remmen speed triple

r5alpine

Rookie
2 jul 2011
21
8
emmen
hallo ik heb een speed triple bj 2002 en vind de voorrem niet fijn wat ik ook doe hij blijf sponsig aanvoelen

bvd Ron
 
de stroeve remzuigers waar over gesproken word, hebben niets met stroef door vuiligheid te maken.
er is teveel weerstand tussen de afdichting en de remzuiger, ook al is alles nieuw.
wanneer de remzuiger beweegt vervormt de afdichting teveel mee met de remzuiger.
dat is normaal maar hier vervormt de afdichting teveel.
wanneer je de rem loslaat vervormt de afdichting weer in de normale positie en trekt daarmee ook de remzuiger van de schijf.
en bij deze rem word de zuiger te ver van de schijf getrokken waardoor je de rem erg ver moet inknijpen voordat de rem begint aan te grijpen.
de oplossing is gecoate remzuigers.
weet uit het hoofd niet meer precies welke remzuiger, dacht dat je de zuigers van een daytona moest hebben.
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn weten zijn dat nissin klauwen,al staat er triumph op.
Type weet ik zo niet,volgens mij zaten deze ook op mij oude gsxr,prima en betrouwbare klauwen :)
Heb je de motor al lang,en is het plotseling zo gekomen?,of heb je deze sinds kort en was het euvel er al?
 
Ik heb mijn Triumph klauwen(na veel gepuzzel en checken) van de Speed Triple (1998)paar jaar geleden er af gedonderd en er Nissin klauwen opgezet(paste niet helemaal maar pas gemaakt)zat ook altijd te kutten met sponzige remmen en een drukpunt wat steeds veranderde.Strontvervelend. :r
Met de Nissins remt het alweer jaartjes voortreffelijk
Uiterlijk van de beide typen klauwen leken gelijk ja......
 
Laatst bewerkt:
hallo ik heb een speed triple bj 2002 en vind de voorrem niet fijn wat ik ook doe hij blijf sponsig aanvoelen

bvd Ron
Remleiding van li naar re remklauw loopt over het spatbord. Daar zit je lucht en je sponzig gevoel in.
Li klauw demonteren en hoog houden met ontluchten.
Tevens met ontluchten je stuur naar li draaien dat het ontlucht/toevoergaatje in de rempomp
op het hoogste punt staat.
Dat het een kwaal is, is bullshit. Race al jaren met de klauwen. Nooit problemen gehad.
Ik rij wel met twee leidingen naar de pomp, dus ontluchten is geen kwestie.
Als je er zeker van bent dat de zuigers gangbaar zijn moet het goed komen, anders klauwen reviseren. Koop dan de hele set incl de zuigers, die is naar verhouding het voordeligst.
 
Remleiding van li naar re remklauw loopt over het spatbord. Daar zit je lucht en je sponzig gevoel in.
Li klauw demonteren en hoog houden met ontluchten.
Tevens met ontluchten je stuur naar li draaien dat het ontlucht/toevoergaatje in de rempomp
op het hoogste punt staat.
Dat het een kwaal is, is bullshit. Race al jaren met de klauwen. Nooit problemen gehad.
Ik rij wel met twee leidingen naar de pomp, dus ontluchten is geen kwestie.
Als je er zeker van bent dat de zuigers gangbaar zijn moet het goed komen, anders klauwen reviseren. Koop dan de hele set incl de zuigers, die is naar verhouding het voordeligst.
Ik vertel geen bullshit, zie ook de post van Bananenman1001.
Jij hebt misschien een latere versie.
 
Inderdaad, en de praktijkervaring van Jerryt, en dan zal ik die van mij er ook nog even bijdoen ;) Plus het feit dat de Triumph dealer mij toen hetzelfde vertelde. Jij hebt misschien een net ander model klauwen?
 
Ik vertel geen bullshit, zie ook de post van Bananenman1001.
Jij hebt misschien een latere versie.
Nope, race al 14 jaar met de klauwen. Nooit problemen mee gehad met 50000 straat km p/jr, mits goed onderhouden natuurlijk.
Model klauw is niet gewijzigd van 97 tot 2006. Zowel Speed Triple 509/955 als Daytona 595/955 rijden ermee.
Ten tijde van op de markt komen, 1 van de best remmende fietsen...
 
Wat schrijft triumph zelf voor na hoeveel jaar de leidingen eens vervangen moeten worden...?
kan me vergissen maar ik dacht dat bijvoorbeeld yamaha het in het WPH om de 4 jaar heeft staan....
(niet dat ik ooit iemand heb meegemaakt die dat doet)
 
Nope, race al 14 jaar met de klauwen. Nooit problemen mee gehad met 50000 straat km p/jr, mits goed onderhouden natuurlijk.
Model klauw is niet gewijzigd van 97 tot 2006. Zowel Speed Triple 509/955 als Daytona 595/955 rijden ermee.
Ten tijde van op de markt komen, 1 van de best remmende fietsen...
Ik meen te weten dat de latere modellen gecoate remzuigers kregen, juist vanwege dit probleem.
 
Kan behalve aan lucht in het systeem, ook aan stroeve remzuigers liggen.

Sponsigheid kan alleen door lucht komen, omdat je lucht samen kan drukken maar olie niet.

Topicstarter moet gewoon nog een flesje remvloeistof halen en opnieuw verversen, want er is waarschijnlijk toch lucht bij gekomen.
 
Laatst bewerkt:
Twee verschillende klauwen, 1050 en 955.

Maar volgens TS, en hij is de kenner, zit er geen lucht in en is alles gangbaar. Tja, dan weet ik het ook niet meer.
Ik zou er gewoon alles voor de zekerheid nieuw op schroeven, better be safe than sorry :)

Het zou wel helpen als TS laat weten sinds wanneer het zo is, of het met de tijd kwam of na een onderhoudsbeurt, etc. etc. :+
 
beste zal zijn om bij de begin te beginnen
remklauwen eraf halen
zuigers eruit halen
rubber ringen verwijderen
zuigers schoon maken
remklauw schoon maken. evt met borstel in een "dremel"
nieuwe ringen met bijbehorende vet monteren
ontluchten
en zal het heele kleine laatste beetje lucht er echt niet eruit willen
een nachtje met ingeknepen hendel laten staan
weet zeker dat ie weer goed remt
 
Terug
Bovenaan Onderaan