remmen stoplicht geel

Ik vind het zo knap dat mensen al rijdend kunnen inschatten of iets 35 meter is of 135 meter
Dat kun je aan de pijlen zien. Die staan dan verder uit elkaar.
Je doet je snelheid * 3,6 =mps/aantal pijlen-3 :10-4 op de X-as en je trekt vervolgens uit nul één lijn naar dat punt en op de Y-as maak je een verdeling van 0 tot 1000 evenredig omgekeerd aan de x-as op de loodlijn. Nu trek je simpel een lineaire lijn en waar beide lijnen kruisen is de afstand tot de verkeerslichten. Mocht je een op getal onder de nul uitkomen dan heb je het waarschijnlijk verkeerd berekend of je rijd achteruit.
 
Mocht je trouwens merken dat je achteruit rijd, heb je hele andere problemen dan dat gele lampie bedenk ik me net. Het voordeel is dat je neverthenooiniet die moeder met kinderwagen aanrijd die net voor je de weg opkomt.
 
Dat kun je aan de pijlen zien. Die staan dan verder uit elkaar.
Je doet je snelheid * 3,6 =mps/aantal pijlen-3 :10-4 op de X-as en je trekt vervolgens uit nul één lijn naar dat punt en op de Y-as maak je een verdeling van 0 tot 1000 evenredig omgekeerd aan de x-as op de loodlijn. Nu trek je simpel een lineaire lijn en waar beide lijnen kruisen is de afstand tot de verkeerslichten. Mocht je een op getal onder de nul uitkomen dan heb je het waarschijnlijk verkeerd berekend of je rijd achteruit.
Ooooooh
Oké
👍
 
Oranje licht is stoppen ...............ik blijf geen bekeuringen betalen

hier in het midden van het land zijn er amper nog wegen waar je 80 mag pffffffffffffffffff
 
Was vandaag bij een stoplicht dat op geel sprong. Qua afstand motor naar stoplicht was ongeveer 35 meter schat ik. Dat is een behoorlijke afstand.
Een motor moet theoretisch ongeveer een remvertraging van 5 meter per seconde kunnen halen lees ik. ik reed toen 80 km/h = 22 meter per seconde.

Ik twijfelde op het moment dat het licht op geel ging. Ik dacht: "Zal ik hard remmen? " Toen heb ik maar besloten om toch door te rijden.

Wat zijn jullie ervaringen met geel licht?

Edit: auto's kunnen veel harder remmen dat motoren.... verschil is ongeveer per seconde 2 meter extra remvertraging. Daarom is plakken achter een auto, als motor, niet aan te bevelen collega motorrijders.....

Bron: Remweg berekenen | Autoexamens.nl

Mijn ervaring met geel licht: in je spiegels kijken of je kan remmen.

Braaf als ik was, remde ik met het lessen voor het B-rijbewijs keurig, wanrt oranje betekent remmen als dat kan.

Enfin, ik stond bijna stil toen de auto een zetje van achter kreeg. Een wat oudere heer met gevulde aanhanger remde wat minder voorspoedig dan ik.

Om later ook kort te beweren tegen de instructeur dat ik achteruit reed :+

Tja, auto's met aanhangers met hout erin verlengen de remweg..

Dus, goed spiegelen of het veilig is om te remmen. En kijken of er geeb rood lichtcamera's staan bij doorrijden.
 
Was vandaag bij een stoplicht dat op geel sprong. Qua afstand motor naar stoplicht was ongeveer 35 meter schat ik. Dat is een behoorlijke afstand.
Een motor moet theoretisch ongeveer een remvertraging van 5 meter per seconde kunnen halen lees ik. ik reed toen 80 km/h = 22 meter per seconde.

Ik twijfelde op het moment dat het licht op geel ging. Ik dacht: "Zal ik hard remmen? " Toen heb ik maar besloten om toch door te rijden.

Wat zijn jullie ervaringen met geel licht?

Edit: auto's kunnen veel harder remmen dat motoren.... verschil is ongeveer per seconde 2 meter extra remvertraging. Daarom is plakken achter een auto, als motor, niet aan te bevelen collega motorrijders.....

Bron: Remweg berekenen | Autoexamens.nl
Het is vrij simpel; Geel betekent STOP, indien stoppen redelijkerwijs niet mogelijk is; doorgaan.
Bij kruispunten waar je 70/80 mag ben je dus verder verwijderd van de stopstreep dan een kruispunt waar je maar 50 mag.
Omdat we het meest met dat soort kruispunten te maken en het makkelijk te houden zijn op de meeste wegen waar je harder mag dan 50 km/h de snelheden op kruispunten van die wegen teruggeschroefd naar 50 km/h, om dit soort vraagstukken te voorkomen.
 
Je remafstand is je snelheid gedeeld door 10 in het kwadraat en dan gedeeld door 2. Bij 80 km/u is de remafstand dus ((80/10)^2)/2 = 32 meter. Dan zou je op tijd stil kunnen staan, als je geen reactietijd hebt. Als je nog moet reageren komt er nog een seconde met 80 km/u bij, dus 22 meter. Dan kom je in totaal op 54 meter. Als je deze berekening nog moet maken op het moment dat het geel wordt ben je sowieso te laat.

In de praktijk krijg je toch gevoel over je remweg? Als ik bij een kruispunt kom, kijk ik om me heen en reageer redelijk intuïtief met mijn besluit om door te rijden of te stoppen.
 
:NZeer afkeurenswaardig. Je reed dus deels door rood en heb je bewust een gevaarlijke situatie veroorzaakt.
Er hadden KINDEREN kunnen oversteken hè!!!

Stoppen, stoppen stoppen.

want stel je voor dat er KINDEREN oversteken.

Nou dan heb je mij nooit zien remmen, zo kunnen kinderen bij mij altijd veilig oversteken

Pure stemmingmakerij. Jullie kunnen gewoon niet remmen.
kinderhaters!
 
Je remafstand is je snelheid gedeeld door 10 in het kwadraat en dan gedeeld door 2.
Uitgaande van jouw formule heeft de wrijvingscoefficient (en dus het gewicht van een voertuig en de ondergrond) geen invloed op de remafstand. héél bizar. ik geraak aan 80km/u in alle geval niet gestopt op 32m op een besneeuwde weg.
 
Laatst bewerkt:
Uitgaande van jouw formule heeft de wrijvingscoefficient (en dus het gewicht van een voertuig en de ondergrond) geen invloed op de renafstand. héél bizar. ik geraak aan 80km/u in alle geval niet gestopt op 32m op een besneeuwde weg.

Het wegdek, de kwaliteit van je banden, je remmen zelf, je gewicht (inclusief passagier en/of bagage) hebben natuurlijk allemaal invloed op je remafstand. Die formule heb ik uit mijn theorieboek. En daar worden deze factoren ook genoemd.
 
Die laatste 4 woorden (op een besneeuwde weg) maken wel veel verschil.
Maar er zijn wel degelijk wettelijke maxima gesteld waarbinnen alle voertuigen tot stilstand moeten kunnen komen. Daar moet bij ontwerp en productie rekening mee gehouden worden, anders voldoet het voertuig niet aan de wettelijke eisen voor een typegoedkeuring.
Controle op de remwerking bij een RDW of APK keuring is niet voor de kat zijn viool.
 
Er is geen volledige formule die de exacte remafstand kan geven als er zoveel factoren zijn die de remafstand beïnvloeden. Iedereen met een rijbewijs snapt dat wegdek, banden, gewicht en weersomstandigheden invloed hebben. Neem gerust contact met de uitgever van het theorieboek waar ik het uit heb: Contact | LENS Verkeersleermiddelen .
 
We hebben op het werk zo'n chauffeur...

Oh, het licht staat op groen? Nou, ik ga alvast maar remmen, wie weet springt hij straks op oranje en dan op rood. Als je lang genoeg wacht doet hij dat natuurlijk vanzelf, waardoor dat soort idioot gedrag nog bevestigd wordt ook.|(


Het is toch gewoon simpel, kun je veilig tot stilstand komen (rekening houdend met je snelheid, de af te leggen afstand, je remkracht, reactietijd, bumperklevers, overstekende kinderen) rem je, zo niet, (snelheid te hoog, afstand te kort, remkracht te klein, reactietijd te lang, bumperklevers te klevend, kinderen die dreigen over te steken) rijd je gewoon door en is er niks aan de hand.



Denk aan mijn snelheid, minder uw kinderen.:]
Zo stom als jij dat voordoet is dit anders niet. Nu heb jij het over alvast remmen, maar menig chauffeur reageert ook spastisch met uitrollen voor groen. Ik hou best van doorrijden, reed jarenlang een voorrangsvoertuig dus denk best affiniteit te hebben met verkeer. Maar met goede wegbekendheid, weet je op sommige baanvakken dat je het groene licht in de verte niet gaat halen. Met 70 waar je 50 mag red je dan oranje/ rood. Dan blijf ik daar niet gas geven voor groen om vervolgens na de brandstof verspilling harder dan nodig toch te moeten remmen. Ik rol dus uit, en sta sowieso toch te wachten op de volgende groen cyclus. Voor diegene achter mij die minder inzicht heeft scheurt mij voorbij en staat voor hetzelfde rode licht. Met 35% meer brandstof en remblokjes verbruik. En dan boos naar mij kijkend..🤣
ja, het staat sportief en met een auto van de zaak maakt het niet uit natuurlijk…
 
Laatst bewerkt:
Al wat je wil, maar dat middelste licht is oranje, niet geel.
Net zoals de oude Belgische snelwegverlichting niet geel is, maar oranje. Zo ook de pinkers van een voertuig, die zijn oranje.
(De écht meest juiste benaming is eigenlijk amber, wat dikwijls verkeerdelijk ook wel eens ambergeel wordt genoemd).

Maar goed, de kleur maakt niet uit. Voor mij part noemen ze het kakimatzijdeglansroos of zo.
Bij oranje (dat middelste licht dus), moet je stoppen als dat veilig kan. En net dáár zit het probleem. Volgens de overheid (de proffessionelen dus 🙄 ), kan je zelfs bij 90km/u op 10m van de lichten nog steeds veilig stoppen, óók als de baan nat is |(

Ik maak er mij geen zorgen om, als ik het bij het passeren niet nog net rood heb zien worden vind ik dat ik nog kon én mocht doorrijden. De enige pech kan je hebben bij een manuele controle door een mierrenn**kende agent, die kan je beboeten. De camera zal in geen geval flitsen (tenzij je te snel reed). In B werken die namelijk op beide overtredingen. Maar het licht moet al 3sec op rood staan om daar op te flitsen. Op snelheid flitsen ze ook bij groen.

Veel gevaarlijker zijn die bruuske remmers, staan stil voorbij de streep, en gaan dan terug achteruit.

Ik heb me ooit eens slecht gedragen, geef ik toe. Wordt oranje, de auto voor mij bruusk in de remmen. Stond stil ruim 5m verder dan de stopstreep, en zette zich in achteruit*. Ik kon vlot vóór de stopstreep stoppen, maar heb mij er met opzet een 3tal m overheen gezet, die kon dus niet meer terug, stond een beetje in de weg voor de dwarsrichting. Zal hem leren! Ben er achteraf niet zo fier op, maar toch ...


* En als je dan graag discussieerd over kleuren ... nog iets leuks (maar eerder voor het taal topic :+ ), heb je enig idee hoeveel mensen de "achteruit" versnelling schrijven met dubbele r? 🤣
 
Zo stom als jij dat voordoet is dit anders niet. Nu heb jij het over alvast remmen, maar menig chauffeur reageert ook spastisch met uitrollen voor groen. Ik hou best van doorrijden, reed jarenlang een voorrangsvoertuig dus denk best affiniteit te hebben met verkeer. Maar met goede wegbekendheid, weet je op sommige baanvakken dat je het groene licht in de verte niet gaat halen. Met 70 waar je 50 mag red je dan oranje/ rood. Dan blijf ik daar niet gas geven voor groen om vervolgens na de brandstof verspilling harder dan nodig toch te moeten remmen. Ik rol dus uit, en sta sowieso toch te wachten op de volgende groen cyclus. Voor diegene achter mij die minder inzicht heeft scheurt mij voorbij en staat voor hetzelfde rode licht. Met 35% meer brandstof en remblokjes verbruik. En dan boos naar mij kijkend..🤣
ja, het staat sportief en met een auto van de zaak maakt het niet uit natuurlijk…

Je hebt het nu over best een specifiek geval.
Ik trouwens ook. Die chauffeur van ons. Da's best een unieke vent. Hij kent de roulatie, weet dat hij het makkelijk redt en vertraagt dusdanig dat hij zeker weet dat hij het niet meer haalt. _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan