Remmen

Ratz

MF veteraan
19 apr 2003
71.456
15
Hoi, ik heb de volgende vragen:
#1:
Op de foto is een blok omlijnt:
waar dient dit voor? Ik heb begrepen dat het iets met remkracht op de voorvork te maken had :?

#2:
Is het ontluchten gewoon hetzelfde :?
Toen ik dit wilde doen, en de ontluchting-nippels losmaakte, en op de gewone ,manier wilde ontluchten de remvloeistof ververseni.v.m. ook het vervangen van de remblokken, ik op geen enkele manier druk krijg. :(

HELP
 
Laatst bewerkt:
Foto pakte ie net niet :?
full
 
Het lijkt erop of er een koppeling bestaat tussen de druk in het remsysteem en de vork.
Zoiets als bij hard remmen meer druk in remsysteem, dus ook in de vork, dus minder in zijn vering gedrukt worden.
Heet dit soms anti-duik systeem?

Zo te zien moet ontluchten op de gewone manier lukken.
Heb je als eens vullen via de ontluchtnippel geproberd?
Bij mij hielp dat laatst; je duwt dan de luchtbellen (omhoog!) voor je uit.
Ik gebruik daar zo'n lab.-fles met doseertuit voor.
 
Maar dan nog, ik krijg wel vloeistof uit de nippels, maar geen druk :?

Dat 'via de ontluchtings-nippels vullen' kon ik nog niet..............
 
|( ...Het was het rem-cilindertje......... :Z ......
Iemand nog een compleet setje liggen van een GSX1100ES.
Rem-hendel hoeft er niet bij te zitten?
Anders haal ik wel zo'n cilindertje.


Dat van dat rem-cilindertje/pomp nam ik aan n.a.v. een advies trouwens!
 
Laatst bewerkt:
Ehm... Misschien ben ik gek maar waarom ontlucht je het systeem als je alleen een paar nieuwe remblokken monteert? Dat is namelijk helemaal niet nodig. Hoogstwaarschijnlijk heb je nu juist door het ontluchten je rempomp gesloopt. Dit kan heel goed gebeuren en het is me zelfs bij auto's al meerdere malen gebeurd. De oorzaak is dat er diep in de rempomp corrosie zit. Bij normaal remmen heb je de cylinder nooit helemaal ingedrukt en dan bereik je dat stuk dus niet (en daarom corrodeert het daar dus). Bij onluchten kom je er wel en dan sloop je dus je sealtjes waardoor hij gaat lekken.

BTW: Dat ding vooraan je voorpoot is inderdaad je antiduik inrichting. Bij remmen komt er via de leiding druk in het apparaatje en dat duwt weer een klepje op zijn plaats in de voorvork waardoor hij veel meer dempt.
 
Laatst bewerkt:
Ja, 'ontluchten' kun je het niet noemen eigenlijk.
Ik wilde er nieuwe vloeistof erachteraan pompen.

De voorremmen, eigenlijk achteraf, hebben niet altijd optimaal gewerkt.
Dan weer meteen grijpend, dan weer op het einde(slag van de hendel)
Ik denk dat slijtage er al aan zat te komen, en ben blij dat het stilstaand is gebeurd...niet?
 
Dat is zo...

Als ik jou was, zou ik meteen ook de klauwen eens goed nakijken/schoonmaken. Waarschijnlijk zit daar onder de stofringen en sealtjes ook een hoop corrosie. Scheelt een hoop als dat ook goed en soepeltjes werkt
 
Yep, als ik toch bezig ben, kijk ik het gelijk na, en maak het meteen schoon etc.
Ik wilde 'de laatste puntjes op de I zetten' voordat ik meeging met een motorweekend, waar werkende remmen, o.a., wel een must zijn :) (Eifel-tour) :]
 
Het volgende:

Als ik de remleiding loshaal van het remvloeistofreservoir, en ik knijp de hendel in, moet er dan ook remvloeistof uitkomen :?

Het ontluchten is me gisteren uitgelegd op deze manier:
Eerst ontluchten bij de remvloeistofhouder....(tell me how :? , of is dat zoals hierboven beschreven?)
En dan in het midden bij de remverdeler......

Mag dat?.... ;) .....
 
Als je niet weet hoe het zit zou ik er maar vanaf blijven.
Remmen zijn toch belangrijke dingen op een motorfiets en als ze weigeren op het moment dat je ze nodig hebt heb je toch wel pech.
Doe deze klussen met een bevriende motorrijder die er wel verstand van heeft of laat het anders aan je dealer over.
 
Nou ik weet, redelijk, hoe het zit, na wat info. ;) , maar ik ken deze manier van ontluchten niet :? (ik wist dus voor kort ook niet waar die alu. blokjes voor waren), dus weet ook niet offie bij de houder(bevestiging van de remleiding), bij het intrekken van de hendel, ook vloeistof eruit moet gooien.

Hij gaat ook naar de dealer(ontsteking,kleppen en carbs stellen), maar wil dit gewoon even voor mijn eigen weten hoe het zit.

Kom ik er echt niet uit, laat ik het over aan de dealer, en kijk over de schouder mee :)
 
Nou er gisteren mee naar de dealer geweest.
Remcilinder bleek er niet uit te kunnen(ook niet na met een brander te hebben gegoocheld :( ).....
Dus komt er een ander rempotje op......en een grote beurt....... :] .....
 
Terug
Bovenaan Onderaan