Remmen muurvast na vervangen van remblokken

KingCharles

Die hard MF'er
29 apr 2003
906
0
België
Ik heb net nieuwe, originele remblokjes gezet op mijn Fazer 600. Voorwiel draait voor geen meter. Een kort ritje resulteerde in een gloeiende voorrem en voorvork.
Toen ik het oliereservoirtje opendraaide, spoot de olie eruit.
Moet ik ergens druk aflaten na het plaatsen :?
 
Nee! Enne, niet echt handig om dat reservoir open te trekken....

Wat je had moeten doen toen je de boel los had:
het geheel schoonmaken. Cylinder die de remblokken aanduwt ook.
(vaak kan die er gewoon uit gehaald worden, hetzij met enige
zachte dwang...)

Dan had je de bij het plaatsen van de nieuwe remblokken de cylinder
in kunnen duwen, spul weer monteren, en dan de druk weer opbouwen
door de remhendel/pedaal te gebruiken.

Nu moet je achter nieuwe remvloeistof aan, want nu heb je echt te weinig
in het systeem zitten.
 
Volgens mij heb je door de nieuwe remblokken de remzuigers in je klauwen zover terug moeten duwen dat je een teveel aan remvloeistof hebt. Dat spuit er dan uit wanneer je het dekseltje los schroeft. Staat immers druk op als het niet weg kan.

Controleer in je remvloeistofreservoir of het niveau niet te hoog staat. Bovenste niveaustreepje is genoeg. Niet hoger. Als dit klopt zal je rem waarschijnlijk ook niet meer vast blijven staan.

Enne, alles wat je morst goed afvegen en wegspoelen met veel water. Remvloeistof houdt van verf/lak.
 
Ik heb nog nooit moeten bijvullen. Enne het reservoirtje is nog bijna vol. Bij het monteren kon ik de zuigertjes gemakkelijk helemaal tot achter duwen.

Fuck, en morgen heb ik een circuitdag :(

Sorry om te zeggen maar is het wel slim om de avond voor een circuitdag je remblokken te gaan vervangen? (hebben een aantal kilometers nodig om netjes op je schijf in te lopen en maximale vertaging te geven)
 
Sorry om te zeggen maar is het wel slim om de avond voor een circuitdag je remblokken te gaan vervangen? (hebben een aantal kilometers nodig om netjes op je schijf in te lopen en maximale vertaging te geven)

Ja, ik weet het, maar ze zagen er zeer dun uit.

Nu er minder olie in het reservoirtje zit, kan je het voorwiel terug met de hand draaien, moeilijk weliswaar, maar het draait. Ik ga eens een ritje doen om te zien of ze heet lopen.
 
Alles is toch goed nu?

Wat is er volgens mij gebeurd: Je moest je zuigers in je remblokken terugduwen om die nieuwe (dikkere) blokken te monteren. Hierdoor pers je remvloeistof naar boven. Dit komt terecht in het reservoir. Als gevolg hiervan steegt het niveau in het reservoir zo hoog dat het afdekmembraan in het reservoir het "beluchtgaatje" afdekte. Dat wordt immers net zo veel omhoog geduwd totdat er geen lucht meer uit kan.

Het restantje lucht dat toen nog boven het reservoir zat kon geen kant op, en stond dus onder druk. Hierdoor werd er konstant druk uitgeoefend op de remvloeistof die vervolgens je remblokken tegen je schijf duwt.
 
Alles is toch goed nu?

Wat is er volgens mij gebeurd: Je moest je zuigers in je remblokken terugduwen om die nieuwe (dikkere) blokken te monteren. Hierdoor pers je remvloeistof naar boven. Dit komt terecht in het reservoir. Als gevolg hiervan steegt het niveau in het reservoir zo hoog dat het afdekmembraan in het reservoir het "beluchtgaatje" afdekte. Dat wordt immers net zo veel omhoog geduwd totdat er geen lucht meer uit kan.

Het restantje lucht dat toen nog boven het reservoir zat kon geen kant op, en stond dus onder druk. Hierdoor werd er konstant druk uitgeoefend op de remvloeistof die vervolgens je remblokken tegen je schijf duwt.
:}
Nog één vraagje, wat is 'warm' voor een schijf.
 
Tja, wat is warm?

Een schijf kan bij stevig remmen zo heet worden dat je handen er aan vast bakken. Maar als je normaal rijdt, je motor uit laat rollen en alleen achter remt, dan moet hij toch echt koel zijn.

Als ik op mijn werk aankom (laatste kilometer binnendoor) dan hoef ik bij het aanbrengen van mijn schijfremslot niet bang te zijn dat ik mijn hand brand.
 
Laatst bewerkt:
:}
Nog één vraagje, wat is 'warm' voor een schijf.

Het feit dat je de vraag zo stelt vind ik al eng! Ga eens een RUSTIG blokkie om en probeer een eindje te rijden en alleen af te remmen op de motor en met de achterrem. Zijn, na tot stilstand te zijn gekomen, je voorremschijven heet, dan is het niet pluis!

Ps, doe dat eindje rijden alleen als het kan. Als het echt te bont is met je remmen, laat hem dan liever staan!

En idd. schoonmaken die vloeistof! Ik heb gezien wat het met m'n kuipdelen heeft gedaan toen ik gevallen was, en je wordt er niet vrolijk van. Laat staan op de lak van je tank of zo!
 
Als je schijf roodgloeiend is, is hij HEEL erg heet en heb je nu waarschijnlijk al een kromme schijf (lekker duur!). Morgen wordt dat waarschijnlijk een circuitdag op iemand anders z'n fiets ?

Op m'n XT ook eens gehad dat m'n zuigers vol in de schijf hingen tijdens het rijden. Die werd dus ook gloeiend heet, het plastic om de schijf (tegen zand enz.) smolt over de schijf heen en de schijf was zo krom als een schoteltje.. was niet mijn fout overigens *D
 
*D Het probleem blijkt opgelost te zijn. De schijf wordt zeer warm maar de veerpoten blijven koud. Wat eerst niet het geval was. Na een ritje van ongeveer 30km draait het voorwiel al heel wat vlotter.
De schijven zijn niet blauw gekleurd. Dus ik denk dat ik morgen met een gerust hart mij kan gaan uitleven. 8-)
 
*D Het probleem blijkt opgelost te zijn. De schijf wordt zeer warm maar de veerpoten blijven koud. Wat eerst niet het geval was. Na een ritje van ongeveer 30km draait het voorwiel al heel wat vlotter.
De schijven zijn niet blauw gekleurd. Dus ik denk dat ik morgen met een gerust hart mij kan gaan uitleven. 8-)

Ik had iets soortgelijks bij het vervangen van m'n remschijf voor. De eerste km's. moest de schijf plus blokken zich nog zetten en i.d.d. de eerste km's werd de schijf erg warm. Maar na een km of 10 rijden was dit voorbij.
 
Daar ben ik eerlijk gezegd ook een beetje bang voor. Is het sowieso wel verstandig om met gloednieuwe remblokken het circuit op te gaan? Ik dacht dat remblokken iets van 100km. een beetje ontzien moeten worden om verglazing te voorkomen.
 
I.D.

Er zal voorheen wel remolie bijgevoegd zijn .
Met mate je remblokken verslijten , daalt ook het remolie niveau .
f misschen was er teveel in .
Als je dus nieuwe gaat steken dan stijgt het niveau ook .
Pomp alle remolie er zoveel mogelijk uit .
Spoel er even door met nieuwe en ontlucht het remsysteem .
Helpt dit niet .
Misschien zit je remzuiger wel vast .
 
als je voorvork poten warm/heet zijn geworden, kun je er nog een probleem bij gekregen hebben, je lager van je voorwiel kan ook dusdanig warm geworden zijn dat het vet er tussen uit is gelopen.. Zou even je je voorkant van je brommer op tillen en kijken hoe je wiel draait, als je het lager hoort of voelt dan vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan