remmen ontluchten wat doe ik verkeerd?

pcseal

MF'er
10 okt 2005
57
0
purmerend
na gehele revisie van mijn voorremmen krijg ik geen druk op mijn remmen heb de splitter opengedraaid kwam alleen remolie uit heb toen geprobeerd druk op te bouwen en lucht er uit de remmen laten lopen komt nu alleen remolie uit maar kan nog steeds mijn handle naar achter trekken
ontluchten doe ik zo probeer druk op te bouwen ventiel los draaien tot dat de handle bijna tegen het stuur staat dat is toch de goede methode
groet bert
 
Probeer eens je rempomp zelf te ontluchten. Dit kan door de nippel van de rempomp even los te draaien als er druk op staat. Maar als dat niet helpt kun je ook even de banjobout losdraaien en natuurlijk daarna weer vastdraaien.
Vaak zit in de remppomp ( het hoogste punt) die laatste luchtbel vast ;)

Succes
 
Laatst bewerkt:
Plaats een slangetje op de ontluchtings-nippel van de remklauw die het verst weg zit (meestal links). Hang dit slangetje in een potje waar een bodempje remolie in zit. (zodat het uiteinde onder de olie staat). Vul het resevoir met remolie.

1. Bouw nu druk op met je remhendel.
2. Als je druk opgebouwd hebt, laat je iemand de nippel opendraaien. Laat je hendel dan niet los en druk 'm gewoon tegen het handvat.
3. draai de nippel dicht en laat de hendel weer opkomen.
Herhaal dit totdat er geen lucht meer uit het slangetje komt (of luchtbellen).
Vul op tijd je reservoir bij!

Doe dit ook voor de rechter remklauw.

Zo zou het moeten lukken.
 
Wat ikzelf wel een beproefde methode vind *D

Koop 2 flinke injectiespuiten (zonder naald) bij de apotheker.

Op 1 van de spuiten fiks je een stuk slang die ook perfect op je ontluchtingnippel van je remklauw past.

Haal de deksel van je remvloeistofreservoir.
Met de andere spuit (diegene zonder slang) kan je het reservoir dan leegzuigen.

De spuit met de slang verbind je met de ontluchtingsnippel van een remklauw en vul deze dan af met remvloeistof.
(wel ff omhoog houden natuurlijk)
Nippel van de remklauw een slag losdraaien en de plunjer van de spuit weer terugstoppen en de vloeistof van onder vandaan (remklauw) naar boven (rempomp) pompen dmv de injectiespuit.

wel tijdig je reservoir weer leegzuigen met de andere spuit, anders wordt het zo'n zooitje :X
Daarna nippel weer dichtdraaien.

Hetzelfde via de andere remklauw en klaar is klara.

De gedachte hierachter is:
Je hoeft geen remdruk op te bouwen met de (kleine) rempomp plunjer.
Lucht wil uitzichzelf al naar boven toe en op deze manier help je de luchtbellen juist om naar boven te gaan en op te lossen in je vloeistof reservoir.
 
Laatst bewerkt:
Probeer eens je rempomp zelf te ontluchten. Dit kan door de nippel van de rempomp even los te draaien als er druk op staat. Maar als dat niet helpt kun je ook even de banjobout losdraaien en natuurlijk daarna weer vastdraaien.
Vaak zit in de remppomp ( het hoogste punt) die laatste luchtbel vast ;)

Succes

Het klopt dat er een laatste luchtbelletje mee te verwijderen is maar dan heb je echt al wel behoorlijk remdruk hoor. Dr zit gewoon ergens lucht in de leiding of klauw en die moet er helemaal uitgepompt worden.

Gewoon een lange slang onderaan de nippel en een keer weer helemaal doorpompen. Het reservoir mag hierbij aboluut niet leegraken en anders weer opnieuw beginnen. De nippel dichtdraaien voordat je de remhendel loslaat, en opendraaien als je de remhenden inknijpt.

*edit: heb je die zuigers weer helemaal teruggedrukt in de remcillinders? Dat scheelt ook ontluchten.

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Klopt helemaal wat motorboom en anderen beweren. Nachtje remhandel vastzetten met touw of tyrap en s'morgens bij ingeknepen handle het touwtje of tyrap losknippen en handel langzaam loslaten. Je ziet dan nog heel veel kleine luchtbellen opstijgen en daarna moet het remmen weer perfect zijn.

Doe dit zelf al vele jaren zo en steeds weer verbaas ik me.

Is natuurlijk geen wondermiddel als remsysteem ergens lucht trekt dus niet dicht is.
 
Wat ik zelf doen tijdens een revisie is een spuit van de apotheek gebruiken met een slangetje. Ervan uit gaande dat het systeem schoon is, spuit je de vloeistof van onderen naar boven. Lucht wil altijd naar boven dus met beetje geluk heb je hem vrij snel ontlucht.
Er zal ongetwijfeld wat vloeistof langs het ventieltje stromen, maar daar leg je gewoon even een stuk wc papier omheen...
 
Wat ikzelf wel een beproefde methode vind *D

Koop 2 flinke injectiespuiten (zonder naald) bij de apotheker.

Op 1 van de spuiten fiks je een stuk slang die ook perfect op je ontluchtingnippel van je remklauw past.

Haal de deksel van je remvloeistofreservoir.
Met de andere spuit (diegene zonder slang) kan je het reservoir dan leegzuigen.

De spuit met de slang verbind je met de ontluchtingsnippel van een remklauw en vul deze dan af met remvloeistof.
(wel ff omhoog houden natuurlijk)
Nippel van de remklauw een slag losdraaien en de plunjer van de spuit weer terugstoppen en de vloeistof van onder vandaan (remklauw) naar boven (rempomp) pompen dmv de injectiespuit.

wel tijdig je reservoir weer leegzuigen met de andere spuit, anders wordt het zo'n zooitje :X
Daarna nippel weer dichtdraaien.

Hetzelfde via de andere remklauw en klaar is klara.

De gedachte hierachter is:
Je hoeft geen remdruk op te bouwen met de (kleine) rempomp plunjer.
Lucht wil uitzichzelf al naar boven toe en op deze manier help je de luchtbellen juist om naar boven te gaan en op te lossen in je vloeistof reservoir.
:^
in enkele minuten klaar *O*
 
Wat zou het voordeel hiervan dan zijn ??

Juist als je de handel inknijpt wordt de verbinding tussen remleiding/klauwen en het reservoir afgesloten.
Het reservoir is inderdaad afgesloten van de remleiding maar door druk op te bouwen worden de luchtbellen vele malen kleiner waardoor ze makelijker opstijgen.
Wanneer de hendel weer losgelaten wordt ontsnappen de bellen naar het reservoir
 
Ik weet niet hoe lang de TS ontlucht heeft en geprobeert heeft druk op te bouwen, maar bij het vervangen van de remleidingen van mijn BMW met brembo remmen moest ik minstens een half uur pompen voor er ook maar enige druk op het systeem ontstond. Ook ik heb met een spuit van 60cc (groter hadden ze niet op voorraad bij de apotheek) nieuwe olie gevuld vanaf de remklauwen naar boven toe. Die injectiespuiten zijn er in meerdere soorten. Ik heb die genomen met een tuutje. Hier past direct een stukje doorzichtige slang op. Kosten 2,30 euro.
full
 
Als je in de handel knijpt komen de zuigers in je remklauw dan naar buiten?

Je moet namelijk altijd een keer of 10 knijpen voordat de boel weer strak zit.


Hmm.... Het kan nog wel veel langer duren voordat het remsysteem met klauwen zich "settelt".
Kan soms wel meer dan 4 uur duren voordat het weer normaal is.
Komt vanzelf, maar duurt ff.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe lang de TS ontlucht heeft en geprobeert heeft druk op te bouwen, maar bij het vervangen van de remleidingen van mijn BMW met brembo remmen moest ik minstens een half uur pompen voor er ook maar enige druk op het systeem ontstond. Ook ik heb met een spuit van 60cc (groter hadden ze niet op voorraad bij de apotheek) nieuwe olie gevuld vanaf de remklauwen naar boven toe. Die injectiespuiten zijn er in meerdere soorten. Ik heb die genomen met een tuutje. Hier past direct een stukje doorzichtige slang op. Kosten 2,30 euro. [afbeelding]


Deze spuitmethode is idd gemakkelijk.
Maar als er geen doppie op de ontluchtingsnippel zat, vergeet deze dan niet eerst goed schoon te maken.
Of als er nog vloeistof in het systeem zit, eerst even wat vloeistof eruit pompen.
 
Laatst bewerkt:
utfs, is al veel over geschreven.

En pas op met gemorst remvloeistof, dat spul is niet goed voor de lak.


overdrijf daar niet zo mee...

vogelstront vreet ook lak weg.

als je een druppel remolie laat vallen op de lak, moet je dat gewoon afvegen en nadien wat spoelen met water, het is niet dat je hele lak in een fractie van een seconde weg is.
 
Laatst bewerkt:
Wat ook goed werkt is de hoofdremcilinder van het stuur halen en met de remhandle naar boven houden.Niet te ver,de remolie moet in het reservoir blijven.Voorzichtig de remhandle kleine stukjes inknijpen en de lucht die bij de banjo zit kan nu naar je reservoir ontsnappen.Je ziet het soms gewoon schuimen,zoveel lucht zit er nog in.
Zoals gemeld een elastiekje of ty-rap om het handle en een nacht laten staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan