remmerij, niet goed ontlucht of...?

obme_ief

MF veteraan
2 aug 2003
1.190
0
scheemda
zit ik net iemand advies te geven over hoe je je remmen onlucht, loop ik zelf tegen iets vreemds (mogelijk) aan.

had eerst 1 remklauw, netjes ontlucht, remmetje hard, ik blij.

vandaag 2de klauw aangesloten, netjes ontlucht, remmetje niet hard, ik niet blij.

als ik een tijdje pomp met de rem dan voel ik em harder worden, daarom vermoed ik dat het er niet aan licht dat er nog lucht in zit (????)

zou het kunnen zijn dat de zuiger niet makkelijk genoeg naar buiten komt en als het ware te ver terug word getrokken?

waarom ie het dan wel doet als ik pompend rem (wel iets van 15 x pompen) snap ik niet.

hij remt trouwens wel maar moet de handle geheel in knijpen en remt ook niet zo strak als zou kunnen...

staat nu met een ty-rappie eromheen in de schuur, hopend dat dat soelaas bied maar vraag het me af.

ps: het rempompje is wel degelijk voor 2 klauwen :)
 
Laatst bewerkt:
Kan me niets anders voorstellen als lucht in de leiding. Remde voor verversen toch ook goed, dus zuigers,schijven zijn toch allemaal in orde? Na verversen is het klote, dus kan volgends mij alleen lucht in leiding zijn ?

De Kale
 
niet helemaal want eerst 1 klauw in gebruik, toen goed, nu 2 klauwen en niet goed :)

zou kunnen hoor, dat er toch nog lucht in zit maar is dat ook te rijmen met het 15 x pompen en dan wel hard?

zou het kunnen zijn dat door slijtage m'n hoofdremcilinder ding niet genoeg vloeistof meer pompt?

dus dat ie daarom 1 klauwtje nog wel redde maar 2 niet?

help, kweet het ook niet meer hoor -O-
 
Waarom remde hij voor het verversen wel goed dan? Ik heb recent de hele flikkerse boel los gehad. Dacht toen ook dat er iets mis was, want kreeg ook geen remdruk. Zeer lang doorgepompt, toen wel weer druk. Pomp eens even kwartiertje door !

De Kale

(bij twijfel naar de dealer, recent hebben de remmen mij een gebroken sleutelbeen opgeleverd ! )
 
moet echt lucht zijn wil er soms niet makkelijk uit spreek uit ervaring
je kunt eens proberen om erg snel te pompen wanneer je een slangetje aangesloten hebt die in remvloeistof hangt dan heb je kans dat hij het wel doet
 
gewoon origineel...

2 nachtjes ty-rap brachten ook geen uitkomst maar..kan er dus van uit gaan dat dit niet ligt aan hangende zuigers? > dus lucht?

en als lucht, dan snap ik nog steeds niet waarom meermaals pompen wel werkt, als iemand me dat kan uitleggen?
 
Na het eerste ontluchten nog bijgevuld?
de leiding was leeg en het reservoir vol, na het eerste ontluchten zit de leiding vol en meestal is het reservoir dan een stuk lediger omdat nu in de leiding zit.
 
gewoon origineel...

2 nachtjes ty-rap brachten ook geen uitkomst maar..kan er dus van uit gaan dat dit niet ligt aan hangende zuigers? > dus lucht?

en als lucht, dan snap ik nog steeds niet waarom meermaals pompen wel werkt, als iemand me dat kan uitleggen?
omdat je dan de lucht een beetje comprimeerd door extra vloeistof er bij te persen en dan krijg je wel druk alleen niet erg betrouwbaar
 
Ik heb ook ff een vraagje over remmen, op mn NX250 kan ik mn voorrem helemaal inknijpen tot het handvat :? hij remt dan wel stevig maar ik weet dat het niet hoort. wat kan ik hier aan doen??

bijvoorbaat dank
 
@nx250 : staat van je blokken?
en vloeistofniveau?

stalen remleiding is wat leuker (minder sponzig)
en over probleem van de TS : vacuumtrekken vanuit de ontluchtingsnippel?
doen ze wel eens bij motorzaken om te ontluchten.
iig de lucht in de klauw wordt eruitgehaald.

Hoe zit je leidingsysteem?
zit er een remdrukverdeler tussen je klauwen of gaat de leiding eerst naar 1 klauw en vervolgens over je spatbord naar de andere klauw?

in de remdrukverdeler kan ook lucht blijven hangen iig.
 
ok, eindconclusie dus toch lucht.

dan zal het in de klauw moeten zitten, heb wel een remverdeel dinkie maar die heb expres losgehaald zodat ik 'm een beetje kon bewegen tijdens ontluchten.

denk dat ik hetzelfde met de klauw moet doen dan.

tnx voor het meedenken :)
 
ok, eindconclusie dus toch lucht.

dan zal het in de klauw moeten zitten, heb wel een remverdeel dinkie maar die heb expres losgehaald zodat ik 'm een beetje kon bewegen tijdens ontluchten.

denk dat ik hetzelfde met de klauw moet doen dan.

tnx voor het meedenken :)

Kan ook in de hoofdremcilinder zitten.
 
Yup, kloppen met het handvat van een schroevendraaier en vervolgens de ontluchtingsnippel als hoogste punt houden (is in gemonteerde toestand zeker niet altijd het geval!) wil ook nog wel eens helpen om het laatste belletje lucht eruit te krijgen. Ik ontlucht hetzij met een Mity-Vac of vul het systeem met een injectiespuit andersom (van beneden naar boven). Weinig problemen op die manier.
 
Heb het bij mij al eens gehad dat er een luchtbel bij de banjobout van de remcilinder bleef zitten.

Even pompen, hendel inknijpen, banjobout iets lossen, weer vastdraaien en hendel loslaten.

Wel ff doekje oid om de banjobout want het sputtert nogal :Y
 
nou, 't blijft tobben -O-

beide klautjes losgehad, op getikt, mag niet baten, banjoboutje zoals hierboven genoemd ook gedaan maar helpt ook niet...

nou ja, gelukkig remt ie zo ook maar netjes is het niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan