rempomp defect, of ben ik de zoveelste beunhaas die niet kan ontluchten?

Sp33ddragon

MF'er
5 sep 2012
48
1
UPDATE: zie mijn laatste post, het heeft iets te maken met de rempomp/remhendel combinatie..

Een maand geleden een ER-5 gekocht die een jaar in een tuin had stilgestaan.
Start perfect, maar toen ik hem van de aanhanger naar de schuur reed viel me op dat de voorrem aanliep.

Begonnen met de remklauw: deze gleed helemaal niet meer, van de 4 rubber ringen miste bij alle 2 de zuigers de stofring, dus zuigers ook verrot. Terugdrukken van de zuigers lukte eigenlijk ook niet fatsoenlijk, pas toen ik de banjobout aan de onderkant losmaakte lukte het pas goed om de remklauw van de schijf te halen

Om te proberen de zuigers schoongemaakt en weer in elkaar gezet-> proberen te onluchten door te pompen, hendel dicht en ontluchtingsnippel open. Geen enkele reactie.


Ondertussen een in nieuwstaat verkerende remklauw gekocht hier in de buurt omdat ik geen remzuigers met diepe pitten wil en deze gemonteerd

Nu lukt het me niet om te ontluchten, wat heb ik geprobeerd:

-De standaard methode: nippel dicht,pompen, remhendel in, ontluchtingsnippel open, nippel dicht etc..

Dat dit niet werkt begrijp ik nog wel aangezien het hele systeem leeg was. dus maar een goede spuit en slangetje gekocht

-Spuit helemaal vullen met vloeistof en op de nippel aansluiten, nippel open en proberen vloeistof er doorheen te drukken. Dit lukte niet.
Nu heb ik nergens op internet gevonden of je hierbij de remhendel los of ingedrukt moet houden (qua beredenatie dacht ik los maar zou hier graag een bevestiging voor hebben), maar ik krijg er geen vloeistof doorgedrukt (best hard gedrukt, slangetjes sluiten goed aan)..

-Vervolgens de banjobout bij het rempotje losgemaakt, nu kon ik er wel vloeistof doorheen drukken tot daar. Maar nog steeds niet tot bij het rempotje.

-Spuit gebruiken (met wat teflon op de ontluchtingsnippel) om de vloeistof er doorheen te trekken, dan komt er wel vloeistof uit, maar alleen uit de leiding niet uit het rempotje (ook dit weer geprobeerd met remhendel in en uit), het niveau in de rempot zakt niet

-Gekeken naar de gaatjes in de rempot, ik heb het idee dat ze gewoon open zijn.

Nu viel het me ook op dat wat ik ook doe het niveau in het rempotje niet echt zakt. Ook als ik de remleiding los maak van de hoofdremcillinder/pot dan kan ik nog steeds kei vaak knijpen zonder dat er wat gebeurt


Doe ik nu echt iets grandioos fout (ik ontlucht trouwens met het dekseltje van het rempotje open) of is die hoofdremcillinder gewoon niet lekker meer?
 
Laatst bewerkt:
Compensatiegaatje lijkt vaak opener dan het is.
Als het compensatiegaatje al open lijkt misschien toch effe doorprikken met een haar van een staalborstel of een koperdraadje
 
onluchten door te pompen, hendel dicht en ontluchtingsnippel open. Geen enkele reactie.




Nu lukt het me niet om te ontluchten, wat heb ik geprobeerd:

-De standaard methode: nippel dicht,pompen, remhendel in, ontluchtingsnippel open, nippel dicht etc..

Doe ik nu echt iets grandioos fout (ik ontlucht trouwens met het dekseltje van het rempotje open) of is die hoofdremcillinder gewoon niet lekker meer?

Heeft jou motor geen abs🤔
Dan zal je waarschijnlijk ook de abs pomp moeten ontluchten.
Alleen op de remklauw ontluchten is dan niet genoeg.

