Remmen slepen aan. remleiding?

Dark0z

MF veteraan
12 feb 2006
1.453
145
Van m'n cbr600f uit 2000 heb ik het probleem dat cups van de remklauw niet volledig teruggaan met als resultaat dat het voorwiel enigzins zwaar blijft lopen.

Wat ik al gedaan heb:

1. andere set (tweedehands) remklauwen gemonteerd (geen verschil)
2. vervolgens de set remklauwen gereviseerd (nieuwe rubbers, goed schoongemaakt in de groeven, cups goed schoongemaakt, cups en rubberen ringen voorzien van remvet). Dit gaf wel een verbetering maar nog niet optimaal
3. andere hoofdremcilinder (tweedehands maar in veel betere staat dan de vorige). Dit gaf ook verbetering maar nog blijft het aanslepen

Ondanks bovenstaande 3 pogingen blijft het voorwiel wat stroef lopen. Als ik de motor enkele dagen met rust laat, dan zijn de cups kennelijk wel goed teruggekomen, want dan kan ik het wiel netjes ronddraaien zonder teveel weerstand.

Nu bedacht ik mij. De stalen remleidingen zijn ook al +10 jaar oud en de motor heeft +- 4 jaar stil gestaan. Kan het zijn dat de remleidingen roet in het eten gooit?
 
Hoe kan je controleren of het retourgaatje vrij is?
Ik heb dit reeds gedaan,
Pak een zallamp/telefoon(flits) en schijn door de cilinder, je kan dan makkelijk zien of het retourgaatje vrij is.
 

Bijlagen

  • 97DCCE48-733D-4EA8-A076-0E5A206A7FD9.jpeg
    97DCCE48-733D-4EA8-A076-0E5A206A7FD9.jpeg
    138,2 KB · Weergaven: 29
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Ik kom er niet uit. Is het normaal dat het voorwiel maximaal 1 rondje maakt als je er een flinke slinger aan geeft? Gaat om een cbr600f uit 2000

Heb nu dus mn remklauwen gereviseerd, een andere tweedehandse rempomp, rempomp/hoofdremcilinder gereviseerd. Stalen remleidingen (zijn wel +10 jaar oud, op het zicht ziet het er goed uit). Dit keer alles ontlucht en geen taiwrap om de voorrem voor het verdere ontluchten. Zodra alles goed ontlucht is dan moet ik echt flink mn best doen om het voorwiel max 1 eindje rondje om te krijgen. Is dit teveel weerstand?
 
Heb je uberhaupt al met de motor gereden sinds oktober 2020?
Zo ja worden de schijven heet als je wat hebt gereden.
Kan ook nog dat na een stuk rijden de remmen zich "zetten/inlopen".
Ik zelf heb al meerdere keren pompen,leidingen vervangen ,klauwen schoongemaakt.
Nog nooit problemen ondervonden
 
Heb je uberhaupt al met de motor gereden sinds oktober 2020?
Zo ja worden de schijven heet als je wat hebt gereden.
Kan ook nog dat na een stuk rijden de remmen zich "zetten/inlopen".
Ik zelf heb al meerdere keren pompen,leidingen vervangen ,klauwen schoongemaakt.
Nog nooit problemen ondervonden
Het is een circuitmotor zonder kenteken waardoor ik helaas geen testrondje kan maken.

Edit: even bij mn straat motor gekeken en die gaat ook maximaal één rondje met een goede slinger :) denk dat het gewoon normaal is. Iemand had bij mn circuitmotor gezegd dat mn voorwiel erg stroef ging en aanliep,d dus ging er direct vanuit dat dat niet hoort

Edit2: bij de straatmotor worden de schijfremmen, zonder deze te gebruiken, ongeveer huidtemperatuur na 10 a 15 minuten rijden. Hoort dat?

Zo ja, dan zit het bij mn circuitmotor ook wel goed denk ik :)
 
Laatst bewerkt:
Het is een circuitmotor zonder kenteken waardoor ik helaas geen testrondje kan maken.

Edit: even bij mn straat motor gekeken en die gaat ook maximaal één rondje met een goede slinger :) denk dat het gewoon normaal is. Iemand had bij mn circuitmotor gezegd dat mn voorwiel erg stroef ging en aanliep,d dus ging er direct vanuit dat dat niet hoort

Edit2: bij de straatmotor worden de schijfremmen, zonder deze te gebruiken, ongeveer huidtemperatuur na 10 a 15 minuten rijden. Hoort dat?

Zo ja, dan zit het bij mn circuitmotor ook wel goed denk ik :)
Ik denk dat je je er teveel op focust,natuurlijk worden de remmen bij je straatmotor warm,er is altijd enige vorm van wrijving,bij schijfremmen.
Ik zou nog 1 ding kunnen verzinnen dat je remmen iets aanlopen,deze is ook heel cruciaal bij circuitrijden : zit je rempotje niet te vol?
Zo ja,gauw remvloeistof eruit halen want teveel kan gevaarlijkzijn .
Doordat de vloeistof niet weg kan kunnen je remmen gaan blokkeren.
 
was er geen recall op Nissin remklauwen op bepaalde bouwjaren ongeacht merk?

Ik hoorde dat de klauwen zelf problemen gaven met aanlopen vd remmen

Volgens mij zijn dat hele betrouwbare en fijne klauwen,heel veel modellen rijden er mee.
Wat me wel opvalt is dat de bouten bij hem torx zijn terwijl er origineel imbus in zit,zo ver ik weet 🤔
 
Ik kom er niet uit. Is het normaal dat het voorwiel maximaal 1 rondje maakt als je er een flinke slinger aan geeft? Gaat om een cbr600f uit 2000

Heb nu dus mn remklauwen gereviseerd, een andere tweedehandse rempomp, rempomp/hoofdremcilinder gereviseerd. Stalen remleidingen (zijn wel +10 jaar oud, op het zicht ziet het er goed uit). Dit keer alles ontlucht en geen taiwrap om de voorrem voor het verdere ontluchten. Zodra alles goed ontlucht is dan moet ik echt flink mn best doen om het voorwiel max 1 eindje rondje om te krijgen. Is dit teveel weerstand?
Ik weet niet wat het officieel moet zijn, maar een hele slag door draaien lijkt mij mooi. Dat is mijn buikgevoel.
Ik heb iets soortgelijks gehad met een CB750 SevenFifty met rubberen remleidingen en enkelzijdige remklauwen.
Na het ontluchten vond ik de remhendel nog wat sponzig.
De remhendel 1 nacht ingetrokken met een spanbandje. Daarna liep de rem zwaar aan.
Remblokken iets terug geduwd en daarna de remhendel in geknepen om ze opnieuw tegen de schijven te leggen. Nu draait het voorwiel licht genoeg en het remt prima.
(Okay, geen stalen remleiding en enkelzijdige klauwen met glijpennen, voor het circuit voelt dat een beetje magertjes)
 
Terug
Bovenaan Onderaan