bridgestones voor een setje 50/50 noppen.
Ik ben zeker geen Rossi maar houd er wel van om er even aan te gaan hangen op dit soort weggetjes.


Ik kom niet in de buurt van de grenzen van de grip, heel soms voel ik de achterkant even wat zoeken als ik wat abrupt op het gas ga uit een bocht.
85pk of was het 80.. om het even, meer heb je niet nodig, vind ik dan toch.
Ja het mag soms wel iets meer bang geven maar het plezier is er zo niet minder van, en oh wat klinkt die twin lekker als de inlaat vol open gaat.
full


Veel graan velden, erg veel.
Het eerste dat ik dacht: die gekke oude Franse boertjes kijken ook naar het nieuws.
Oekraïne in oorlog, minder graan uit die oostelijke schuur.
Dat betekend tekorten, hogere prijzen en ja hoor in dat gat springen ze meteen.
Een kozijn schilderen, of een schuurdeur repareren daar doen ze niet aan maar ons aan graan helpen als ze er aan kunnen verdienen..
Geef ze eens ongelijk ;)
full


Ik hobby nog even door als wannaby coureur en hobbel een dorpje in.
Naast een stel grote drink troggen zet ik de Guzzi even stil, heb wat trek en dorst gekregen.
full


Ik denk dat er niemand wakker is, zo voelen dit soort dorpjes ten minste.
Slaaaaperig wordt je er van.
Ik app even met mijn vrouw, drink wat water en eet een chocolade croissant.
full


Het geluid van dit ding zorgt er voor dat ik moet pissen.. en niet zo een beetje ook niet.
Enig fatsoen heb ik nog wel in mijn donder dus ik houd me nog even in.
Snel klim ik weer in het zadel en buiten het dorp bij een boom langs de kant van de weg stop ik nog even snel.


De Tomtom heeft echt een toffe route uit gezet, lang leve de bochtige route optie.
Ik stop weer even om door het menu van de Tomtotm te kijken, er zal toch ook wel een optie bij zitten om dit soort gemaakte routes op te slaan.
En ja hoor die is er, dus ik klick op save.
Ik moet namelijk steeds aan mijn broer Sjon denken, die zou het hier ook geweldig vinden.
Gewoon een dag of 3 a 4 door deze omgeving rijden, van hotel naar hotel. Ik denk dat hij uit zijn bol gaat.
Als ik niet solo zou reizen, dan is hij wel de rijder waar ik mee op pad zou willen.
En dat terwijl ik echt nog nooit een ritje met hem gereden heb maar ik heb zo een voor gevoel dat wel een zelfde soort rijstijl hebben.
Vreemd eigenlijk dat het samen rijden met hem er nog nooit van gekomen is we roepen het regelmatig maar op een of andere manier...

full


Een paar dorpjes verder hobbel ik ineens langs een kasteel. Ook iets dat mijn vrouw en ik altijd opzoeken tijdens onze vakanties.
Heb er zelfs een route van gemaakt rondom mijn woonplaats.

full


Ik stop even en en strompel op mijn cros laarzen over de oprijlaan naar de poort.
Duidelijk in particulier bezit, een jongetje is aan het voetballen op de binnenplaats en ergens door een poort zie een man een aanhanger met hout uitladen.
full


Na nog een kwartiertje slingeren kom ik op het eindpunt van de route in mijn tomtom uit, en kan ik de TET op pakken.
Wel is ondertussen de lucht echt betrokken en vallen er wat spettertje.
Okay, ik check nog even het weer en voor de rest van de dag is het in deze regio iets van 75%kans op neerslag.
Nu is het nog maar een paar druppels dus ik gok het er even op.
Terwijl ik stil sta hier in Alaincourt komen er 3 allroads vanuit de tegenovergestelde richting aan, flink onder de modder, zadeltassen er op, crosslaarzen aan. The works zeg maar.
Ik steek vriendelijk mijn vinger op als de eerste voorbij komt rijden en hij remt meten en rijd de stoep op 10 meter naast me.
Zijn 2 maten doen het zelfde en ik denk nou volgt er vast een wedstrijdje sterke verhalen, of een goede tip waar je heerlijk in de blub kunt spelen.
Maar niets, de helmen gaan af, ze drinken wat, rommelen aan hun bagage, de helmen gaan weer op, de motoren gestart en weg rijden ze weer.
Ik denk what the F00k was dat nou weer.
Ja natuurlijk ik had ook wel iets kunnen zeggen maar hun reden mijn stoep op, zij waren te gast, ze hadden zich wel ff mogen voorstellen of zo :P
Evengoed hun gemis ik had ze nog wel een lekker pepermuntje kunnen geven.
Ik klim weer op de Guzzi en volg de TET sectie 13 vanaf nu, richting het noorden.

Na 5 minuten begint het harder te regenen en voordat ik echt zeiknat ben stop ik onder een stel flinke bomen, trek mijn regenpak aan, drink nog wat en eet mijn koffie broodje op en rijd weer verder.
Na wat stukjes simpel grind komt een goed nat blubberig bospad te voorschijn.
Dikke sporen vol met water, onbekend hoe diep.
Ik ploeter er door heen, stapvoets want de grip van de voorband is om te huilen in deze omstandigheden.
Vooruit kom ik wel, die achterband ploegt wel door maar voor... dat is geen pretje.
Het stuk is een goede 200 meter en ik doe er best wel even over zo,.
Mijn helm beslaat maar ik wil mijn vizier niet te ver open doen want dan regent de binnen kant ook nat.
Tempo is er niet dus frisse lucht komt er ook niet echt binnen.

Na een minuut of 10 rommelen kom ik weer op wat grind paden terecht, het tempo kan omhoog en de helm klaart weer op.
Wel zijn mijn handenschoenen doorweekt ik was vergeten mijn rubberen overhandschoenen er bij te pakken.
Ik stop weer even en zoek die op maar ik kan er maar eentje vinden.
Godver.. mijn uitrusting niet meer compleet.
full

Ja het mag dan wel geen Goretex zijn maar die rubberen dingen die ik over mijn motorhandschoenen aantrek hebben al een aantal jaren gezorgd voor droge handjes en handschoenen.
Enige dat ik kan bedenken is dat ik terug moet naar waar ik net mijn regenpak aan heb gedaan maar dan moet ik weer door die blub..
Nou laat maar :(

Zo lang als het grind is is het wel te doen, het blijft maar regenen en hard ook.
Ik stop nog ergens onder een afdakje om wat drinken en een verse Cardo want die aan mijn helm is ondertussen echt leeg.
De route brengt me ineens tussen de weilanden en in mijn helm hoor ik me zelf zeggen: O Oh..
Ik herinner me van 1,5 jaar terug op deze sectie 13 dat er veel, heel veel klei was. Toen in september zo droog en hard als het maar zijn kon.
Maar nu is het donker rood en gladder dan gemalen smurf.

Nou ja 300 meter later kom ik daar dan dus ook achter.
Voorwiel gaat link en ik rechts. Met een koprol land ik in het gras en de motor blijft op zijn kant achter in het spoor.
Zo als de meeste denk ik als eerste, optillen dat ding en door.
Eigenlijk zou ik moeten denk: foto. -> facebook, help..!!!Einz!11
Maar dat doe ik dus niet, ik til het ding op, stap weer op en zie dat mijn rempedaal is afgebroken.
Kak.. dat wordt dus niet meer off road rijden zo.
Ik start de Guzzi, klik hem in zijn 1 en vervolg mijn weg, eerste mogelijkheid asfalt stop ik en her plan ik mijn dag.
full


full


Het lijkt wat minder te regenen maar ik geloof het wel.
Tot nu toe heb ik alles heel gehouden en was ik nog niet 1 keer gevallen op deze trip.
Dat had ik graag zo gehouden, evengoed als ik dan toch moet vallen dan maar beter zo.
In het zachte gras, stapvoets rijdend netjes met een koprol het gras in.
Maar zoals eerder geschreven off road zonder achter rem in deze omstandigheden op dit zware varken..:N
Dat zie ik niet zitten, ik denk er niet te lang over na, ik had al gezien dat de verwachtingen voor de komende paar dagen wederom K met peren waren.
Het is nu 14:00 uur, ik klik in de Tomtom op "rijd naar huis" en stap weer op.
21:00 uur zou ik er moeten zijn. Dat trek ik nog wel.

In het eerste dorpje schuil ik even in een bushokje.
En overdenk mijn beslissing.
Ga ik nu meten met de staart tussen de benen naar huis.
Ja dus, zo voelt het niet trouwens ik heb 2,5 dag heerlijk gestuurd en alles heel gehouden.
En ook al was alles heel gebleven, nog 2 dagen in de regen spelen heb ik niet zo veel zin in.

Ondertussen is het droog maar ik heb er geen vertrouwen in, bovendien krijg ik mijn regenbroek niet zomaar uit.
Ik stop een stukje verder nog even voor een foto tussen de klaprozen en vervolg mijn weg richting de Tolweg.
full


Net voordat ik de tolweg op draai stop ik nog bij een bouwmarkt en koop een nieuw paar rubberen handschoenen.
Shit te klein die krijg ik niet over mijn motorhandschoenen heen.
Okay dus of droge en warme handen of veilig..
Ik kies voor het eerste, dus trek de net gekochte rubberen handschoenen aan en stop mijn motorhandschoenen nat en al in de tas.
Terwijl ik de tolweg op draai begint weer te stortregenen.
Nog erger dan op de heen weg afgelopen zondag.
Nou ja het is hier in ieder geval drukker, veel drukker met verkeer, veel vrachtwagens ook.
Ik blijf dus ver uit de buurt van de max toegelaten 130, met een gangetje van 100km/u sukkel ik richting Nancy.
Vooral die reparatie teer strepen, man man je voelt het ding gewoon met een slinger daar over heen gaan.

De ring van Nancy is chaos zoals dat in Frankijk wel vaker is, maar ik houd de Guzzi recht op.
Metz volgt en het wordt gelukkig droog.
De grens met Luxemburg over en ik stop bij het 2de tankstation langs de snelweg, vul de Guzzi tot aan de nek.
Eet en drink wat en rijd weer door.
Het is ondertussen de start van de avondspits en het is mega druk zo in de buurt van Luxemburg stad.
Filteren tussen de files door, de Luxemburgers gaan netjes aan de kant, ben blij dat het nu niet meer regent, zien ze me tenminste iets beter.

Ik trek door tot Luik waar ik even snel stop langs de kant van de weg, in de zon...
full


Nu wel, kun je wel..|(
Het is ondertussen 19:30 uur en ik begin wel trek te krijgen.
Ik blaf de grens over en stop bij de Mac Donalds bij Gronsveld en schuif een Big Mac menu naar binnen.
Klim weer op de Guzzi en hobbel het laatste ruime uur ook maar naar huis.

Om half 10 kan ik onze kat een aai geven en staat de Guzzi weer in de garage.
full


Ik schenk me zelf een glas Whisky in open en ga op de bank liggen.
Niet wat ik verwacht had, zo snel al weer terug thuis te zijn moet nog even schakelen.
Had ik onderhandeld met mijn vrouw om van zondag tot vrijdag op pad te kunnen zijn, ben ik nota bene eerder terug thuis dan zij is.
Nou ja.. het is maar zo, ik heb me vermaakt en weet weer wat ik wel en niet kan.
De droge routes, en de natte zonder klei gingen me goed af.
Dat zware varken heeft zich goed gedragen, heerlijk hoe makkelijk dat dit ding rijd op de TET.
Sectie 22, mooi en wel voor herhaling vatbaar, alhoewel iets meer offroad ook wel zou mogen.

Dit soort tripjes doen me dan wel bedenken wat beter zou kunnen.
Busje om heen te rijden? scheelt pijn in het achterwerk van de uren snelweg en spaart wat mm's noppen uit.
Nadeel is dat je de rest van het jaar weer met een busje zit te kijken.
Aanhangertje dan? Auto met trekhaak hebben we al maar die moet dan ook mee en dan kan mijn vrouw geen kant meer op thuis. (zakelijke auto zit niet in de bijtelling).
Ook de motor ontsnapt niet aan deze overpeinzingen.
Een stuk lichter zou wel prettig zijn, zeker als het heuvelachtig wordt en dan met name naar beneden.
Die goede 300kg (bike + mij + gear) moet toch afgeremd worden en dat is toch geen sinecure.
Een Husky 701, buiten het budget, KTM 690 enduro al wat beter te verkrijgen, een 640, enz enz.
Nou ja gedachten die denk ik wel bij elke rijder door het hoofd gaan zo tijdens of na een tripje.

Voorlopig moet ik het hier weer even mee doen, over een paar weken ga ik de Dutch 1000 rijden.
Dat op de Vespa, die me helaas vorig jaar liet staan met een defecte variomaat.
Kijken of we die rit dit jaar wel uit gereden kunnen krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Prachtig geschreven hoor!!

ps wij hadden ook altijd regen in Frankrijk, de ideale motor moet bestaat niet, een prachtige thuiskomst wel!
Thanks voor je reactie :+
Inderdaad een ideale motor is een utopie.. maar het beste compromis heb ik nog niet gevonden.
 
Bedankt voor het leuke verslag! Misschien als ik komende augustus minder ver wil rijden, ga ik ook sectie 22 doen. Lijkt mij ook een streek waar je in de hoogzomer weinig medeweggebruikers tegenkomt. En....weinig vette natte klei zo te lezen wat ik wel vond nabij de kerncentrale Metz.
Zal ook op YouTube nog ff kijken hoe je een neergelegde motorfiets ook alweer optilt. Bij een neergelegde africatwin750 gutst de benzine dan uit de overloop vd vlotterkamers wat de stress vergroot. Lopen dan alleen de vlotterkamers leeg of de hele benzinetank, weet iemand dat?.
Herkenbaar dat gluren bij makelaars in een leuke streek. Dole is prachtig, camping nabij de haven. (Zou best een keer naar de middellandse zee willen varen binnendoor Frankrijk, kom je hier ook langs en onder Langres door. Zie www. Nee, ik heb geen boot). Ben ook wel eens eerder thuisgekomen, ik was er klaar mee of soms in mijn ogen al te noordelijk om nog een keer leuk te overnachten. Achteraf, in de herfst/winter altijd beetje spijt daarvan, hahaha.
Heb je schade aan het rempedaal? Draai jij jouw spiegels naar binnen als het wat tricky wordt?
 
@James Bond dank voor je compliment:t
Sectie 22 was voornamelijk grind en een paar zand paden die dus wel wat modder kunnen worden.
Jou Africa twin heeft toch ook een benzinepomp? dan zullen als het ding omvalt alleen de vlotterkamers leeg lopen.
Is een Trans Alp het zelfde wat betreft blok en carburateurs? Ik kijk altijd naar Pedro Mota op Youtube, die heeft meestal niet zo veel haast als zijn Trans Alp omvalt dus ga er van uit dat het wel mee valt met uitlopende benzine.

Het rempedaaltje is afgebroken ergens halverwege dus niet meer te fixen.
Blijft een mode poppetje die Guzzi dus echt praktisch een inklapbaar pedaaltje is er niet voor te krijgen.
Ergens deze trip ging ik de 10.000km over dus het dingmoet toch een beurt hebben (al een afspraak gemaakt).
Meteen ook aangegeven dat ze een rempedaal moeten bestellen.
Spiegels zijn een setje super goedkope e-bay dingen die makkelijk in kunnen klappen/draaien.
Breken ze toch af dan zal het wel.
Ik draai ze dus niet naar binnen, laat ze gewoon staan zoals ze op de weg ook staan.
 
Bedankt voor het leuke verslag! Misschien als ik komende augustus minder ver wil rijden, ga ik ook sectie 22 doen. Lijkt mij ook een streek waar je in de hoogzomer weinig medeweggebruikers tegenkomt. En....weinig vette natte klei zo te lezen wat ik wel vond nabij de kerncentrale Metz.
Zal ook op YouTube nog ff kijken hoe je een neergelegde motorfiets ook alweer optilt. Bij een neergelegde africatwin750 gutst de benzine dan uit de overloop vd vlotterkamers wat de stress vergroot. Lopen dan alleen de vlotterkamers leeg of de hele benzinetank, weet iemand dat?.
Herkenbaar dat gluren bij makelaars in een leuke streek. Dole is prachtig, camping nabij de haven. (Zou best een keer naar de middellandse zee willen varen binnendoor Frankrijk, kom je hier ook langs en onder Langres door. Zie www. Nee, ik heb geen boot). Ben ook wel eens eerder thuisgekomen, ik was er klaar mee of soms in mijn ogen al te noordelijk om nog een keer leuk te overnachten. Achteraf, in de herfst/winter altijd beetje spijt daarvan, hahaha.
Heb je schade aan het rempedaal? Draai jij jouw spiegels naar binnen als het wat tricky wordt?
Als je ziet hoeveel tassen men soms aan de zijkant heeft hangen , al dan niet op de TET, is het maar de vraag of hij plat genoeg kan liggen om te lekken.
als de benzinekraan op vacuum werkt zou er in theorie geen benzine meer doorlopen, maar als die plat ligt kan het ook uit de tankdop komen of via de ontluchting daarvan. Die slang hadden ze namelijk geknikt op mijn motor, na mijn val en kwam er later dus achter dat dat de reden was dat mijn tank vacuum trok :/
Best is om het voor vertrek even te testen, misschien eerst even de vlotters aftappen om teveel knoeien te voorkomen en dan ook met tassen.
Als je in een geul of ander plat gedeelte de motor plat legt kan dat ook van invloed zijn natuurlijk.
 
Met een bakkie koffie tijdens een ochtendwacht ook zeer vermakelijk 'mee op reis zijn' :9

Leuk verslag, jammer dat de reis ingekort moest worden. Niet nog even ter plekken op internet naar een Guzzi dealer in de buurt gekeken om de reis te kunnen vervolgen?
Achteraf gezien had ik het misschien wel kunnen oplossen.
Weersverwachting was echter nog flink wat regen, dus had het een enorme klei bende geweest daar op de Noord Franse TET.
Daar is mijn motor echt te zwaar voor en mijn skill niveau veel te laag.
Dus maar besloten om naar huis te rijden.
Helaas was het de daarop volgende dagen ineens gewoon goed/droog weer.
Maar goed.
 
Achteraf gezien had ik het misschien wel kunnen oplossen.
Weersverwachting was echter nog flink wat regen, dus had het een enorme klei bende geweest daar op de Noord Franse TET.
Daar is mijn motor echt te zwaar voor en mijn skill niveau veel te laag.
Dus maar besloten om naar huis te rijden.
Helaas was het de daarop volgende dagen ineens gewoon goed/droog weer.
Maar goed.
Achteraf is bijna iedereen helderziend :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan