Remmen slecht/verbrandt ??

mac d

MF veteraan
19 jun 2005
23.211
1.497
Noordzee
Weer eens een probleempje :X
Sinds vorige week valt het mij dus op dat m´n achterrem niet het geheel niet kan bij benen
´K moet met m´n hele gewicht op de rem gaan staan voor er ook maar iets van een reactie uitkomt ,blokkeren lukt gewoon niet
De voorrem is erg bijtenig geworden ,gewoon heel laat pakt de rem
het is heel moeilijk om geleidelijk te remmen
2 weken geleden zijn er bij mij stalen remleidingen opgekomen (weet niet het merk jammer genoeg '( ,is door een garage bestelt en opgezet)

Bij m´n achterrem heb ik het vermoeden dat er nog lucht in het systeem zit ,of dat de remblokken verbrandt zijn
Heb afgelopen zaterdag de achterste remklauw verwijdert en schoongemaakt ,zat vol moet troep en de remblokjes waren niet met de hand te bewegen
De remschijven zijn niet verkleurt ,heb alleen niet goed op de remblokjes gelet
|(
De remmen lopen zoiezo iets aan ,je hoort ze als je met de motor loopt
Mij is verteld door een dealer dat dit normaal is
Ik begin het aardig te betwijfelen

PS :
Het gaat om een GSX-R 750 K4

Is dit normaal remgedrag voor dit soort modelen :?
Verwacht het niet :N
 
Terug naar de garage en laten ontluchten, mijn eerst ingeving :)

Ze moet zoiezo zaterdag weg voor een 12000 beurt ,wel bij een andere garage dan die de leidingen erop heeft gezet
Laat ze er daar ook naar kijken
Alleen die voorrem ,die voelt helemaal niet aan als een spons zoals je zo verwachten bij lucht in het systeem :N
Alleen dat bijten ,voorrem bedienen : niks...niks..,ankers B|
Die achterrem kan ik niks voelen ,moet met m´n volle gwicht erop zetten voor een reactie ,dus dat sponzige voel ik dan echt niet

PS:
Het aanlopen had ze al vanaf het begin dat ik haar had
 
Als ik mijn fiets de schuur in druk hoor ik de blokken ook wel iets aanlopen, maar dat is volgens mij normaal.

Is je voorremklauw niet toevallig zeer vuil waardoor de cilinders eerst niet bewegen maar vervolgens door de opbouwende druk sneller dan normaal naar buiten komen :?
 
he Mac-d , ik denk dat die olie ververst moet worden in je achterrem.

en dat opeens bijten van je voorrem , jaaaaaaaaaa dat heb je met stalen remleidingen .
zo kun je heel laat remmen voor de bocht .

:}

lekker weer aan het werk of nog niet....? :X
 
he Mac-d , ik denk dat die olie ververst moet worden in je achterrem.

en dat opeens bijten van je voorrem , jaaaaaaaaaa dat heb je met stalen remleidingen .
zo kun je heel laat remmen voor de bocht .

:}

lekker weer aan het werk of nog niet....? :X


Kheb ook stalen leidingen maar geen last van bijtende remmen. Drukopbouw is wel groter maar gaat wel geleidelijk
 
Alleen dat bijten ,voorrem bedienen : niks...niks..,ankers B|
Die achterrem kan ik niks voelen ,moet met m´n volle gwicht erop zetten voor een reactie ,dus dat sponzige voel ik dan echt niet

PS:
Het aanlopen had ze al vanaf het begin dat ik haar had

Zacht aanlopen is heel normaal.
Dat "niks..niks..alles" heft weinig met je remleidingen te maken. Klinkt alsof je remblokken eerst op temperatuur moeten komen en dan pas gaan werken.
Zijn het originele blokken, geschikt voor de openbare weg?
 
Zuigers zitten achter vast en remolie achter vv.

Check je zuigers voor ook even op correcte werking, of ze allemaal wel uitgaan als je die rem indrukt wellicht blijft er 1 hangen. Krijg je vreemd remgedrag van
 
Als ik mijn fiets de schuur in druk hoor ik de blokken ook wel iets aanlopen, maar dat is volgens mij normaal.

Is je voorremklauw niet toevallig zeer vuil waardoor de cilinders eerst niet bewegen maar vervolgens door de opbouwende druk sneller dan normaal naar buiten komen :?

Ik heb nog geen 2 maanden geleden de remklauwen van de voorrem helemaal schoongemaakt ,lijkt me bijzonder als ze nou weer vol troep zitten :Y

he Mac-d , ik denk dat die olie ververst moet worden in je achterrem.

en dat opeens bijten van je voorrem , jaaaaaaaaaa dat heb je met stalen remleidingen .
zo kun je heel laat remmen voor de bocht .

:}

lekker weer aan het werk of nog niet....? :X

He ,El-Perro :W ,hoe is et ??

Bij het plaatsen van de stalen remleidingen is er bij allebei nieuwe remvloeistof ingegaan ,die zal toch echt niet na 2 weken al vervult zijn :9
En ja ,ik ben weer aan het werk :r ,vandaar dat ik zo laat reageer
Leuk ,met 1500+ man 7 internet computers delen :(

Zacht aanlopen is heel normaal.
Dat "niks..niks..alles" heft weinig met je remleidingen te maken. Klinkt alsof je remblokken eerst op temperatuur moeten komen en dan pas gaan werken.
Zijn het originele blokken, geschikt voor de openbare weg?

De originele remblokken zitten er nog op ,die zijn naar mijn weten voor gewoon straat gebruik :Y

Zuigers zitten achter vast en remolie achter vv.

Check je zuigers voor ook even op correcte werking, of ze allemaal wel uitgaan als je die rem indrukt wellicht blijft er 1 hangen. Krijg je vreemd remgedrag van

Zal het aangeven bij die garage dat ze er bij de beurt naar kijken :Y
Ga proberen vrijdag avond (nacht) zelf effe te kijken
 
Remklauwen schoonmaken garandeert nog niet dat de zuigers soepel kunnen bewegen (je gaf zelf aan dat na schoonmaken de blokjes achter niet bewogen konden worden met de hand). Als er ook maar enige corrosie zit aan de buitenrand van de zuigers dan kunnen deze gaan klemmen, vooral goed te merken als je nieuwe blokken plaatst (het ruwe deel van de zuigers wordt dan immers terug de klauw in geduwd door de dikkere voering). In dat geval is het beter de zuigers te vervangen, samen met de keerringen. Helaas zijn moderne remsystemen op (vooral) Japanse super-sports vrij gevoelig voor dit effect, vooral als je ook in de winter rijdt. De Nissins op mijn Honda zijn berucht voor corrosie en kunnen zelfs gaan kruimelen rond de zuiger-gaten!

Het kan ook zijn dat de achterrem te veel lucht in het systeem heeft. Controleer verder of de achterrem (vaak een zwevende klauw met zuiger(s) aan 1 zijde) zelf soepel heen en weer kan bewegen op de pennen. Haal de klauw er eens af en trek deze voorzichtig van de pennen af: Er zitten meestal rubber afdichtingen rond de pennen die kunnen gaan lekken waarna water de boel kan laten roesten, de pennen zetten daardoor uit en je zwevende klauw is niet langer zwevend.
Nb: Niet proberen als de klauw achter zuigers aan beide zijden heeft anders gaat dit niet op.

Ook nog: Ik heb ooit op een oude fiets hakende remblokken gehad op de glij-pennen die diep waren ingesleten. Dit moet wel vrij extreem zijn voordat dit echt het remmen beinvloedt maar is niet onmogelijk dus.

De voorrem zal hoogstwaarschijnlijk geen zwevende klauwen hebben, maar dit bijten kan OF betekenen dat de remmen na vervangen van de slangen en ontluchten eindelijk hun ware potentiaal tonen, OF dat ook hier de zuigers (deels) klemmen: Dit kan onevenredige belasting op je schijven geven. Dit geeft niet alleen een happerig effect maar zullen ook vroeg of laat je schijven krom maken: Niet te lang zo doorrijden dus.

Succes ;-)
 
Remklauwen schoonmaken garandeert nog niet dat de zuigers soepel kunnen bewegen (je gaf zelf aan dat na schoonmaken de blokjes achter niet bewogen konden worden met de hand). Als er ook maar enige corrosie zit aan de buitenrand van de zuigers dan kunnen deze gaan klemmen, vooral goed te merken als je nieuwe blokken plaatst (het ruwe deel van de zuigers wordt dan immers terug de klauw in geduwd door de dikkere voering). In dat geval is het beter de zuigers te vervangen, samen met de keerringen. Helaas zijn moderne remsystemen op (vooral) Japanse super-sports vrij gevoelig voor dit effect, vooral als je ook in de winter rijdt. De Nissins op mijn Honda zijn berucht voor corrosie en kunnen zelfs gaan kruimelen rond de zuiger-gaten!

Het kan ook zijn dat de achterrem te veel lucht in het systeem heeft. Controleer verder of de achterrem (vaak een zwevende klauw met zuiger(s) aan 1 zijde) zelf soepel heen en weer kan bewegen op de pennen. Haal de klauw er eens af en trek deze voorzichtig van de pennen af: Er zitten meestal rubber afdichtingen rond de pennen die kunnen gaan lekken waarna water de boel kan laten roesten, de pennen zetten daardoor uit en je zwevende klauw is niet langer zwevend.
Nb: Niet proberen als de klauw achter zuigers aan beide zijden heeft anders gaat dit niet op.

Ook nog: Ik heb ooit op een oude fiets hakende remblokken gehad op de glij-pennen die diep waren ingesleten. Dit moet wel vrij extreem zijn voordat dit echt het remmen beinvloedt maar is niet onmogelijk dus.

De voorrem zal hoogstwaarschijnlijk geen zwevende klauwen hebben, maar dit bijten kan OF betekenen dat de remmen na vervangen van de slangen en ontluchten eindelijk hun ware potentiaal tonen, OF dat ook hier de zuigers (deels) klemmen: Dit kan onevenredige belasting op je schijven geven. Dit geeft niet alleen een happerig effect maar zullen ook vroeg of laat je schijven krom maken: Niet te lang zo doorrijden dus.

Succes ;-)

:N
Dat was VOOR het schoonmaken van de achterste remklauw
Bedankt voor het advies Bobbel :}
Ze gaat zoiezo zaterdagmiddag weg voor een 12000 KM beurt
Ga morgenavond of zaterdag ochtend zelf nog kijken of ik er iets vreemds aan zie :Y
Heb alleen het vermoeden dat het voor mij 19 september geen Zandvoort wordt :Y |(
 
PROBLEEM GEVONDEN en op gelost *O*

Er zat inderdaad lucht in het rem systeem achter redlijk wat zelfs B|

Heb meteen de voorremmen ook maar gedaan :
Rechter remklauw klein beetje lucht
Linkerremklauw ook redelijk wat lucht in het syteem |(
Komt dus dat bijterige gedrag vandaan denk ik :9

Net effe de straat hier een paar keer in en uitgereden.
De voorrem is minder bijterig en de achterrem doet het nou ook GOED *O*
Achterrem in en kijken of ze wil wegrijden ,niet dus :P
Was vorige week wel anders ,trok ze gewoon door de achterrem heen B|

Heb dus alleen weer niet op dat aanlopen gelet |( ,da's voor de volgende keer :)
Nou eerst effe stukje :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan