Remmen lopen aan

Roffelaar

Die hard MF'er
27 apr 2015
253
87
Dronten
Bij een KTM Duke heb ik dat ik een tijdje geen problemen heb met remmen. Remt goed, remmen lopen niet aan.

Maar af en toe heb ik dat mijn remhendel ineens veel strakker staat (alsof je de afstand van de remhendel naar het handvat groter afstelt) en de hendel is dan kneiterhard en zit totaal geen speling in.

Het voorwiel staat dan muurvast en pas na een aantal minuten kan je de motor weer rollen. Dag erna lijkt het probleem weer verdwenen te zijn om het de volgende keer weer te doen.

Soms rijd ik 60km zonder het te merken en dan ineens uit het niets heb ik het weer.

Remblokken zijn nieuw, zuigers losgeweest en schoongemaakt en opnieuw ingevet met speciale remzuigervet en remvloeistof nieuw (dot 4)... dit was wel voordat het probleem kwam. Ik heb hierna zon 400km gereden voordat het probleem ineens kwam.

Iemand ideeen?
 
Hoe bedoel je een stelschroef? je bedoelt de afstelling van de hendel, wat aangegeven wordt met 1, 2, 3, 4, 5, 6? Dat heb ik al geprobeerd te veranderen, doet ook niks.

Zuigers gaan met reservoir dicht en een lijmklem opzich wel goed terug. Niet geprobeerd met reservoir open.

Niveau van het reservoir ga ik even naar kijken. Hoe hoog moet dat staan? Zitten namelijk wel nieuwe remblokken in, dus moet niet te laag neem ik aan.
 
Hoe bedoel je een stelschroef? je bedoelt de afstelling van de hendel, wat aangegeven wordt met 1, 2, 3, 4, 5, 6? Dat heb ik al geprobeerd te veranderen, doet ook niks.

Zuigers gaan met reservoir dicht en een lijmklem opzich wel goed terug. Niet geprobeerd met reservoir open.

Niveau van het reservoir ga ik even naar kijken. Hoe hoog moet dat staan? Zitten namelijk wel nieuwe remblokken in, dus moet niet te laag neem ik aan.
Tussen minimum en maximum in.
 
Ik denk dat je compensatiegaatje gesloten is doordat de plunjer iets wordt ingedrukt want je hebt geen speling op je hendel en daar hoort wat speling op te zitten.
 
Bedankt allemaal voor het meedenken, waardeer ik enorm!

Ik heb gewoon speling op de remhendel. Ik zei alleen dat ALS mijn rem ineens vast staat, dan heb ik ineens geen speling meer op mijn remhendel.
Maar normaal gesproken heb ik gewoon speling op de remhendel.
 
Hahaha nee echt niet!

Ik vind het zelf ook heel vreemd. Ik heb vaak genoeg dingen aan remmen gedaan, maar dit snap ik dan echt niet.
Ik vind het zo vreemd dat ik er 400km probleemloos mee heb rondgereden nadat ik die remklauw uit elkaar heb gehad en dat dit nu ineens gebeurd.

Het is dan dat ik mijn remhendel op standje 3 heb staan en als ik dan het remhendel in druk, voelt het gewoon normaal. Je ziet de zuiger van de rempomp terugkomen. Maar als het probleem zich voordoet, dan staat de remhendel op standje 6 (meest ver weg van het handvat) en is dan kneitherhard en totaal geen speling. Rem staat dan muurvast.

Alsof de zuiger dan ineens helemaal naar buiten komt en de remhendel wegdrukt, alsof er een soort overdruk in het remsysteem komt.
En ook als het probleem zich voordoet, dan is het ook, dat als ik harder in de rem knijp, dan wordt de remhendel ook strakker en gaat de rem alleen maar vaster staan en na 5-10 minuten kan ie weer rollen.

Er zitten imitatiehendels op, maar dit heeft voorheen nooit een probleem opgeleverd. Altijd goed gereden.
 
Laatst bewerkt:
Als je begrijpt hoe je hydraulisch remsysteem werkt weet je dat je probleem alleen maar kan ontstaan als je plunjer de opening naar het reservoir afsluit.
Hoe ver kan je je hendel intrekken voordat deze tegen de plunjer komt?
 
Als je begrijpt hoe je hydraulisch remsysteem werkt weet je dat je probleem alleen maar kan ontstaan als de opening naar het reservoir afgesloten is. Dit kan door verstopping (vuil) of een plunjer die al wat ingedrukt is.
Hoe ver kan je je hendel intrekken voordat deze tegen de plunjer komt?
aangepast
 
Daar zit geen speling tussen. Bij geen enkele motor die ik heb. Heb bij allemaal even gecontroleerd.
Als ik de remhendel 1mm indruk, dan wordt dat rubbertje waar de plunjer zit ook 1mm ingedrukt.
 
Daar zit geen speling tussen. Bij geen enkele motor die ik heb. Heb bij allemaal even gecontroleerd.
Als ik de remhendel 1mm indruk, dan wordt dat rubbertje waar de plunjer zit ook 1mm ingedrukt.
Zet je originele hendel eens terug. Je zal zien dat je probleem met je rem (je eigenwijsheid is een ander verhaal;))voorbij is.
 
Ik heb de originele hendels niet meer. Wil ik wel weten, waarom dit nu ineens een probleem geeft en de afgelopen 3500km niet (zo lang zitten die hendels erop). Ik snap alleen je opmerking niet over mijn eigenwijsheid. Ik geef gewoon antwoord op je vraag en zeg dat het net zo is als bij mijn andere motorfietsen, waarvan ik er 6 heb.

Maar wellicht heb je een punt, probeer het zelf ook te snappen en hoe dat gaat in z'n werking. Ik snap nu waar je op doelt met imitatie hendels, maar dan nog zit ik met het ding dat het voorheen niet het probleem was.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de originele hendels niet meer. Wil ik wel weten, waarom dit nu ineens een probleem geeft en de afgelopen 3500km niet (zo lang zitten die hendels erop). Ik snap alleen je opmerking niet over mijn eigenwijsheid. Ik geef gewoon antwoord op je vraag en zeg dat het net zo is als bij mijn andere motorfietsen, waarvan ik er 6 heb.
Is het nou 3500Km of 400?
Hoe weet jij hoever je plunjer ingedrukt wordt als er geen speling op zit?
Al van het begin van je topic wijst alles er op dat je compensatiegaatje afgesloten wordt door de plunjer. Vijl de nok zover weg dat er net iets ruimte tussen die nok en de plunjer zit en je probleem is voorbij. Als je hetzelfde hebt bij al je andere motoren wil niet zeggen dat ze allemaal goed zijn maar dat ze allemaal niet deugen wat rem betreft. ik heb wel 30 motoren gehad maar nog nooit een zonder speling op de hendel en nog nooit dit probleem met de remmen gehad.
 
Nee 400km geleden heb ik die remklauw schoongemaakt en de remblokken vervangen. 3500km geleden zijn die remhendels erop gekomen.

Had m'n vorige post al ge-edit, moest het zelf ook nog begrijpen met waar je op doelt. Dat de remplunjer al iets ingedrukt kan staan in ruststand bij het monteren van andere hendels, omdat de nok niet dezelfde lengte heeft als wellicht de originele hendels vanaf het scharnierpunt.

Wat ik zelf bedoel met geen speling is, dat die nok tegen de plunjer aan leunt. Bij al mijn motoren is dat hetzelfde en de meesten hebben gewoon originele hendels en daar heb ik dat probleem natuurlijk niet mee.
.
shindy-16mm-rempomp-voor-22mm-stuur-type-2.jpg


Deze afbeelding bedoel ik, daar zit die nok ook tegen de plunjer of tegen het rubber van de plunjer. Maar wellicht heb ik je verkeerd begrepen bij die vraag.
 
Bij deze afbeelding zie je dat de plunjer maar een fractie van 1mm ingedrukt hoeft te worden om de opening naar het reservoir af te sluiten.
Als de vloeistof warm wordt zet deze iets uit en kan niet terug naar het reservoir waardoor je druk opbouwt in de remmen. Wat vuil tussen de plunjer kan ook al dit probleem veroorzaken maar dan zou je nou net weer speling moeten zien. Waarom je dat probleem nu pas hebt weet ik niet, ik weet wel dat het probleem duidelijk is.

rempomp.jpg
 
Nee 400km geleden heb ik die remklauw schoongemaakt en de remblokken vervangen. 3500km geleden zijn die remhendels erop gekomen.

Had m'n vorige post al ge-edit, moest het zelf ook nog begrijpen met waar je op doelt. Dat de remplunjer al iets ingedrukt kan staan in ruststand bij het monteren van andere hendels, omdat de nok niet dezelfde lengte heeft als wellicht de originele hendels vanaf het scharnierpunt.

Wat ik zelf bedoel met geen speling is, dat die nok tegen de plunjer aan leunt. Bij al mijn motoren is dat hetzelfde en de meesten hebben gewoon originele hendels en daar heb ik dat probleem natuurlijk niet mee.
.Bekijk bijlage 1386959

Deze afbeelding bedoel ik, daar zit die nok ook tegen de plunjer of tegen het rubber van de plunjer. Maar wellicht heb ik je verkeerd begrepen bij die vraag.
Die nok zit niet tegen de plunjer. Hier hoort altijd een beetje ruimte tussen te zitten.
 
Ahh duidelijk, wellicht heb je gelijk. Dat is inderdaad een kleine marge totdat de plunjer voorbij dat gat gaat.
Ik ga morgen eens die nok wat bijvijlen en zal hier het resultaat posten.

En ja dat was mijn grootste vraagteken, waarom dat nu wel het probleem is, maar goed we gaan het zien morgen.

Bedankt voor alle moeite! :)
 
Ahh duidelijk, wellicht heb je gelijk. Dat is inderdaad een kleine marge totdat de plunjer voorbij dat gat gaat.
Ik ga morgen eens die nok wat bijvijlen en zal hier het resultaat posten.

En ja dat was mijn grootste vraagteken, waarom dat nu wel het probleem is, maar goed we gaan het zien morgen.

Bedankt voor alle moeite! :)
niet vijlen voordat je met een voelermaat speling hebt gemeten. Een fractie is voldoende. Een reden dat het tot wissellen remblokken goed gegaan kan zijn is een heel klein luchtbelletje dat eruit gegaan is bij zuiger terug duwen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan