Remmen slepen aan. remleiding?

Dark0z

MF veteraan
12 feb 2006
1.453
145
Van m'n cbr600f uit 2000 heb ik het probleem dat cups van de remklauw niet volledig teruggaan met als resultaat dat het voorwiel enigzins zwaar blijft lopen.

Wat ik al gedaan heb:

1. andere set (tweedehands) remklauwen gemonteerd (geen verschil)
2. vervolgens de set remklauwen gereviseerd (nieuwe rubbers, goed schoongemaakt in de groeven, cups goed schoongemaakt, cups en rubberen ringen voorzien van remvet). Dit gaf wel een verbetering maar nog niet optimaal
3. andere hoofdremcilinder (tweedehands maar in veel betere staat dan de vorige). Dit gaf ook verbetering maar nog blijft het aanslepen

Ondanks bovenstaande 3 pogingen blijft het voorwiel wat stroef lopen. Als ik de motor enkele dagen met rust laat, dan zijn de cups kennelijk wel goed teruggekomen, want dan kan ik het wiel netjes ronddraaien zonder teveel weerstand.

Nu bedacht ik mij. De stalen remleidingen zijn ook al +10 jaar oud en de motor heeft +- 4 jaar stil gestaan. Kan het zijn dat de remleidingen roet in het eten gooit?
 
als je de remmen op druk knijpt, en dan de ontluchtings nippel opent en sluit, slepen de remmen dan niet meer? Als dit het geval is zullen de remslangen het probleem zijn.
 
Van m'n cbr600f uit 2000 heb ik het probleem dat cups van de remklauw niet volledig teruggaan met als resultaat dat het voorwiel enigzins zwaar blijft lopen.

Wat ik al gedaan heb:

1. andere set (tweedehands) remklauwen gemonteerd (geen verschil)
2. vervolgens de set remklauwen gereviseerd (nieuwe rubbers, goed schoongemaakt in de groeven, cups goed schoongemaakt, cups en rubberen ringen voorzien van remvet). Dit gaf wel een verbetering maar nog niet optimaal
3. andere hoofdremcilinder (tweedehands maar in veel betere staat dan de vorige). Dit gaf ook verbetering maar nog blijft het aanslepen

Ondanks bovenstaande 3 pogingen blijft het voorwiel wat stroef lopen. Als ik de motor enkele dagen met rust laat, dan zijn de cups kennelijk wel goed teruggekomen, want dan kan ik het wiel netjes ronddraaien zonder teveel weerstand.

Nu bedacht ik mij. De stalen remleidingen zijn ook al +10 jaar oud en de motor heeft +- 4 jaar stil gestaan. Kan het zijn dat de remleidingen roet in het eten gooit?
Ik had dat ooit met een auto,de voering van een stuk leiding brokkelde van binnen af en blokkeerde het kanaal/leiding.
Dus goed mogelijk.
 
remhandel die niet hellemaal terug komt, danwel de zuiger hoofdremcilinder komt niet helemaal terug.
teveel remvloeistof in reservoir (druk opbouw in reservoir).
Hendel en zuiger is al behandeld. Een 2e keer nog eens melden voegt niet veel toe. Blijft de hoeveelheid een vloeistof over. Maar lijkt je dat waarschijnlijk na klauwen en hoofremcylinder vervangen?
 
Hendel en zuiger is al behandeld. Een 2e keer nog eens melden voegt niet veel toe. Blijft de hoeveelheid een vloeistof over. Maar lijkt je dat waarschijnlijk na klauwen en hoofremcylinder vervangen?
bedenk eens; remvloeistof lekker afvullen na ontluchten. eerst het rubber erop dan deksel er boven vastzetten. kan je zomaar met het rubber het vloeistof licht onder druk zetten. proberen kan geen kwaad. wat vloeistof uitnemen en weer dicht schroeven en kijken of dat een resultaat geeft.
 
bedenk eens; remvloeistof lekker afvullen na ontluchten. eerst het rubber erop dan deksel er boven vastzetten. kan je zomaar met het rubber het vloeistof licht onder druk zetten. proberen kan geen kwaad. wat vloeistof uitnemen en weer dicht schroeven en kijken of dat een resultaat geeft.
Dat zou alleen kunnen als je het potje volledig tot de rand gevuld zou hebben, en vervolgens het membraan, het vormdekseltje, en vervolgens het buitenste dekseltje zonder morsen van de vloeistof gemonteerd zou hebben. Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
 
In de openings post word duidelijk aangegeven dat er staal omvlochten remleidingen op zitten deze verouderen dus niet en alle opmerkingen daarover kan je dus vergeten , zolang er geen knikken inzitten of lekken zullen ze hun werk blijven doen .
Wat ik nog niet gelezen hebt is of de hendel op je stuur wel iets van speling hebt bij de pompzuiger waardoor je zeker van bent dat de pompzuiger geheel terug komt .
Ja ik weet het daar is wat over geschreven alleen dat van die speling nog niet terug kunnen lezen .
 
Ligt er ook aan of ts verwacht dat de remmen echt volledig vrij gaan lopen.
Schijfremmen blijven namelijk altijd wat slepen.
Zo lang de remschijf tijdens gewoon rijden zonder te remmen niet heet wordt is er niet zoveel aan de hand
 
Probeer eens of je de zuigers terug kan duwen de klauw in middels een schroevendraaier achter een remblok te wrikken? Dat moet zonder al te veel kracht kunnen.
Lukt dat niet, dat zit je probleem in de hoofdremcylinder. Olie kan niet terug het reservoir in.
 
Heb pas van 2 motoren alle remschoenen vernieuwd op oude schijven . Een oude remschijf zit eigenlijk vol met dalen en bergen . Was ook leuk te zien qua roest . Wat glimt op de schijf na een rit zijn de bergen en waar de roest blijft zitten zijn de dalen . Had ook wat wielen qua gevoel die wat aanliepen . Gewoon een ritje maken zonder te remmen en dan voelen of de remmen warm worden door het aanlopen....dus niet . Hierna een rit met constant op je remmen staan...lekker heet . Hierna weer een rit zonder de remmen te gebruiken en weer voelen...bleven koud . En dat is goed.
 
Heb pas van 2 motoren alle remschoenen vernieuwd op oude schijven . Een oude remschijf zit eigenlijk vol met dalen en bergen . Was ook leuk te zien qua roest . Wat glimt op de schijf na een rit zijn de bergen en waar de roest blijft zitten zijn de dalen . Had ook wat wielen qua gevoel die wat aanliepen . Gewoon een ritje maken zonder te remmen en dan voelen of de remmen warm worden door het aanlopen....dus niet . Hierna een rit met constant op je remmen staan...lekker heet . Hierna weer een rit zonder de remmen te gebruiken en weer voelen...bleven koud . En dat is goed.
zullen remblokken geweest zijn denk ik 😀
 
Binnenkort weer rijdenv op het circuit maar helaas nog steeds lopen de remmen aan.

Onlangs de remklauwen weer gereinigd schoongemaakt (vorig jaar nieuwe keerringen erin), gemonteerd en ontlucht. Dit leek goed te werken want nadat ik een slinger aan het wiel gaf draaide deze soepel 4a5 rondjes en bij het inknijpen van de remhendel genoeg remdruk. Vervolgens nog een nachtje een tiewrap om de remhendel en de volgende dag weer last van een slepende rem. Het wiel gaat dan maximaal 1 rondje rond als ik een slinger aan het wiel geef.

@Leejoow moet redelijk duwen om ze erin te krijgen

Toch maar de hoofdremcilinder reviseren of andere remleidingen?
 
Daarom ben ik geen fan van een remsysteem onder druk voor zolang.

Zover ik weet helpen de keerringen de zuigers terug te trekken bij het lossen van de rem. Doordat ze tijdens het remmen een beetje met de zuigers mee bewegen. Als ze na zo’n nacht langzaam terug bewegen terwijl de zuiger op z’n plek blijft, is de speling eruit, loopt de boel aan en verschuift het aangrijpingspunt.

Lijkt mij in elk geval. Zou de zuigers weer een stukje terug duwen en op de normale manier de remmen weer aanleggen. Dan hopen dat je wiel weer zo mooi vrij draait..
 
Daarom ben ik geen fan van een remsysteem onder druk voor zolang.

Zover ik weet helpen de keerringen de zuigers terug te trekken bij het lossen van de rem. Doordat ze tijdens het remmen een beetje met de zuigers mee bewegen. Als ze na zo’n nacht langzaam terug bewegen terwijl de zuiger op z’n plek blijft, is de speling eruit, loopt de boel aan en verschuift het aangrijpingspunt.

Lijkt mij in elk geval. Zou de zuigers weer een stukje terug duwen en op de normale manier de remmen weer aanleggen. Dan hopen dat je wiel weer zo mooi vrij draait..
Dat dus
 
Top, klinkt logisch. Volgend weekend weer de klauwen uit elkaar en de keerringen opnieuw positioneren :) het terug duwen van de remblokken had ik even geprobeerd en gaf wel verbetering
 
Terug
Bovenaan Onderaan