Er zijn ook motoren die moeten aan de laptop om de abs pomp te ontluchten
 
Heb nog geen ABS, Er5 uit 1999.

Ben nu wel een stap verder.
Rempomp van motor gehaald en zat er een beetje mee te kloten, en ineens kon ik door op de banjo aansluiting te blazen door het kleine gaatje blazen..
Nu heb ik alles teruggemonteerd en van onderaf met de spuit kunnen vullen (met de remhendel gewoon los zoals ik al dacht..).

Daarna nog een aantal keer op de simpele manier aan het ontluchten geweest, ik krijg al wel wat druk, maar nog niet echt hard..

Heb hem nu met een tirap om de remhendel laten staan kijken of dat werkt. Anders denk ik dat die rempomp toch niet helemaal lekker is.

Wat me wel opviel: Als ik de remhendel inhoud, vervolgens de ontluchtingsnippel (met een heldere slang erop) opendraai stroomt er vloeistof in de slang. Ik zie echter ook weer een beetje vloeistof zelf terugzuigen de remklauw in een seconde of 2 nadat het in de leiding geschoten werd. Dit is toch niet normaal?
 
Zo te lezen ontlucht je verkeerd.

Die bleeder moet dicht voordat je aan het einde van de slag bent.

Tyrip is volgens mij alleen goed bij nieuwe remleidingen om de rek er een beetje uit te halen.
 
Nee, Ty-rap is om de luchtbelletjes die in de leiding zitten naar boven te laten borrelen, bij loslaten komen ze dan door het compensatiegaatje heen. @Sp33ddragon , je moet ook de banjo's ontluchen, allemaal
 
Ik zat vorige week met het zelfde probleem. Bij mij was een tie wrap om de remhendel de oplossing, volgende dag kwam er toch nog een hele hoop lucht uit bij de cylinder door te spelen met de remhendel. De rem zuiger sluit het reservoir ook al snel af, dus korte tikjes om de lucht er uit te laten.
 
Meestal lukt het door een doorzichtig slangetje op de ontluchtingsnippel te zetten en een halve slag open. Reservoir vullen en devzwaartekracht het werk laten doen. Beetje geduld is wel makkelijk.Als er geen belletjes meer komen de resterende lucht via de rempomp naar het reservoir laten ontsnappen. Let daarbij op dat de rempomp schuin omhoog wijst. Aantal keer handle klein beetje induwen en de lucht is eruit. Nachtje met een tie- wrap maakt het helemaal af😁
 
Zit er misschien een aftermarket remhendel op de rempomp?

@daddyphilipsen Dat klopt volgens mij wel, is geen originele hendel..

Ga zo weer eens naar de schuur om te kijken hoe het er voor staat


EDIT:
Ik denk dat het toch met de remhendel te maken heeft, was niets gebeurd vannacht, maar kon ook van onder weer niet met een spuit er doorheen.
Rempomp gedemonteerd en kon er niet doorheenblazen(compensatie gaatje weer dicht dacht ik). Remhendel verwijderd van de pomp en een paar keer gekloot en ik kon er weer doorheenblazen.

Nu viel me op dat wanneer ik de remhendel monteer op de pomp hij de plunjer gelijk een stukje indrukt en dus het compensatiegaatje afsluit.. De remhendel drukt gelijk de rempomp een klein stukje in waardoor dit gaatje wordt afgesloten.

Wat ik me wel afvraag, wat is eigenlijk normaal? Een stukje vrije slag voor de hendel tegen de rempomp drukt, of is het normaal dat hij de rempomp een klein stukje indrukt? En wanneer moet dat compensatie gaatje dan worden afgesloten? De vorige eigenaar heeft hier wel gewoon mee gereden natuurlijk..





Klein bijvraagje: Ik heb die banjo's ook ontlucht, gewoon door open te draaien met remhendel ingedrukt te houden. Dat lijkt me wel nodig toch, omdat je anders weer lucht mee terugzuigt?
 
Laatst bewerkt:
Ja dat ontluchten van de banjos is okee zo.
Whatever je ook ontlucht, stelregel is eigenlijk
1 Pompen of inknijpen
2 Losdraaien waar je wil ontluchten, klein stukkie maar, niet net de slagmoersleutel
2 af laten blazen
4 Vastdraaien
5 Hendel weer loslaten.

Nee, de plunjer mag NIET ingedrukt worden door de remhendel, 0,0. De eerste halve milimeter sluit het compensatiegaatje als af...
 
@Rob RD
Heb de remhendel nu zo bewerkt (tijdelijke oplossing) dat het compensatie gaatje niet meer afgesloten wordt, zuigers onderin helemaal ingedrukt en van onder af een hele spuit erin gegooit (tussendoor het reservoirtje even een stukje leeggehaald).

Vervolgens nog 2 keer standaard ontlucht op de nippel bij de klauw waarbij er schone remvloeistof uitspoot (klein straaltje daarna niets meer, dat is ook normaal zover ik weet, het blijft niet lopen neem ik aan?)

Heb al wel wat meer druk, maar het moet echt nog veel beter, je zou er nog echt niet mee de weg op kunnen..

Als ik de hendel in druk spuit er in het reservoir wel een klein fonteintje omhoog, zover ik weet is dat normaal??

Nu geen zin meer, morgen weer verder, verdenk anders toch de rempomp..
 
Laatst bewerkt:
Filmpje toch even bekeken maar volgens mij doe ik het goed.

@Rob RD , komt het fonteintje door lucht die er nog in zit? Of is dit een teken dat de lucht er juist uit is?

Zit er over te denken om morgen met de stofzuiger en cola fles aan de slag te gaan eventueel..
 
Dat fonteintje komt omdat er (haast) geen lucht meer in zit. Heb je al wel tegendruk of knijp je het handel nog tegen het stuur aan?
 
@Rob RD
Heb de remhendel nu zo bewerkt (tijdelijke oplossing) dat het compensatie gaatje niet meer afgesloten wordt

Goed bezig!

Als de rest van het systeem in orde is, maar nog te weinig druk.. misschien even tijd nemen om goed naar de verschillende onderdelen te kijken. Soms kun je door het uiterlijk een idee krijgen hoe de boel van binnen in elkaar zit, en waar mogelijk lucht moeilijk weg te krijgen is.

Je kunt kijken of je gemakkelijk onderdelen kan veranderen van oriëntatie. Sommige remklauwen hebben intern 1 of 2 verbindingen voor de vloeistof. Als die onhandig vormgegeven zijn en zo goed als horizontaal blijven tijdens het ontluchtingsproces, kan daar lucht blijven staan.

Een andere manier is om een pak meer vloeistof te verplaatsen dan dat beetje met de rempomp. Sommige gebruiken er ontluchtingspompjes voor. Maar als de remzuigers van de klauwen brandschoon zijn, zou je die ook kunnen gebruiken. Het voordeel is dat de vloeistof de lucht meeneemt waar het toch al heen wil, naar boven. En als alle vloeistof schoon is, hoef je niet oeverloos nieuwe vloeistof door het systeem te blijven pompen. Wel goed op het niveau in het reservoir letten.

Succes!
 
wellicht help dit;

wat een zever, beginnen met de lucht uit de banjo aan de hoofdremcylinder te laten ... :') hooguit op het einde als je problemen hebt om een hard hendel te krijgen.
en als je onderdruk gebruikt, altijd eerst zorgen dat de schroefdraad van je ontluchtingsnippel luchtdicht is ! ik draaie er teflon rond. anders kan het zijn dat je tot in het oneindige lucht gaat zien. misschien dat zij achteraf nog handmatig ontluchten, maar toen was mijn goesting al lang voorbij om nog verder te kijken.

leeg systeem : met een spuit onderdruk trekken tot er geen luchtbellen meer komen. als je dan een spuit (deels) vol vloeistof hebt ZONDER deminste luchtbelletjes in, deze rusting terug omhoog persen. bij beide handelingen met het handvat van een schroevendraaier ofzo af en toe eens tegen de remklauwen tikken om luchtbelltjes die achter de remzuigers zouden blijven "plakken" te doen loskomen. daarna nog even de rempomp zo positioneren dat het compensatiegaatje het hoogste punt is (indien dit al was is dit niet meer nodig) en het remhendel iedere keer kort intrekken tot er geen belletjes meer naar boven komen . meestal is dit alles voldoende en is het systeem luchtvrij. 5 minuten werk hooguit.

gewoon ontluchten of doorspoelen ? spuit aan ontluchtingsnippel, nippel open en gewoon rustig pompen met het hendel. de weerstand van de spuit neemt automatisch de rol van het open/sluiten van de nippel over : hendel in en de vloeistof duwt de spuit verder uit, hendel lossen en de weerstand voorkomt dat vloeistof terug vloeit. gewoon verder pompen tot je de propere vloeistof ziet of er geen luchtbellen meer komen. steeds even kontroleren of compensatiegaatje hoogste punt is en zo nee zie hierboven.
 
@Rob RD , ik kan met redelijk wat kracht de hendel tegen het handvat drukken. Met de hand druk ik de motor ook niet door de rem meer heen.
Maar echt remmen als een stukje rijd valt tegen (vergelijk het met het aantrekken van de handrem tijdens het rijden met een auto, remt wel maar niet zoals het hoort), het voelt ook erg zompig.

Ben er net weer mee bezig geweest, heb ook de remcillinder losgemaakt en verticaal gehouden met het reservoir helemaal vol (zodat compensatie gaatje het hoogste is) maar krijg het gewoon niet beter dan dat het nu is. Heeft vannacht ook met een ty-rap ingeknepen gestaan.

Als ik de remhendel helemaal in knijp en de ontluchtingsnippel onder losmaakt komt er ook mooie heldere vloeistof uit de nippel, de helft zuigt wel na 1 seconde of wat weer terug.

@Janbros bij het gewoon ontluchten of doorspoelen neem ik aan dat je wel wat vloeistof in de spuit moet hebben en een beetje vacuum moet trekken om te beginnen?


Zou het kunnen zijn dat de remvloeistof die ik gebruik (kroonoil dot 4) gewoonweg vervuild is en zijn werk niet goed doet. Heb een aantal jaar geleden een keer een 2 liter fles gekocht en heeft zover ik weet altijd met de dop dicht in de schuur gestaan na een keer een scooter rem ontluchen
 
Verouderde remvloeistof werkt op kamer temperatuur hetzelfde als nieuwe, echter is het kookpunt totaal anders aangezien het hygroscopisch is (vocht aan trekt). Niet van toepassing voor jouw probleem lijkt me, maar persoonlijk ververs ik alleen met een opgeopende fles.
 
Van belang is dat het voorraadpotje het hoogste punt is en dat je remleiding geen bocht maakt waar een luchtbel in kan blijven hangen
Vloeistof blijft er dan onderdoor lopen .

Bij het gekoppeld systeem van de voetrem van een Guzzi zit dat en het is vervelende klus om die geheel gevuld te krijgen dus het is een aandachts puntje dat dit bij jou niet het geval is .
Sompig gevoel is lucht ingesloten in je systeem dat blijkt ook uit het terug zakken van je vloeistof als de nippel nog open staat en je de remhendel in geknepen houd (luchtbel is samen geperst en drukt bij het uitzetten wat meer vloeistof weg dan er ruimte is en zal daarna wat terug zuigen net als door het iets terug veren van de rubberseals van de remzuigers wat samen dat zakken kan verklaren )
 
Terug
Bovenaan Onderaan