Remmen vraag. Mijn schijfremmen werken niet goed

DaDragon

MF veteraan
18 jul 2005
2.033
0
Apeldoorn
Hallo,

Ben in het bezit van een Honda Magna VF700 bj'85.
Nu is het probleem dat eigenlijk nooit goed heeft geremd met de voorrem.

Ik heb de blokken vervangen voor nieuwe. Alles is ontlucht en er zit genoeg vloeistof in (precies volgens boekje).

Als je de handle inknijpt dan zie je wel dat de blokjes dicht geknepen gaat worden.

Nu blijft hij slecht remmen. vergeleken met een andere magna kan ik mijn handle ook heel ver inknijpen.

Iemand een idee wat ik nog meer kan doen?
 
Hallo,

Ben in het bezit van een Honda Magna VF700 bj'85.
Nu is het probleem dat eigenlijk nooit goed heeft geremd met de voorrem.

Ik heb de blokken vervangen voor nieuwe. Alles is ontlucht en er zit genoeg vloeistof in (precies volgens boekje).

Als je de handle inknijpt dan zie je wel dat de blokjes dicht geknepen gaat worden.

Nu blijft hij slecht remmen. vergeleken met een andere magna kan ik mijn handle ook heel ver inknijpen.

Iemand een idee wat ik nog meer kan doen?
Werk alle remsilinders nog? soms werk drie en drie niet
 
Als je er geen verstand van hebt kan je je er beter niet mee bemoeien, zeker als het remmen betrefd.
Ga houten blokjes tussen je klauwen steken of zo |(
Wat moet er nou kapot zijn aan zijn remsysteem?
Of er zit nog lucht in of zijn remleidingen, of ze zijn versleten en dat zijn al slechte leidingen als ze nieuw zijn.

Inwenndige lekkage van je rempomp misschien?!
Hoe wou je dat anders controleren?

En ik heb zelf stalen remleidinging op mijn motor gestoken om te proberen, en ik rem nu echt geen meters per seconde harder hoor!
Ik ga niet zeggen dat stalen remleidingen slecht zijn, maar die kerel heeft van ineens slechte remmen. Dan zou het ineens in de remleidingen moeten zitten?? :W Ja dag hoor!
 
Ik ga niet zeggen dat stalen remleidingen slecht zijn, maar die kerel heeft van ineens slechte remmen. Dan zou het ineens in de remleidingen moeten zitten?? :W Ja dag hoor!

de motor is verkocht. maar het lag idd aan de remleiding. Deze was op sommige plaatsen dus niet goed meer..
nieuwe remleiding, nieuwe olie en hij deed het weer als nieuw.

tnx

_O- _O- _O- _O-

:W :W :W
 
Inwenndige lekkage van je rempomp misschien?!
Hoe wou je dat anders controleren?

En ik heb zelf stalen remleidinging op mijn motor gestoken om te proberen, en ik rem nu echt geen meters per seconde harder hoor!
Ik ga niet zeggen dat stalen remleidingen slecht zijn, maar die kerel heeft van ineens slechte remmen. Dan zou het ineens in de remleidingen moeten zitten?? :W Ja dag hoor!
Als je cup van je rempomp lekt dan loopt de remvloeistof er uit bij de hendel.
ook voelt hij dan niet sponzig aan maar zou steeds verder naar het stuur getrokken kunnen worden.
Als jij het verschil tussen rubbere en stalen remleidingen niet merkt dan heb je of heel goede rubbere leidingen gehad of je hebt niet alleen geen verstand van techniek maar ook nog eens kun je niet rijden
'(
 
Als je cup van je rempomp lekt dan loopt de remvloeistof er uit bij de hendel.
ook voelt hij dan niet sponzig aan maar zou steeds verder naar het stuur getrokken kunnen worden.
Als jij het verschil tussen rubbere en stalen remleidingen niet merkt dan heb je of heel goede rubbere leidingen gehad of je hebt niet alleen geen verstand van techniek maar ook nog eens kun je niet rijden
'(

Laat ik mij dan anders formuleren.. Het geld dat je uitgeeft aan stalen leidingen staat niet everededig aan het verschil in remweg.
en als ze zo goed zijn, waarom worden ze dan niet af-fabriek gemonteerd??
Het is allemaal na-aap gedrag.
En ik heb best wel verstand van techniek al zeg ik het zelf. Ben "al" 15 jaar automonteur en er zijn stukjes techniek op motor en auto die op elkaar lijken.
 
Af fabriek wordt dit type remleiding wel degelijk toegepast op de meer high end motorfietsen. Het wordt dan ook gezien als een meer exclusief item.

En het is dan ook wel degelijk zo dat je minder verlies van remdruk hebt door uitzetting van je leiding. Hierdoor zou je theoretisch en praktisch beter kunnen remmen als je er flinke kracht op uitoefent. Als de schijven en de blokken niet in orde zijn, dan maakt het het hele verhaal natuurlijk al ongedaan.

Maar goed, fiets weg, probleem opgelost. Koelaaaaaar :Y
 
Laat ik mij dan anders formuleren.. Het geld dat je uitgeeft aan stalen leidingen staat niet everededig aan het verschil in remweg.
en als ze zo goed zijn, waarom worden ze dan niet af-fabriek gemonteerd??
Het is allemaal na-aap gedrag.
En ik heb best wel verstand van techniek al zeg ik het zelf. Ben "al" 15 jaar automonteur en er zijn stukjes techniek op motor en auto die op elkaar lijken.
Ik denk dat het met geld te maken heeft.
Waarom zeten ze er niet standaart Ohlinsvering onder?
Het verschil van stalen leidingen t.o.v. goede nieuwe rubberleiding is niet zo heel groot maar t.o.v. versleten ruber leiding is enorm.
Er zijn wel motoren die standaart zijn voorzien van stalen remleiding.
 
Op (bijvoorbeeld) een Aprilia RSV Mille is alles standaard van Brembo (schijven, klauwen, pomp) en, jazeker, staalomvlochten remleidingen. Op motoren met high-end remmerij zit het dus wel degelijk, en da's niet voor niets...


Daarvoor hebben ze bij de RSV Mille geld bespaard op de vering... ;)
Die is zo slap, volgens mij zitten er BIC pennenveertjes in.
 
Fire Benman heeft wel enigzins gelijk. De druk op de remvloeistof plaatst zich in alle richtingen evenredig voort. Slappe leidingen zullen eerst worden opgepompt, alvorens ze evenveel weerstand bieden als de remzuigers. Vanaf dat moment komen de zuigers onder een even grote druk te staan als bij eenzelfde systeem met (voor mijn part) massieve koperen leidingen of met staalomwondenleiding. In principe kan een andere leiding dus nauwelijks tot een grotere remkracht leiden, al is die wel veel eerder beschikbaar en daardoor beter doseerbaar. Maar...

Nu zit hier een addertje onder het gras, want een deel van de energie wordt opgeslagen in de rekkende mantel (in de vorm van rekspanning). Hiervan wordt nog een klein deel omgezet in warmte door het rekken. Die energie zijn we kwijt, maar dat merk je niet eens. Het andere deel wordt door de leiding aan het remsysteem teruggegeven op het moment dat we stoppen met remmen. Te laat, deze energie wordt niet benut, en kan zelfs zorgen dat de rem met enige vertraging loskomt (reageert hier dus ook minder direkt).

Het mag duidelijk zijn dat bij slappe leidingen iets meer energie nodig is om eenzelfde druk op de remzuiger te brengen. Naast een veel direktere bediening kan een staalomwonden leiding dus inderdaad ook leiden tot iets meer remvermogen. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan