rempomp defect, of ben ik de zoveelste beunhaas die niet kan ontluchten?

Sp33ddragon

MF'er
5 sep 2012
48
1
UPDATE: zie mijn laatste post, het heeft iets te maken met de rempomp/remhendel combinatie..

Een maand geleden een ER-5 gekocht die een jaar in een tuin had stilgestaan.
Start perfect, maar toen ik hem van de aanhanger naar de schuur reed viel me op dat de voorrem aanliep.

Begonnen met de remklauw: deze gleed helemaal niet meer, van de 4 rubber ringen miste bij alle 2 de zuigers de stofring, dus zuigers ook verrot. Terugdrukken van de zuigers lukte eigenlijk ook niet fatsoenlijk, pas toen ik de banjobout aan de onderkant losmaakte lukte het pas goed om de remklauw van de schijf te halen

Om te proberen de zuigers schoongemaakt en weer in elkaar gezet-> proberen te onluchten door te pompen, hendel dicht en ontluchtingsnippel open. Geen enkele reactie.


Ondertussen een in nieuwstaat verkerende remklauw gekocht hier in de buurt omdat ik geen remzuigers met diepe pitten wil en deze gemonteerd

Nu lukt het me niet om te ontluchten, wat heb ik geprobeerd:

-De standaard methode: nippel dicht,pompen, remhendel in, ontluchtingsnippel open, nippel dicht etc..

Dat dit niet werkt begrijp ik nog wel aangezien het hele systeem leeg was. dus maar een goede spuit en slangetje gekocht

-Spuit helemaal vullen met vloeistof en op de nippel aansluiten, nippel open en proberen vloeistof er doorheen te drukken. Dit lukte niet.
Nu heb ik nergens op internet gevonden of je hierbij de remhendel los of ingedrukt moet houden (qua beredenatie dacht ik los maar zou hier graag een bevestiging voor hebben), maar ik krijg er geen vloeistof doorgedrukt (best hard gedrukt, slangetjes sluiten goed aan)..

-Vervolgens de banjobout bij het rempotje losgemaakt, nu kon ik er wel vloeistof doorheen drukken tot daar. Maar nog steeds niet tot bij het rempotje.

-Spuit gebruiken (met wat teflon op de ontluchtingsnippel) om de vloeistof er doorheen te trekken, dan komt er wel vloeistof uit, maar alleen uit de leiding niet uit het rempotje (ook dit weer geprobeerd met remhendel in en uit), het niveau in de rempot zakt niet

-Gekeken naar de gaatjes in de rempot, ik heb het idee dat ze gewoon open zijn.

Nu viel het me ook op dat wat ik ook doe het niveau in het rempotje niet echt zakt. Ook als ik de remleiding los maak van de hoofdremcillinder/pot dan kan ik nog steeds kei vaak knijpen zonder dat er wat gebeurt


Doe ik nu echt iets grandioos fout (ik ontlucht trouwens met het dekseltje van het rempotje open) of is die hoofdremcillinder gewoon niet lekker meer?
 
Laatst bewerkt:
wat een zever, beginnen met de lucht uit de banjo aan de hoofdremcylinder te laten
;(

Ik ben nooit voorstander van banjo’s los draaien.Ringen zijn voor eenmalig gebruik,je trek die bouten aan totdat je die ringen een beetje voelt vloeien,anders kan je die ringen ook wel hergebruiken als je nieuwe leidingen monteert.
Ring wordt echt wel wat platter na montage.

Die ringen kan je minstens 20 keer hergebruiken.

Maar doe allemaal maar niet: mijn remmen doen het allemaal :t op mijn eigenwijze manier
 
@Red Force Ja , mijn werkwijze was: paar keer pompen met de rem, remhendel ingedrukt houden banjo losdraaien, banjo vastdraaien en remhendel weer los.

Heb daarnet de stofzuiger manier geprobeerd en netjes het reservoir op pijl gehouden (een paar keer bijgevuld). Daarna nog 2x op de nippel ontlucht.

Maar het wordt niet beter..
 
Bestaat er überhaupt een kans dat de rempomp niet goed meer is? Doordat deze met de verkeerde remhendel heel lang altijd ingedrukt is geweest?
Of is het redelijk zwart wit. Hij werkt of hij werkt niet (en dan ook geen zompige halve rem).
 
Als het een koperen ring is en hij los is geweest dan is die ring hard,moet eerst uitgegloeid om zacht te maken voor je hem weer gebruikt.Alu ring moet je na gebruik eigenlijk niet weer gebruiken,alu is zacht dus daar gaat ook het leven uit.
 
Als het een koperen ring is en hij los is geweest dan is die ring hard,moet eerst uitgegloeid om zacht te maken voor je hem weer gebruikt.Alu ring moet je na gebruik eigenlijk niet weer gebruiken,alu is zacht dus daar gaat ook het leven uit.
Welnee joh, dat is wat het boekje zegt... zoals het hoort, maar geen enkel boekje zegt hoe het allemaal kan
Nogmaals: er wordt te veel achter de komma gedacht, in microns... Voor de komma heb je veel meer ruimte, veel meer vrijheid..

wat snap je niet,want ik snap jouw niet ...
Ik snap jou wel...Jij bent éénoog in het land der blinden.. Maar om nou in talrijke reacties van jou het begin te moeten lezen als een vergelijkbare "wat zijn jullie een klootzakken" word ik wel eens een beetje strontziek van. Da's mijn probleem en dat los ik zelf op.

Wellicht is het misschien voor de hand liggend om eens te overdenken zoiets te beginnen met: "Het is niet perse noodzakelijk om die banjo's eerst te ontluchten, zelfs af te raden want puntje puntje puntje" komt naar een gebruiker een stuk vriendelijker over dan meteen maar onderuit trappen.

Mijn methode van ontluchten werkt gewoon, en ik begin niet met de banjo's te ontluchten. maar zodra ik denk dat daar wat te halen valt gaat dop 12 erop... met nagenoeg altijd het gewenste resultaat... en ja, ook ik ben wel eens langer met ontluchten bezig dan me lief is
 
Bestaat er überhaupt een kans dat de rempomp niet goed meer is? Doordat deze met de verkeerde remhendel heel lang altijd ingedrukt is geweest?
Of is het redelijk zwart wit. Hij werkt of hij werkt niet (en dan ook geen zompige halve rem).


Iemand die hier iets over kan zeggen, anders bestel ik een revisie kitje en een originele remhendel..
 
@ Rob-RD

Als je op de ouderwetse manier ontlucht, werkt het juist heel goed om bij de banjo op de pomp te beginnen.
Als daar de lucht weg is krijg je veel sneller vloeistof beneden bij de klauwen.

Afdichtringen kunnen soms gaan lekken na hergebruik, soms ook niet ;)
 
Laatst bewerkt:
Iemand die hier iets over kan zeggen, anders bestel ik een revisie kitje en een originele remhendel..

Misschien is het goedkoper om ergens een gebruikte pomp te scoren.

Je zal de pomp los moeten halen om te zien of er iets mis mee is, persoonlijk zou ik er niet eens aan beginnen, en gelijk een andere pomp monteren.
 
Andere rempomp (met originele hendel) gemonteerd en weer aan het ontluchten gegaan, eerst de banjo's daarna via de injectie spuit onderaf en een paar keer normaal.

Maar ik blijf steken waar ik met de andere pomp eigenlijk ook al was.. Gecontroleerd of ik de remblokjes goed had gemonteerd, en ook gekeken wat er gebeurd als ik iets tussen de blokken klem dat wat dikker is dan de remschijf, maar blijf hetzelfde houden.

Met redelijk wat kracht is de remhendel tegen het handvat aan te drukken..
 
in stilstand is het hendel van meerdere motoren tamelijk dicht tegen het handvat te trekken( vooral met rubberen leidingen) . gebruik je de zelfste kracht al rijdend zou je wel eens ferm op uw doos kunnen gaan m.i. .zou dit eens testen op een rustig recht stuk weg
 
Het is uiteindelijk gelukt.

Ik heb de remklauw met een ti-rap laten hangen en een rechte lijn gemaakt (verticaal) van de remleiding, stuur naar rechts en motor op de zijstandaard.

Remhendel ingeknepen en zo 36 uur laten staan. Nu heb ik een fatsoenlijke rem!
 
Terug
Bovenaan Onderaan