Remolie verversen

kloasje

MF'er
21 jun 2001
145
0
H,zand
Hallooo,
Ik wil mijn remblokken, en dan tevens mijn remolie verversen.
Hoe dit in zijn werk gaat, ontluchten e.d. weet ik wel.
Ik weet alleen nog even niet wat ik met dat rubber harmonicaatje
in het reservoir aanmoet, en waar het precies voor dient??
Mag er lucht zitten tussen olie-niveau en harmonica?, of moet ik dit
rubbertje zover in de olie duwen dat de lucht weg is??
Ben zeer benieuwd naar de reacties!

Groetjes uit het zonnige Zeeland
 
Dat rubberharmonicaatje is er voor om er voor te zorgen dat er geen water in je remsysteemkomt... Is dus niet als luchtseal oid bedoeld... Gewoon netjes op/in je oliereservoir doen. NIET er in drukken oid. Gewoon er in leggen.
 
Geen lucht tussen olie en rubber ding, dit kan ook niet want dan staat je olieniveau lager dan je merkstreep.

Zelf vul ik hem tot merkstreep , dan rubberding in en dop erop.

Het maakt niet zoveel uit.
 
Bedankt voor de reacties, ik ga vanavond verversen!
Is er toevallig iemand die een site weet met vergelijkingstests van
remblokken?
Ik heb nu "carbone lorraine, high performances sintered brake pads
SBK-3" gekocht, maar ik ben een beetje bang dat dit een beetje
"schijf-vreters" zijn!!! Iemand ervaring??
Groetjes,
 
Tip bij het vullen van je remsysteem.
Zorg dat je een kennis hebt die in een ziekenhuis werkt en vraag om een 3-delige injectiespuit van 20 ml of meer ( 3-delig is met een rubber zuiger ) en een stukje siliconen slang van zo'n 20 cm lang en binnendiameter even groot als de buitendiameter van je remnippel.
Vul de spuit met remolie ( langzaam, zonder luchtbellen ) en duw de siliconenslang over de remnippel op de remklauw, met je ringsleutel al over je remnippel. Haal het kapje van je remvloeistofreservoir ( zorg voor wat tissues om het reservoir) en terwijl je wat druk zet op de zuiger van de spuit ( handiger is :laten zetten ) draai je de nippel los en vul je van onderaf heel langzaam je remsysteem. Goed op het niveau in je reservoir ( en de hoeveelheid remolie in je spuit ) blijven letten!! Als er geen luchtbellen meer komen ( eventueel bij te hoog wordend niveau wat remolie uit je reservoir deppen of zuigen ) en het niveau is waar het hoort te zijn, remnippel dichtdraaien ( voorzichtig, niet te hard aandraaien ). Kapje er weer op, remhandle een paar keer inknijpen, daarna zo hard mogelijk inknijpen en 1 Tie-wrap om je handle en je handvat zodat hij op druk blijft staan. De volgende ochtend een kniptangetje pakken en in 1 keer de Tie-wrap doorknippen: Instant full pressure!
Als het niet duidelijk is of als je nog vragen hebt, mail me maar.
 
Kapje er weer op, remhandle een paar keer inknijpen, daarna zo hard mogelijk inknijpen en 1 Tie-wrap om je handle en je handvat zodat hij op druk blijft staan. De volgende ochtend een kniptangetje pakken en in 1 keer de Tie-wrap doorknippen: Instant full pressure!
Als het niet duidelijk is of als je nog vragen hebt, mail me maar.

Jep, eentje hierzo, waarom een hele nacht die remhandle erop laten zitten???
 
Ik zal maar niet vragen om het een keertje te komen voordoen zeker? :)
'k Heb er namelijk niet echt fantastisch veel van begrepen.. al begrijp'k wel dat jij net dat ietsje beter bent in techniek dan ik ;)
 
Halloo,
Beste NITROMAX,
Ben het nog niet helemaal met je wijze van bijvullen eens, volgens
mij is de kans dat je lucht via de injectiespuit mee blaast veel te
groot.
En volgens mij is bijvullen ook maar zelden of nooit nodig!
Gewoon elk jaar, na de winter! al je olie verversen
Ik knijp gewoon met behulp van de remhandel de vloeistof langs
de aftapstop (inderdaad met slangetje) in een jampotje.
Je moet dan goed opletten dat de aftapplug dicht is als je de
handel weer los laat, ondertussen vul je elke keer het potje met
verse remolie, ook weer zorgen dat het niveau nooit onder het zuig
gaatje komt, omdat je dan ook weer lucht meetrekt!
Dit hou je vol totdat je ziet dat in het jampotje mooie schone olie komt,
dan herhaal je dit nog een keer bij de andere remtang aan de andere
zijde en klaar is kees!
Wat inderdaad goed werkt is met behulp van tiewrap of sterk elastiek
een nacht druk op de remhandel zetten en je hebt weer een heerlijke
keiharde stopper.
Groetjeszzzz.
 
Ik zeg ook niet dat de "oude" methode niet goed is, alleen werkt dit veel makkelijker, je drukt de lucht van onderaf ( het "moeilijke" stukje, met de kleine holtes, waar de luchtbellen in blijven zitten) naar boven. Uiteraard moet je uitkijken dat je geen luchtbellen naar binnen blaast, dat schrijf ik ook.
Een motordealer bij mij in de buurt hoorde een keer van deze methode en doet het nu ook niet anders meer ( hij blijft vragen om spuiten, die zijn ivm het hygroscopische effect van remolie maar 1 keer te gebruiken, net als het slangetje trouwens).
Ik moet je heel eerlijk zeggen dat mij de werking van dat overnacht ingeknepen laten en dan 's ochtends losknippen niet helemaal duidelijk is, alleen weet ik dat het een perfect effect geeft. Ik neem aan dat de lucht zich op 1 plek veramelt en door het doorknippen naar boven gezogen wordt en in je remvloeistofreservoir terecht komt.
Wel voor je wegloopt na het aanbrengen van de Tie-wrap ff contoleren of er geen lekkage in je systeem zit, anders druk je je systeem leeg ( en is misschien je verf naar de klote) :(
Als je tevreden bent met het systeem dat jij gebruikt, gewoon blijven doen, het is maar een persoonlijke tip. Poohbeer: hoe langer je motorrijdt, hoe meer je leert ( en vooral als zulke slechte motoren hebt gereden als ik) |(
Dat "geklooi" is nu voorbij, maar het sleutelen blijft leuk, Ik heb net de halve Zondag gespendeerd aan het maken van een voetgassysteem op m'n Jaguartrike, gemaakt volgens het systeem waarmee ik 12 jaar geleden mijn "forward controls" voor mijn chopper heb gemaakt ( inderdaad, die uit een andere vraag uit het forum :) )
Te bezien op mijn site :]
 
Hallooo,
Oke oke ik geef je gelijk !! :+
Blijkt echter wel dat bij beide methodes, dit betrekkelijk eenvoudige
karweitje de nodige voorzorgsmaatregelen moeten worden genomen,
en dat je wel ff. moet nadenken waar je mee bezig ben.
En inderdaad het vastzetten van de rem is theoretisch volgens mij
ook niet duidelijk uit te leggen, maar het werkt echt!!
Ik weet nu alleen nog steeds niet of er mensen zijn met ervaring met
bepaalde (race?) remblokken voor zx-6 (met Tokico 6-zuiger remtang).
Groetjes,
 
Terug
Bovenaan Onderaan